Nizozemské kanály - Sneek

4. květen 2024 VaDo

Tak k tomuto výletu jsem se připletl víceméně náhodou. Ale Nizozemsko, konkrétně Fríské kanály, mne lákaly už dlouho. A když se to tak pěkně sešlo, tak proč ne?

TopImage

Krátký výlet - jen pondělí až pátek - zaměřený na ovládání těchto homeboatů. Což je poměrně velká motorová lodička. Okolo 14 metrů na délku, něco přes 4 metry na šířku a přizpůsobená třeba celoletnímu putování po kanálech. 

Ze Sneeku na IJlst, kde je muzeum zachovalé větrné pily. Bohužel zavřeno. Tak prohlídka zvenku a žebírka na medu jako bonus. Zpozdili jsme se s příjezdem, protože pár stovek metrů od domovské maríny jedna z lodí flotily odmítla chladit. Oprava na hodinu, ale ta nám chyběla. 

Další trasa je na Hideloopen. S polední zastávkou v Bolswardu. Malé pěkné, v tuto roční dobu spíše ospalé, městečko. Na Hideloopen přijíždíme až skoro v 19 hodin, takže skoro všude zavřeno. Ale ochutnali jsme uzeného úhoře a sledě. 

Dalším naším cílem je Lemmer. To již je turisticky více vytíženo. Ale stále si zachovává kouzlo obydlenéhgo místa. Není to hotelový skanzen. Opět potulka městečkem, ochutnávky v restaruracích i u stánků. Vždycky bašta.

Z Lemmeru bychom se již měli přesunout někam ke Sneeku a zde nocovat na některém z vývazišť mimo město. Ale ne. Opakovaná porucha na chlazení a oprava se protáhne. Chyba bude nějaká větší. Proto nestíháme otvírací dobu mostů ze Sneeku ven a nocujeme před Vodní bránou přímo ve středu města.

Nechtěné zdržení v Lemmeru se přeci jen vyplatilo. Mohli jsme si prohlídnout ák Koudum. Což je 130 let stará plachetnice. Nyní přestavěná na turistickou loď pro cca 40 pasažérů. Krásně udržovaná.
Zajímavosti:

  • Stoly v jídelně mají 15-17 vrstev lodního laku.
  • Vytáhnut jednu plachtu - to chce 6 chlapů.

A pak již jen odjezd zpět k marině a předat lodě.

 

  

Doublehanded na Silver Cloud

8. říjen 2023 VaDo

Podruhé s Veverkou sami na jachtě. Na té stejné. Poprvé to vyšlo náramně. Loni do toho něco vlezlo a co druhý pokus? 

TopImage

Den první

Loď se přebírá tak, že se vyzvednou klíče a check-in si dělám sám. Léta jsou na jachtě malinko znát, ale spíše jen soft. Sprayhood a bimini jsou takové unavené, ale drží. Zato motor je ještě v záběhu. Malinko pod stav oleje, tak tam kápnu z místních zásob. Pod podlahou voda (kapka, tam bilge pumpa nedosáhne).

Na loď jsme se dostali již chvilku po poledni. Nákup zásob, uskladnění. A ve tři po poledni padáme ven. V marině spát nebudeme. Natočím motor a ani nečekám na zahřátí a na volnoběh vybublávám z mariny, kde chci zkontrolovat plachty. Vytáhnu hlavasku a jekot alarmu. Motor moc horký. Vypnout. Stojíme před marinou, okolo mělčiny, motor off, vítr 0-3kn. Tak jsme se bavili dalších asi 40 minut tím, že jsme chytali poryvy a snažili se vyjet co nejdále od břehu. Příčina - seacock sání chladící vody motoru. Blbec. Všechny seacocky zavřený, tak tohle mně mohlo taky napadnout. 

Vítr na nás byl milostiv a zesílil až k 8kn (3Bf) a pěkně jsme se svezli. Na noc kotva v zátoce Voulkari před Petriti (skoro jih Korfu). Na jihu z večera bouřky, je slyšet i vzdálené dunění. Sedíme na palubě a pozorujeme vzdálené blesky. O půlnoci se všechny rozpadají a je krásná noc.

Napluto 9Nm, motor 0,5hod

Den druhý

Vyplouváme v 9:00 na motor, pak motor plachta a nakonec plachta. Až do 11:00 máme bočák a držíme pěknou rychlost 3,5kn pod kurzem 15°. Pak točíme podél Korfu na kurz 130° a proti tomu 4-5kn se nedá moc stoupat. Motorujeme asi dvě hodiny. Na jižním hrotu Korfu se rozfouká cca 8kn (3Bf) a můžeme konečně stoupat. Cílem je původně Lakka na Paxosu. Nakonec, jak se vítr stáčí stále vice k severu, můžeme na jeden tack plout, ale ne na Lakku, ale na jižní část Paxosu, na St. Nikolaos. Opovrhneme kotvením na Koukotě ve středu Paxosu. Na St. Nokolaos připlouváme okolo sedmé večerní, po té, co jsme se protáhli úžinou mezi ostrovem a pevninou. Kotvíme pod starou románskou pevností u ostrova. Noc klidná.

Napluto 24Nm, motor 3hod

Den třetí

Ráno počkáme, až z městského mola vypadne většina lodí a zajedeme dovnitř a vyvážeme se na městské molo. Podíváme se na románskou pevnost, projdeme městečko. Nalijeme zbytek z kanystru do nádrže - plno - a nabereme do kanystru 20l nafty.  Po objednání nafty (20 litrů) se pumpař objevil na skůtru s kanystrem mezi nohama. Nádrž plná, zásoba v kanystru, mělo by stačit na celý týden.

Odpoledne, skoro až ve čtvrt na pět, přeplouváme na Antipaxos. Podle předpovědi se má v noci zvednout východní až jihovýchodní vítr, tak očekávám, že se vlnění z oceánu trochu vyhladí. proto volíme za cíl zátoku Kalamítsa ne jihozápadní straně. Večer sem proniká swell. Vyvazumeme kotva břeh v úzkém severním výběžku vedle další české lodě. S kapitánem se známe. Z Borové. Svět je malý. Noc uhoupaná a hlasitá, časté kontroly.

K jeskyním, které v této zátoce jsou, se v tomto vlnění nedá ani přiblížit.

Napluto 5Nm, motor cca 0,5hod

Den čtvrtý 

Kotva se hryzla a drží jako skála. Mám obavy, jak ji ráno vytáhneme. Noc je hlučná. swell se nemírní a cestou se vlny rozbíjí na útesech. Vzhůru jsme již za rozbřesku. Potápím se ke kotvě. Ukazuje se, že nedržela kotva, ale řetěz, který zajel do spáry pod kámen a nebude vůbec jednoduché jej dostat ven. Nakonec na něj přivazuji lano a z vedlejší lodě jej bočním tahem přes vazáky vytáhneme do boku. A jsme volní!

Vyplouváme. Vítr se stáčí postupně na jihozápad. Vlnění se opět zvětšuje a vítr zesiluje postupně ke 20kn. Těžce se na motor probíjíme ze zátoky. Ale pak je to již veselejší, 2 ref na hlavasce a refovaná gena nás vezou místy až 6uzlovou rychlostí dvoumetrovými vlnami směrem k zátokám u Pargy. Vítr před pevninou slábne, vlny padají, vytahujeme plné plachty. Za chvilku na motor a pak se dostáváme do vlivu brízy. Na zadák dojíždíme do cíle - Parga. Zde kotvíme chvilku po jedné hodině ve velké zátoce. Šlofíček, obídek na lodi, koupání. Večer výlet do barů na pivko. Noc klidná.

Napluto: 15Nm, motor cca 1,5 hod

Den pátý

Ráno se vydáme na k vodopádům. Takovou malou oklikou, takže několikrát vystoupáme a sestoupíme, ale nakonec jsme tam! Vodopády jsou obehnané plotem a zavřené. Je po sezoně. Dáváme tapásek a pivko na Anthousii a sestupujeme. Na pobřeží pivko, pizza. 

Pak koukám na mobil, že Slávek je pár mil od nás v pěkné zátoce. Balíme a nakonec, i když to nebylo v plánu, přeplouváme na Two rock bay nad Lygií. Večer návštěva na Sea Bird. Noc klidňoučká. Na Pargu je potřeba se vrátit.

Napluto: 7Nm, motor cca 0,15 hod

Den šestý

Ráno prohlídka zátoky, kde je spousta jeskyněk s průzračnou vodou. Některé jsou hezké v ranním světle, některé v odpoledním. Kotvu zvedáme v jednu po poledni, cílem je dostat se do Lakky na Paxosu. Vane severozápad až severoseverozápad o síle 4Bf (10-12kn). Dovolí nám stoupat až k Parze podél pobřeží. Pak musíme rečkovat a na otevřeném sílí až 6Bf (přes 22kn) v poryvech. Stále na plné plachty plujeme až k Paxosu, ale vítr nám povolí maximálně na St Nokolaos. Tak ještě další dvě změny kurzu. Zabradlí ve vodě, rychlost atakující 6kn. Správný jachting. Radost zakalí pouze vylitá vana pod motorem, kde se vypláchly zbytky oleje a smísily s pár litry pod podlážkou. A v kajutě je rázem bruslařský stadion. Důklaný úklid a pátrání po příčině. (popsáno výše). Do Lakky zaplouváme těsně před 19:00 hodinou. Papání, večer do města na pivko. Noc superklidná.

Napluto: 25Nm, motor cca 0,5hod

Den sedmý

Vypluváme brzo. Za prvé je to relativně daleko, za druhé má ráno ještě malinko foukat a pak má být bezvětří. Ranní vítr jsme nestihli. Od rána pomalu motorujeme, připravujeme loď na předání. V jednu hodinu jsme na Korfu u mysu Levkimmis, kde na mělké vodě kotvíme a obědváme. Koupačka. Po třetí odpoledne zvedáme kotvu a míříme do Benitses, kde dojíždíme chvilku před šestou večerní.  Dolito z kanystru do nádrže. V kanystru ještě zbývá cca polovina. Dokončení úklidu, večeře a ráno budík na letadlo.

Napluto: 27Nm, motor 7,5 hodiny

Celkem 113Nm

Ač Windy slibovalo převážně bezvětří, nakonec jsme se pěkně svezli na plachtách a zase projeli kus Řecka. A sluníčko nás také úplně nešetřilo. Na každé místo se dá ještě vrátit a pokračovat v objevování. Tak zase příště!

 

Jadran v září na Brunellu

25. září 2023 VaDo

Brunello, Bavarka C45, je skoro nová loď. Vyrobená v roce 2023, tedy má za sebou necelou první sezonu. Na první pohled vypadá moc pěkně. Na druhý začnou být vidět místa, kde se šetří. Až moc. Stolky nemají hrany, deska je tak tenká, že postavením hrnce se špagetami mimo středovou nohu riskujeme jeho ulomení, v kokpitu není kam položit skleničky. Obcně trend záchod pro každou kajutu se mi nelíbí. Ocenil bych méně záchodů a více místa. ...… Číst více

Chorvatsko Murter, Šibenik, Kornaty, Pašman

12. červen 2023 VaDo

Plánování dopředu podle počasí moc nefungovalo. Celý předcházející týden se předpověď počasí měnila a posouvala. Takže k rozhodnutí o první části došlo až v sobotu, když bylo jasné, že níže bude přecházet v pondělí a úterý.  Sobota byla jako normálně zasvěcená do vysvětlování, kontrole a ukazování lodě. Proti minulému roku byla Dölkar připravena skoro perfektně. Jen chybělo jakékoliv nářadí. ...… Číst více

Řecko, Kyklády - pokračování

25. květen 2023 VaDo

Pokračování článku o plachtění po Kykládách. První díl najdete zde. Den osmý - Paros Paros je jeden z největších ostrovů Kyklád. Strávili jsme se zde volný den. Půjčili si skůtra a projeli si ostrov trochu podrobněji. Za zmínku stojí několik zastávek. Přístav Naoussa Tady jsme schodili kotvu. Naoussa má své centrum vymalovené do Kykládských barev. Ale trochu to připomíná pozlacený Krumlov. Butiky, drahé ...… Číst více

Řecko, Kyklády

21. květen 2023 VaDo

Odjezd je poslední dobou vždy největší průšvih. Balíme se v pátek večer ve spěchu, v noci je odjezd na letiště. Ale vše jsme zvládli a v sobotu ve čtyři odpoledne stojíme před svým novým domovem. Jachta Penelope K., majitelská loďka v charteru přes Athenian Yachting. Sám pan majitel nám ji předává a je znát, že je na ni patřičně hrdý. Ale jako každá majitelská loď, má i tato svá "špecifiká". Ale naštěstí ...… Číst více

Korfu - Athény - převoz - 2. část

19. listopad 2022 VaDo

Pokračování článku o cestě kolem Peloponézu z Korfu do Athén. První část článku najdete zde. Den sedmý Vyplouváme v půl páté, protože chceme chytit ranní vítr na jihu Peloponézu, který by nás měl přetáhnout přes první záliv (tady tomu říkají záliv, ale je to na šířku jak Jadran). Skutečně v 06:00 za prvním prstem chytáme vítr. Ale ne z toho směru, který měl podle předpovědi být. A nakonec ...… Číst více

Korfu - Athény - převoz - 1. část

14. listopad 2022 VaDo

Tak je to konečně tady. Na 14 dní na moře, štreka dlouhá - Korfu - Almira Shipyard (to je z druhé strany Korintu). A musí se kolem celého Peloponézu, protože Korint je zavřený. Na Korfu přilétáme na večer s Ryanair. Prý jejich poslední letošní cesta na Korfu. Letadlo slušně napráskaný. Hajdy na loď, ubytovat a na večeři (zbožné přání). Na lodi zjišťujeme pár závad, které budou bránit zítřejšímu ...… Číst více

Jachta Chorvatsko srpen 22 (Dölkar)

29. srpen 2022 VaDo

Další skvělý týden na moři. Po příjezdu jdeme nahlásit do chartrovky YMD, že jsme tady. Je před třetí hodinou, nečekám, že nás pustí na loď. Ale jsme příjemně překvapeni. Naše Jachta Dölkar již na nás čekala. Ale... Průšvih. Hned, jak jsem na ni vkročil, mi bylo jasné, že hned tak nevyplujeme. V lodi spousta vody, bilge pumpa nespíná, ucpaný sací koš. Pod motorem tak 5cm emulze motorového oleje a vody. Víko ventilů prosazuje, ulámané ...… Číst více

Jachta Chorvatsko - Vis, Hvar, Šolta

21. červen 2022 VaDo

Jachta pro kapitánské novice. Složení celkem pestré, pár členů má zkušenosti, pár jsou úplní laici, kteří nemají zkušenosti s jachtingem žádné. Tomu se musel přizpůsobit i program. V sobotu jsme tedy nikam nevyráželi, ale věnovali jsme se seznámení s lodí, průběhem přebírání lodí a možnými komplikacemi s tím spojenými, čáti lodě, názvosloví. Po 22 hodině již toho měli všichni plné ...… Číst více