Jachta Split, Vis, Hvar

7. říjen 2019 VaDo

Tak celoprázdninové těšení skončilo. Hurá na jachtu.

Před předáním jachty jsme zaskočili do Trogiru. Znám jej z předsezónní doby, kdy jsme na nábřeží kotvili sami, ale nyní jsou zde velké lodě ve třech řadách. Jachta by se sem nevešla. Kafčo, zmrzka a pak do maríny pro loď.

Bleskovej checkin. "Manager" vypadal, že má v prdeli koudel. Musel jsem si vše projít sám, včetně plachet. V půl šestý jsme ale vypadli z mariny a vyrazili na Šoltu, kde jsme plánovali přespat a ráno pokračovat na Vis. Našli jsme si zátoku jen se dvěma loděma - Rogač. 

Druhý den na Vis. Cesta byla příjemná, od průjezdu mezi Šoltou a Bračem na plachty až na Vis. Prohlídka lodních bunkrů a už byl čas přesunout se na nocoviště - kotviště Gradač. Noc pohodová klidná.

Pokračování prohlídky okolo Visu, návštěva ostrůvku Biševo a jeho jeskyní, kde jsme zátoku před jeskyněmi projeli frajersky na plachty :-). Pak zastávka na Ravniku ve smaragdové jeskyni. A nakonec nocoviště na Velim Budikovači. Do půlnoci poměrně hluk - na jedné z jachet něco slavili a oslavenkyň smích (asi) zněl jako když se překládá štěrk na vagonu. Ale pak se taky unavila.

Odsud přímou čarou na Hvar - Stari Grad. Opět krásný jachting od Visu až do Starigradsky zátoky na plachty. Prohlídka města, véča. Restaurace U kotvy - dostal jsem kladné reference, ale ... nenadchne, neurazí. Takže jsme si šli spravit chuť do konoby Albatros. Ta je vyzkoušená z loňska. Flambirovany salat iz hobotnice je prostě geniální.

Další trasa je okolo Hvaru. Má se kazit počasí, bude bura, ale tento den má být ještě hezky. Potkáváme desítky jachet mířících k Hvaru do Starigradsky zátoky. Na plachty dorazíme na ostrůvek Ščedro. Kotvíme na bójce. Před setměním přichází bouřka a slejvák. Prší vodorovně, voda je i v salonu pootevřeným vlezem. Ale vše v pohodě, bójka vklidu, drží. 

Ráno vyjíždíme východním směrem na pevninu okolo Hvaru. Před námi hory v mlze s bílou čepicí, fouká přímo proti tak 20kn. Chvilku zkoušíme na na druhý ref křížovat, ale jde to pomalu. Tak si pomáháme motorem. Za námi je zatím sluníčko. Posádka vykřikuje cosi o tom, že chtějí na slunce a nevadí jim, že pojednou stejnou cestou zpět. Jsem tvrdej a nepovolím. Ale za chvíli ztichnou. Nad západním Hvarem se zformovala krásná bouře. Blesk stíhá blesk. Nakonec jsme se dočetli, že ve Stari Gradu spadlo 70mm za jednu hodinu. Pěknej šupec. I na malá tornáda došlo.

Před otočkou kolem nejvýchodnějšího bodu Hvaru  sílí vítr na 30kn. Plachty dolů a jen na motor se snažíme otočit kolem Sučuraje. Ještě nás v tom bordelu skřípne Jadrolinia a tlačí nás ke břehu. Blbec. Po otočce opět vytahujeme genu na druhý ref a za pomoci motoru v bočních cca půlmetrových vlnách a větru kolem 30kn valíme i rychlosí 8kn kolem pobřeží směrem Brač, kde se chceme skovat do rozvětvené zátoky Povlja. Když zajíždíme do zátoky, fouká nám do zad 35-40kn, ve vjezdu se vlny zvedají do necelého metru. Nahrne nás to tam rychlostí 10kn v surfu z vln. Najíždíme do nejvýchodnějšího výběžku, kde jsou bójky a přivazujeme se na dvě lana. Vlny tady nejsou, ale vítr stále fouká 30-40kn. Jachta tancuje podle nárazů zprava doleva a sténá. Po půlnoci padá na 25kn, tak se uklidňujeme. Noc neklidná, každou chvíli chodíme kontrolovat lana. Ale vydržely bez ztráty kytičky. Podle denního tisku nejezdlili v okolí Splitu a Omiše ani trajekty.

Ráno stále fouká silou okolo 20kn. Jedem se podívat na výjezd ze zátoky. Vlny jsou asi větší než včera, ale neměl by to být problém. Sice pomalu, ale ještě s rezervou na motoru, (cca 2kn) se vysoukáme ze zátoky.  Zamíříme šikmo k pevnině, kde jsou menší vlny. Nakonec u Omiše vytahujeme nejprve ref a nakonec celé plachty. Ještě funí bura, ale ta se během chvilky otočí na brízu. To otočení je fakt na pár metrech - nepjprve bura cca 8-10kn, pak bezvětří, ale než se jachta zastaví, je tady bríza. Slabá, ale postupně sílí a u Splitu má již hezkých 10-15kn. A ta nás doveze až do Splitu. Tankujeme a kolem 16 hodiny předáváme loď.

Hanse 415

Hanse 415 - měl jsem poprvé a chtěl jsem vyzkoušet, je spíše rodiná loď. Celkově je velice pohodlná a prostorná. Hlavně v zadní části. Zadní lůžka jsou obrovská. Uvnitř je spoustu úložného prostoru. Ale konkrétně tato jachta neměla vůbec žádný úložný prostor v kokpitu. Stolek nemá držáky na nápoje, nemá vnitřní úložný prostor, nemá rantly! Chybí místa pro ukotvení harnesů, hlavně pro kormidelníka. Velikost kokpitu je v tomto případě spíše na škodu. Ač vypadá pohodlně, při náklonu se není čeho držet. Dost mne překvapilo, že nemá uložení na kliku v kokpitu, ale jen v salonu. Pomohli jsme si. Pytel na spacák přivázaný ke stolku byl ideální.

Plachty

Hlavní plachta byla celospírová. Strašně snadno se ovládá, jen stažení úplně všech lan na boky kokpitu je občas matoucí. Prostě moc lan na malém prostoru. A uchycení ráhna (mainsheet) v systému kladek je na nic. Ráhno stále utíká do boku a nejde dost přitáhnout na střed. I malé vyosení znamená strašně velké pružení. Chápu, že na charterové jachtě je to bezpečnější, ale vadí to, nejde pracovat s twistem.

Gena byla samorečkovací. Opět je to strašně pohodlné. Kormidelník pak řídí jachtu jako autobus. Otočí kormidlem, chvilku to vepředu rachodí a je hotovo. Ale vadí, že je gena malá, tedy neovlivňuje dost proudění za hlavní plachtou. A tento systém nedovoluje pracovovat s twistem geny. Pomohli jsme se vlastními otěžemi, ale zase se zruší výhoda samorečkovaní.

 

Jachta Trogir, Hvar, Korčula

13. květen 2019 VaDo

Po půl roce opět na moře. Tentokrát jsem pronajmul 12 metrovou jachtu Regor - Oceanis 41.1 - od Dream Yacht Charter, která má domov v maríně Boatič u Trogiru. Pekná jachta s klasickou hlavní plachtou.

Předpověď dopředu neslibovala žádné letní, ba ani jarní, počasí. Nakonec jsme zažili úplně všechno - slunce, bezvětří i vichr, déšť. A proti předpovědi na týden po nás jsme vlastně měli hezké počasí.

Už příjezd byl adrenalinový. Jachta měla odmontované kormidlo. Předchozí posádka s ní někde praštila a kormidlo rozštípala. A loď odřela. Zaměstnanci chartovky dělali co mohli, ale jachta v 17:00 byla ještě ve stádiu hrubé rozpracovanosti. Kormidlo sice usazené, ale někde něco drhlo a kormidlo šlo ztuha jako prase. V 18:00 již byla připravena v plném lesku. Navíc jsme dostali otevřený účet v místní kavárně a data zdarma. A na závěr nám odpustili zmasakrovaný mooringový hák. Takže klobouk dolů a vřelé díky.

Zato vlastní marina Boatič, která je uvnitř hezká, nová a čistá, v nás zanechala stopy hlubokého zhnusení. K maríně se nedá zajet, místní "parkovací bosové" nenechají ani na příjezdové cestě zastavit ani pro vyložení zavazadel, pokud nemáte zaplacené parkování uvnitř mariny. Jsou drsní, hrubí, nedá se s nimi mluvit, nastupují výhružně ve dvou, ve třech. I v Sukošanu nechávají 20 minut na vyložení bagáže. Místní, kteří si přivydělávají parkováním na zahradách, jim říkají "banditos".

Protože dostáváme loď později, než jsme čekali, a navíc vytrvale studeně leje, odkládáme odjezd na ráno. A ráno nás probouzí modrá obloha a skoro bezvětří. Až k Šoltě napříč Splitským kanálem motorujeme. Ale z Hvarského kanálu začalo foukat lehce přes 10kn. Tak vše nahoru. Mimo jiné se také zatáhlo a lehce poprchává. Cílem je některá ze zátok na Hvaru pod Pelegrinským výběžkem. Není kam spěchat. Nabereme směr Vis na předobok a jedeme, kam až je nutné, abychom se pak trefili na první dobrou na kotviště. A to se povedlo. Jen při rečku zádrhel. Pod přivázaný háček se zadrhla otěž geny a první poryv z násady dělá složitou matematickou křivku. Tak budem platit háček :-(. Až pod Pelegrin jedeme na plachty. V noci má foukat jugo, tak budeme dobře skovaní. Hlídky držíme. Nedaří se nám dost nastavit kotevní alarm, tak nás v noci dvakrát vyplaší.

Druhý den ráno koukáme na Velebit, který má vrcholky čisté bílé. Vyrážíme na objezd Hvaru. Cílem je západní Korčula. Fouká, stejně jako včera, skoro čistý východ okolo Hvaru. Studený. Jen trochu zesílil na 15-20kn. Prší. Plachty nahoru, aspoň to v těch vlnách nebude házet. Na západním konci Hvaru jsme ale v tišině. Mrtvé vlny, slejvák, v dálce se blýská. Výborné pro stahování plachet. Po projetí okolo Klementských ostrovů začíná opět foukat, tentokrát SEE, spíše tak 20-25kn. Od jihu se valí vlny v podstatě bokem na vítr. Nikomu se nechce ty 3-4 hodiny přejezdu na Korčulu plácat ve vlnách. Tak namíříme kolem Hvaru na východ. Vítr zesiluje na 25, v poryvech přes 30kn. Vlny se postupně otáčejí po směru větru. Místy studeně prší nebo poprchává. Plachty zrefovaný na co nejmenší plochu. Směr větru je takový, že můžeme těsně sledovat pobřeží ostrova. Do večera jej přejedem skoro celý. Pěkný jachting, místy zábradlím ve vodě. Najdeme zátoku za větrem, véča, pivko. Přestalo pršet, sluníčko (aspoň chvíli). Kotevní alarm zařval jen jednou ještě z večera a pak až ráno. Hlídky jsou vklidu.

Třetí den nás budí sluníčko, bezvětří. Směr Korčula, marína Lumbarda. Není to daleko, tak pomalu na motor vyrážíme. U města Korčula potkáváme záocenskou výletní loď. Lifruje turisty do města na prohlídku. Až zde se rozfouká a mezi ostrůvky jsou poryvy opět přes 25kn. Takže i když jsme vytáhli plné plachty, za chvíli musíme refovat. Až po vymotání z ostrovů na konci kanálu fouká tak pěkně stabilně, že se nám do maríny nechce, vytahujeme plné plachty a vyrážíme je provětrat dále okolo Pelješacu. Až na večer se vracíme do maríny Lumbarda. V létě to musí být peklo. Není moc veliká a poměrně malý manévrovací prostor. Ale teď jsou tady dvě plachetnice, takže pohoda. Večeře v příjemné konobě, crvené vino, mořské potvory. Hlídky být nemusí, spíme, jak když nás do vody hodí.

Dubrovník nedáme. To už bylo jasné včera. Tak kam teď? Doplníme zásoby pečiva (pekárna nefunguje, musí se do marketu) a rozhodujeme se: Vrátíme se na Hvar a obeplujeme jej z východní strany. Tam se najde nějaká zátoka, protože další den má opět dost foukat. Ale dnes, tedy ve středu, ani vánek. Motorujeme až do večera. Chvilku si vybíráme zátoku, protože druhý den (čtvrtek) má foukat poměrně hodně. Aby byla krytá, hezká a romantická. Asi třetí zátoka se nám líbí. Jen se tady ráno točí vítr. Noční hlídky v klidu, jen nás ráno vytáhne kotevní alarm z postele. Ale po snídani dáme ještě hodinku v betli.

Ve čtvrtek předpověď vyšla. Ráno hučí skoro čistý východní vítr a moře je bílé. Čekáme do oběda. Pak již moře není úplně bílé - jen trochu - vyrážíme směr ostrov Brač. Plachty na druhém refu. Plavba skoro na úplný bočák. Když se moře malinko vyhladí a nechá loďku rozběhnout, padají naše rychlostní rekordy - i přes 10kn. Ale vlny a nízké mraky nás moc nenechají. Jednu chvíli nevidíme ani Hvar, ani Brač ani pevninu. Fouká stabilně 25, poryvy i 30kn. Zima, chvílemi prší, jak jinak, než studeně. Ruce na kormidlu mrznou. Po obeplutí Sumartinu stáčíme na zaďák. Stáhneme genu a zajišťujeme kontraotěží hlavní plachtu a valíme dále podél pobřeží. I vítr polevuje, nejprve na 18, pak 15kn. Hledáme zátoku. Až Pokrivenik se nám líbí. Ale první zátoka nedrží kotvu ani na kolikátý pokus. Druhá se nám nelíbí, třetí je mělká. Tak až ta čtvrtá. Hlídky úplně v klidu. Kolem brouzdají rybáři s plynovými lampami. Aspoň je na co koukat.

A je pátek, den návratu do maríny. Je to divné, ale ráno je opět jasno, nebe bez mráčku, lísteček se nepohne. Moře vyžehlený. Táhneme se na motor okolo Makarské. U Omiše lehce pofukuje. Až ve Splitským kanálu opět začalo foukat, nejprve nesměle 8-10kn, ale pochvíli již pěkných 10-15kn. Všechno nahoru a jedeme až před marínu Boatič na plachty. Už jen dotankovat a předat loď.

 

   

 

Jachta - Sukošan - Murter - Sukošan

20. říjen 2018 VaDo

Konečně den D,  jsme v Chorvatsku, marina Sukošan a přebíráme loď. Family Office, Dufour 412GL, podle údajů 2 roky stará, podle vzhledu značně sešlejší. Angelina charter značně přehání ve stavu lodí. Odpoledne přebíráme loď, vybalujeme a probíráme možné trasy. Vyplutí navečer, vzhledem k tomu, ža zatím vůbec nefouká, se odkládá na zítra. Třeba bude (foukat). Na večer jen jedno zpestření. Byl mi utopen mobil, hned v marině. Nepřežil. ...…Číst více

Milan Koláček se propadá

16. říjen 2011 VaDo

Milan Koláček byl v pátek na krásném třetím místě. Ale během víkendu se propadl až na 10 místo. Doufejme, že jen špatný kalkul na počasí a ne žádný problém s plachtami nebo lodí. Nebo dokonce zdravotní! V současné době ztrácí na prvního zhruba 27,5 míle, což je na vzdálenost, kterou musí ještě upload vlastně plivnutí. A i ostatní jsou nahuštěni na tomto placu. Výdyť posledních toho shluku ...…Číst více

61 uzlů na lodičce

17. srpen 2009 VaDo

Z tohoto videa, které má sice 8 minut, bude milovníky jachtingu mrazit v zádech. 61 uzlů na lodi - i když na lodi: tento trimaran se vznáší na křídlech a vody se dotýká jen v tom nejnutnějším. Jak již napovídá jeho jméno - Hydroptere Pokud vydržíte až do konce, uvidíte i jeho konec.  …Číst více

David Křížek na Nechranicích

18. červen 2009 VaDo

David Křížek teď trénuje doma, na Nechanické přehradě. Video z jizdy po jednom plováku si můžete prohlédnout i zde, pěkné povídání je na jeho stránkách. …Číst více

Autogramiáda a beseda s Davidem Křížkem

18. květen 2009 VaDo

V úterý 19. 5. v 16.30 h se v Domě knihy Kanzelsberger (České Budějovice, Kanovnická 3) koná autogramiáda s Davidem křížkem. David napsal knihu "Dnem i nocí Atlantikem", ve které popisuje svoje zážitky z přípravy a průběhu závodu Minitransat 6.50. Více o Davidovi na jeho stránkách Oficiální pozvánka na webu MCU P.S. Já tam, bohužel, nebudu …Číst více

Křížek se uvolňoval

10. červenec 2008 VaDo

David Křížek byl hostem Jana Krause v Uvoněte se, prosím. Jeho pocity před vystoupením si můžete přečíst na jeho blogu, pořad samotný je možné shlédnout na webu České televize.…Číst více

Transat AG2R - vývoj

6. květen 2008 VaDo

  Doplnění 15.5. 2008: Takže dojezd na posledním místě. To si klucí nezasloužili. Dělali co mohli, ale zklamala předpověď počasí. Byl to heroický výkon! Doplnění 11.5. 2008: Pád pozicemi stále pokračuje. Nyní je aktuální umístění na 20. místě. V sobotu se ještě drželi na místě 18. A protože k pasátovým polím mají ještě daleko, bude to tvrdý boj. Držte palce a můžete Philovi poslat přání k narozeninám ...…Číst více