Jachta Chorvatsko - Vis, Jabuka, Palagruža

18. duben 2021 VaDo

Jarní jachting v Chorvatsku mi začíná připomínat potápění. Zima a spotím se už při soukání do hader. Ale jinak - paráda.

Do Kaštely přijíždíme v noci z pátku na sobotu, ráno máme vyplout po probuzení druhé skupiny, která dorazila nad ránem. Windmeter ukazuje 30kn. Bude to zajímavé.

trasa plavby

Sobota - Split - Korčula

Vyplouváme před polednem. Přes Trogirskou zátoku motorujeme, ale před Splitem vytahujeme plachty, hlavasku na první ref, plnou genu a vyrážíme průměrnou rychlostí přes 7uzlů směr Splitská vrata. Vítr nás tam úplně nepouští, před nimi musíme dát jedno réčko. A pak již opět rychlostí, místy atakující 10 uzlů, směr Hvar a Pakleni otoci. Tam se musíme prostoupat průlivem mezi Pakleníky a Hvarem. Podle logu 13x rečko. Prý rekord. Směr Korčula míříme příď kolem 15 hodiny. Stoupáme až skoro nad Vis, abychom se pak stočili na Korčulu do Vela Luky. Vyvazujeme se ve 23:15. Na to, že foukalo průměrně přes 20kn, to nebylo špatný.

Korčula - Vis

Druhý den se mi nezapnul tracker, takže údaje jen podle paměti. Vítr v poryvech k 35kn, JV. Zadobok k Visu, Komiza. Ale: Odhalzovali jsme pozdě a kolem Visu to byl spíše předoboční vítr a měli jsme co dělat se protáhnout kolem jižních ostrovů Visu. Vlny se už začínají zvedat ke 2 metrům. 1/3 posádky okupuje oba záchody. Ostatní se drží, ale svěže nevypadá nikdo, vyjma Hanky a Martina. Vlny ze zadoboku a později boku již chodí přes příď a zalívají kokpit. Vyvazujeme se v Kutě pozdě odpoledne a jdeme ochutnat tradiční peku z chobotnice a vepřového. Zajímavé, jak se všichni rychle otřepou.

Vis

Mělo foukat opravdu hodně, hlásí poryvy až 50kn. Část posádky jde na prohlídku ostrova a ve třech je máme přijet vyzvednout k bunkrům. Nápad dobrý, ale vítr kolem 30kn spolehlivě zabránil zakotvení. A i kdyby se povedlo zakotvit, nevím, jak by se povedlo v gumáku dojet na břeh. Gumák by byl jako vznášedlo. Takže my zpět vodou a vyvazujeme se opět v Kutě. Oni po břehu. 

Tak si odpoledne dáme aspoň projížďku Vis - Pakleni otoci a zpět. Hlavasku na druhém refu, gena na cca 2/3. Vítr z boku. Rychlost stabilně nad 8kn a za 4 hodiny jsme zpět.

Jabuka

Na Jabuku vyrážíme v 5:00 ráno. Původní plán ve 4:00 jsme zavrhli, protože je zataženo a černočerná tma. Okolo Visu je to sailing a chvílemi motorsailing. Ale jakmile se dostaneme ze závětří, je to jízda. Jugo v poryvech přes 30kn, 2 ref, vlny pomalu šplhají ke 3 metrům. Za námi frontová hradba, před námi poměrně hezky. Zatím letíme na Jugo s větrem skoro v zádech. Tři hodiny před dosažením cíle - Jabuky - nás fronta dohání a během 20 minut jugo lehne a nastává bora. Velice rychle zesiluje na 35kn. Vlny z jedné strany a vítr z druhé. K Jabuce stoupáme a točíme se kolem ní ve 13:00. Opět mám žaludek (a většina posádky taky) nějaký lehčí.

Vlny se postupně změnšují. A pak začíná pršet. Bora má snad 0°C, voda o trochu víc. Máme na sobě navlečené úplně vše. A mokří jsme taky celkem fest. Vlny zvedané borou se opět začínají dostávat ke 2 metrům.

Kotvíme opět na Visu v 18:03. 

Další den je sušící. Bora rychle vyčistila oblohu a sluníčko pálí jako o život. Jen vítr je přímo ledový a suchý. Vše se díky tomu rychle vysuší. Prohlídka českého domu (majetek ROH podle toho vypadá).

Palagruža

Na tu vyrážíme o půlnoci. Nejprve motorsailing, pak krásný zadoboční jachting až k Susacu, který míjíme ve 4:00 ráno. Před východem slunce ale vítr padá a dojíždíme na motor. Chvilku po 8:15 jsme na Palagruža. Vyvazujeme se na bojku v zátoce, procházka k majáku, nalezení kešky, zanechání pozdravu a dokonce koupání. V 16:00 vyrážíme zpět směrem na Lastovo. Susac míjíme v 19:00, tentokrát levobokem a na malé molo v Pasaduru v zátoce Jurjeva Luka se vyvazujeme 21:45. Véča a spinkat.

Do Splitu na jeden zátah

Ráno se stavíme na kávu v Ubli a pak již směr Korčula, Hvar, Splitska vrata a Split. Dostávám důvěru a mám naplánovat den. Routing, očekávané počasí, hlídky. Vítr chvilku fouká okolo 20kn, chvilku jen 8kn. Přes den se vítr stáčí z JV na SZ a mění rychlost. Jachting, chvílemi motorový jachting. V 16:00 se dostáváme ke Hvaru a protáhneme se okolo Pakleníků. Pak již Splitská vrata, tam jsme v 18:00 hodin. Zrovna se tu křižují tři Jadrolinie a do toho my na plachty. V 19:30 vjíždíme do Splitu pod plachtami. Důvěra pokračuje a parkuji u benzíny. 45 stop je znát a nejsem si vůbec jistý odhadem přídě. Natankujeme cca 60 litrů. Odplutí je ve znamení diskuze. Já jsem pro příďový spring, kapitán je pro záďový. Kapitán má pravdu. Ale bylo to jedno, skoro bezvětří. A pak již jen motor až do Kaštely. Vyvazujeme ve 21:00 za poryvové bory cca 25kn. Lehce brnkneme za mooring, lana a ticho. 

Celý den byl jen o sušenkách - došel plyn. Moc jsme se všichni těšili na večer, až si z některé lodi vypůjčíme plnou plynovou lahev a uvaříme si něco teplého.

A v sobotu ráno již jen sprcha a pak dálníce, dálnice, dálnice.

PS: vlněné ponožky a kroksy jsou nejlepší oděv na zimní jachtu! 

Díky Martinovi (kapitán), Alešovi, Jardovi, Kubovi a našim pečovatelkám Hance a Věrce!

 

Náš Carybdis Na Visu Chobotnicová peka Sušící den Kostel na Visu Kaple poblíž českého domu Pokus o ohřátí jídla bez plynu

Jachta Świnoujście - Kåseberga - Hammerhavn

26. říjen 2020 VaDo

Vzdělávací plavba na Baltu na jachtě Boomerang pod vedením kapitána Hombre Vladi Kršky a Honzi Staňka splnila očekávání. Jel jsem si vyzkoušet, jestli se mi bude líbit Balt (bude), jestli se mi budou líbit dlouhé cesty více než pár dní v tahu (moc ne), něco nového se naučit (naučil, snad).

Boomerang je hliníková 16m dlouhá plachetnice, vybavená do těžších podmínek. O všem si můžete přečíst na její stránce. Snad mně Jirka (majitel) nezabije, ale trochu mi připomínala Sáru (pamětníci ví). Loď napěchovaná bezva fíčurkama, ale bez znalosti lodi nezapnete ani splachování na záchodě.  Ale dost keců, k plavbě.

Boomerang kotví nyní ve Świnoujście, odkud se vyplouvalo. Před vyplutím je potřeba dobrat voda a natankovat. První není problém, to druhé malinko, jen se musí 150 litrů nafty odtahat ve 20 litrových kanystrech od pumpy (asi 100metrů) a přečerpat z kanystrů do nádrží. Ale za hodinku hotovo a PLUJEME!

Świnoujście - Švédsko, Kåseberga

Vyplouváme velmi brzy ráno zhruba v 11:00 hodin. Vítr kolem 12kn, skoro čistý západ. Moře na výjezdu ze Svinoústí je kryté Rujánou, takže vlny velmi malé. Ihned se vytahuje gena i s hlavní plachtou a loď sviští rychlostí atakující 9kn a skoro bez houpání. Náš kurz cca 25-30°, takže na lehký zadoboční se Boomerangu opravdu líbí. Před sebou máme cca 110nm.

Postupně, jak se vyplouváme ze stínu Rujány se vlny zvětšují a vitr sílí ke 20kn. Na hlavní se nastavuje první ref a stále letíme přes 8kn. Vlny kolem metru, ale stále bez problému.

S nastávající tmou vstupujeme do plavební dráhy. Co do plavební dráhy, do křižovatky plavebních drah. Tolik paneláků okolo jsem ještě neviděl. Bez radaru, jen na oči, by to bylo hooodně složité. I když, museli si s tím také poradit. My máme radar, takže o každé lodi víme vzdálenost, směr i rychlost a můžeme se včas přizpůsobit. Lehká kličkovaná a v 1:00 jsme z plavební dráhy venku.

Teď se ještě vymotat z izolovaných nebezpečí před Käsebergou a jsme skoro tam. Samotný přístav (minipřístav) je krytý, ale o vjezd se rozbíjí vlny a pěkně se to tam vaří. Na vplutí je jen jeden pokus... A podařil se. Ve 3 nad ránem jsme vyvázaní. 

Ráno výlet na takové malé Stonehenge - Ales stenar. Což je 1400 let staré místo s kameny seskládanými do oblouku. Pravděpodobně kalendář, ale kdo ví? 

Käseberga - Bornhorn, Hammerhaven

Odpoledne vyplouváme na Bornhorn.Před námi cca 45 nm, takže vlastě kousek. Odpoledne proto, abychom byli na místě v době nejslabšího větru. Vítr při vyplouvámí cca 20-25kn. Plujeme jen na genu. V 19:30 vstupujeme opět do plavební dráhy, ale tentokrát ji křížíme rychle a ve 20:30 ji máme šťastně za sebou. Vítr postupně slábně na 12-15kn. V 22:00 jsme před přístavem Hammershavnen. Vjezd je obrázený přímo proti vlnám, sektor pro vplutí je velmi úzký. První pokus se nedaří a Boomerang na plný zpětný mizí zpět na moře. A pak se na vjezdu objevili postavičky s baterkami, posvítili černý vjezd a my bez problému vklouzli dovnitř. Než jsme stihli vyvázat loď, byli postavičky pryč.

Druhý den výlet na hrad Hammershavnen. Dneska zřícenina, ale byl postavený vlastně nedávno - na konci 19 století. Tenkrát jeho poloha měla platnost. Ale za pár desítek let byl vlastně zbytečný.

HammersHavnen - Świnoujście

V 10:00 odvazujeme a vyplouváme do sraček. Před námi teoretických 150 nm, ale celou dobu proti větru. Vítr 30-35kn, vlny měly čas se zvednout, takže nemají daleko ke dvoum metrům. Navíc potřebujeme kurz okolo 190° pro návrat a vítr i vlny jsou ze směru 210-220° . Takže houpačka jako hrom. S postupujícím dnem se vlny zvětšují a vítr se stáčí více na jih. Odpoledne již výška vln překonává 2 metry a vítr má stále 30kn. 

Okolo Bornhornu jsme stoupali na bouřkovou genu a motor. Ale pak jsme již vytahli velkou genu na cca druhý ref. a vypli motory A Boomerang letí přes 6kn. Občas přes kokpit přeletí sprcha, ale jinak v klidu. Začíná mi být ne úplně dobře. Kolem 14 hodiny PROBLÉM. Vypadlo uzazení geny. Hombre si všimnul, ostatní ne. Je dobrej. Zachránil tím genu a předešel většímu průseru. Gena jde srolovat, takže z tohoto pohledu pohoda. Vytahujeme bouřkovou genu, ale rychlost padá pod 4kn. Takto bychom se v těch vlnách mlátili ještě dalších 20-25 hodin. Musíme si pomoci motorem, i tak je rychlost jen necelých 5kn. A vítr se stáčí stále k jihu, takže nás tlačí dál na východ od maríny. Jak se přibližujeme k pobřeží, vlny se postupně změnšují. 

Kolem půlnoci se dostáváme na 15 nm od pobřeží Polska, kde již nejsou skoro žádné. Stále na malou genu a motor stoupáme kolem pobřeží k Swinoústí. Ve 3:00 ráno vyvazujeme, dáme poslední pivko a padáme do postelí.

Świnoujście - Štětínský záliv

Ráno jen výlet na záliv, tam se vítr rozbíhá na 20-25kn, krásně by se jachtilo, ale není čas. Musíme uklidit loď a vyrazit na cestu domů.

Za poskytnutí foto a video materiálu díky Janu Staňkovi.

Po fotkách máme letos i videa.

Videa

Do sraček...

Tankování...

Ales Stenar

Nocka do Kåsebergy

Jachta Chorvatsko - Vis

27. září 2020 VaDo

 A jsme doma. Chorvatsko se s námi rozloučilo bouřkami a slejváky. Aspoň nás moc nemrzelo, že dovolná končí. Cesta do Chorvatska  Úplně v klidu a bez jakéhokoliv zdržení. Kdekoliv, na hranici se jen přibržďuje. Jediný, kdo chtějí vidět pasy, jsou Slovinci při odjezdu ze země, ale jde to tak rychle, že Kuba ani nestačí vykouřit cigaretu. 19.7. - checkin a odjezd na Šoltu Výhodou malého provozu v marínách je, že jsme dostali loď ihned po přijetí, tedy asi v půl třetí. Z ...…Číst více

Jachta Chrovatsko Cres - červenec 2020

12. červenec 2020 VaDo

A jsme zase doma. Jachting se vydařil! Z mariny Veruda na Ma Bujakana podél Cresu. Posádka ve složení kapitán, Zdenda, Veverka, Zuzka a Leňa. Ale postupně... Cesta Cesta ta byla v pohodě. Na přechodech nikde nikdo. Celkové zdržení cca 30 min. Ale posádka cestující 2 hodiny po nás hlásí zdržení 3 hodiny na Slovinsko-Chorvatských hranicích. Nic se nekontroluje, jen se zdržuje. 4.7. 2020 - sobota - check in Přejíždíme tedy díky bezproblémovému průjezdu ...…Číst více

Jachta Korfu - Agii Theodori (Korintskou cestou)

9. listopad 2019 VaDo

Nechal jsem se najmout jako crew na převoz plachetnice Silver Cloud kapitána a majitele Slávka. Byl jsem celkem nervózní, neznal jsem nikoho. Mohlo to být v pohodě, mohlo to být ale také na ho*no. Teď jen přeskočím na závěr: Sešla se prima parta a cesta byla mimořádně v pohodě. Tímto tedy zdravím Slávka (kapitán), Jirku (first mate a lodní doktor /největší zranění byla zatržený nehet a zadřená tříska) a Matůše. Na Korfu jsme dosedli po ...…Číst více

Jachta Split, Vis, Hvar

7. říjen 2019 VaDo

Tak celoprázdninové těšení skončilo. Hurá na jachtu. Před předáním jachty jsme zaskočili do Trogiru. Znám jej z předsezónní doby, kdy jsme na nábřeží kotvili sami, ale nyní jsou zde velké lodě ve třech řadách. Jachta by se sem nevešla. Kafčo, zmrzka a pak do maríny pro loď. Bleskovej checkin. "Manager" vypadal, že má v prdeli koudel. Musel jsem si vše projít sám, včetně plachet. V půl šestý jsme ale vypadli z mariny a vyrazili ...…Číst více

Jachta Trogir, Hvar, Korčula

13. květen 2019 VaDo

Po půl roce opět na moře. Tentokrát jsem pronajmul 12 metrovou jachtu Regor - Oceanis 41.1 - od Dream Yacht Charter, která má domov v maríně Boatič u Trogiru. Pekná jachta s klasickou hlavní plachtou. Předpověď dopředu neslibovala žádné letní, ba ani jarní, počasí. Nakonec jsme zažili úplně všechno - slunce, bezvětří i vichr, déšť. A proti předpovědi na týden po nás jsme vlastně měli hezké počasí. Už příjezd byl adrenalinový. Jachta měla odmontované ...…Číst více

Jachta - Sukošan - Murter - Sukošan

20. říjen 2018 VaDo

Konečně den D,  jsme v Chorvatsku, marina Sukošan a přebíráme loď. Family Office, Dufour 412GL, podle údajů 2 roky stará, podle vzhledu značně sešlejší. Angelina charter značně přehání ve stavu lodí. Odpoledne přebíráme loď, vybalujeme a probíráme možné trasy. Vyplutí navečer, vzhledem k tomu, ža zatím vůbec nefouká, se odkládá na zítra. Třeba bude (foukat). Na večer jen jedno zpestření. Byl mi utopen mobil, hned v marině. Nepřežil. ...…Číst více

Milan Koláček se propadá

16. říjen 2011 VaDo

Milan Koláček byl v pátek na krásném třetím místě. Ale během víkendu se propadl až na 10 místo. Doufejme, že jen špatný kalkul na počasí a ne žádný problém s plachtami nebo lodí. Nebo dokonce zdravotní! V současné době ztrácí na prvního zhruba 27,5 míle, což je na vzdálenost, kterou musí ještě upload vlastně plivnutí. A i ostatní jsou nahuštěni na tomto placu. Výdyť posledních toho shluku ...…Číst více

61 uzlů na lodičce

17. srpen 2009 VaDo

Z tohoto videa, které má sice 8 minut, bude milovníky jachtingu mrazit v zádech. 61 uzlů na lodi - i když na lodi: tento trimaran se vznáší na křídlech a vody se dotýká jen v tom nejnutnějším. Jak již napovídá jeho jméno - Hydroptere Pokud vydržíte až do konce, uvidíte i jeho konec.  …Číst více