Jachta Chorvatsko - Vis, Hvar, Šolta

21. červen 2022 VaDo

Jachta pro kapitánské novice. Složení celkem pestré, pár členů má zkušenosti, pár jsou úplní laici, kteří nemají zkušenosti s jachtingem žádné. Tomu se musel přizpůsobit i program.

TopImage

V sobotu jsme tedy nikam nevyráželi, ale věnovali jsme se seznámení s lodí, průběhem přebírání lodí a možnými komplikacemi s tím spojenými, čáti lodě, názvosloví. Po 22 hodině již toho měli všichni plné kecky a šlo se spát – i s ohledem na noc strávenou v autě. 
Wimmer jachting: přijeli jsme po 14 hodině a jachta byla ihned k převzetí. Check-in stylem – zkontroluj si loď a když nebudeš vědět, zajdi se zeptat. Palec nahoru.

Neděle

Vítr měl být takový nijaký, 2-3 Bf od severu. Vyplouváme směrem Vis a den věnujeme ovládání lodi pod plachtami a na motor. Postupně se všichni střídají za kormidlem a u lan. Plavba je na zadoboční vítr o síle cca 3Bf, který posupně utichá. Nácvik MOB na motor. V závěru dne pak opět sílí na 3-4 Bf čistý zaďák. Po 16 hodině kotvíme v zadní části zátoky Parja (u bunkru). Procházíme dnešní zkušenosti a sundáváme dingy a motor a posádka zkouší, co to umí a jak se s tím pracuje. V podstatě až do nočních hodin. Noční kotevní hlídky, i když je noc klidná s vánkem okolo 2Bf. Pro některé nová zkušenost.

Pondělí

Ráno, po vyjetí většiny lodí ze zátoky, se trénují kotevní manévry. Výběr místa, kotva, otestování kotvy, snubber line. Zde je první „krizovka“ při vytahování kotvy, kdy se přepne řetěz, který se šprajcne ve vrátku a spálí se pojistka. Je potřeba vyměnit pojistku a rozebrat vrátek a uvolnit řetěz. Posádka zvládá vše na výbornou. Míša za kormidlem nás pěkně udržuje v klidné vodě, aby to s partou na přídí moc neházelo. Po opravě pokračuje nácvik. Pak se přesouváme pod „českou vilu“ na bójku, kde si dáme lehký oběd a přesouváme se na molo do Visu, kde jsme chtěli trénovat vyvazování zádí k molu. Místa dost, ale pro prvním manévru se přivalí balík jachet a už není moc prostoru pro nějaké chyby. Proto necháme zbytek na ráno a podíváme se do městečka. Stejně pro nás má přijet taxi a odvést nás do konobi Rico na objednanou peku. Luxusní večeře. Na jachtu se vracíme až kolem půlnoci.

Úterý

Ráno jsme počkali, až se uvolní místo pro tři jachty a začali s nácvikem vyvázání na mooring. Kormidelníkům lehce komplikoval situaci vítr z boku o síle cca 3Bf a nebylo místo pro začínání couvání proti větru. Takže se začínalo buď po větru nebo na boční vítr. Ale poprali se s tím všichni, i když někteří ne hned na první pokus.
Pak se již uvolnily i bójky, tak jsme navázali hned tréninkem vyvázání se k bójce. Bylo znát, že si již všichni více věří v ovládání jachty a bylo to většinou bez problému. V tu dobu již čas pokračil a posádka byla hladová. Krátká pauze na lehký oběd, po které následoval přejezd na Pakleni otoci. Z Višky luky jsme vykřižovali na severní vítr o síle 4Bf, který ale postupně slábl na bídné 2Bf. Tak jsme motorovali a koupali se a chytali fendry. Až před Pakleni otoci se vítr opět vzpamatoval a stočil se k NNW o síle 3-4Bf. Toho jsme využili k tréninku obratů po a proti větru a vedení jachty. V 18 hodin shazujeme kotvu s tím, že dáme lehkou večeři a pak kolem 20 hodiny zahájíme přejezd do Starigradsky zaljev do Luka Tiha na bójku. Ale ouha, kotva se nám hryzla pod kámen a nedala se vypáčit. Musel jsem pod vodu do asi 8metrové hloubky vyvázat lano na kotvu a pomocí něj ji uvolnit. Mělo tam být rovnou, moje chyba. Pak nám zabralo asi půl hodiny najít jiné vhodné místo na kotvení.
To místo, kde se nám sekla kotva, je to samé, kde jsem se potápěl ke kotvě Němcům před dvěma lety Dáme vzpruhu do bříška před přeplavbou na Hvar, cílem jsou bójky v Luka Tiha.
Vyplouváme se zpožděním, až ve 20:45. Harnessy a vesty. Harnessy jsou bohužel jen 4. Odměnou je nám nádherný východ měsíce nad mořem. Vítr SZ, 4Bf. Plachty ven. Křižujeme okolo Pakleníků, protáhneme se úžinou mezi ostrůvky Parzanj a Borovač a již na boční vítr míříme ke Hvaru. Vítr chvilku před půlnocí ulehá, proto poslední část cesty nejprve na motorsailing a posléze už jen na motor. Cestou se trénuje určování lodí a jejich polohy podle světel. Vyvazujeme se přesně v 1:00 hodinu po půlnoci na bójku. Můžeme si vybírat, je tu skoro prázdno.

Středa

A ve 9:45 jsme již opět v pohybu. Míříme do Starigradsky zátoky do města Stari Grad. S tím, že před městem je hotelové molo, kde se dá potrénovat. Bohužel zde zkouší přístavní manévry katamarán. Tak pokračujeme do města na kávičku a něco malého k zakousnutí.
Stari Grad opouštíme chvilku po jedné hodině. Molo u hotelu je prázdné, tak se zde potrénují přístavní manévry – vyvázání na molo bokem a odplutí pomocí springu. Vítr je malinko k molu o síle cca 3Bf, moře celkem klidné.
Pak křižujeme Starigradskou zátokou opět proti větru. Já tady snad nikdy neplul po větru, vždy proti. Ať již dovnitř nebo ven. Okolo půl páté vítr opět utichá, tak přijde na řadu koupání a motorování. Mezi 17 a 17:30 se vítr ještě trochu ztopoří na nějaké 3Bf, ale pak již utichá definitivně. Opět nácvik MOB, část na motor, část na plachty. Do zátoky Necujam na Šoltě připlouváme v půl osmé a zkoušíme další kotvící manévr – kotva-břeh. Noc je klidná s lehkým vánkem.
Zaseknul se logger a nezachytil vzorné vykřižování ze Starigradskyho zaljevu. Všimnul jsem si toho bohužel až pozdě.

Čtvrtek

Ráno šnorchlování na vraku v zátoce. Kolem 10 se má zvedat vítr, tak vyplouváme. Ale s větrem to tak horké není. Musíme si pro něj dojet celkem daleko k pobřeží. Ale pak již opět křižujeme kolem Drveniků k Rogoznici. Vítr 3-4 Bf, SZ. Nácvik MOB na plachty.
Do Rogoznice již na motor. Městské molo je obsazeno regatou, tak jen zajedeme natankovat a uděláme výsadek na gumáku do marketu pro pečivo. Nakonec přejíždíme do zadní části zátoky na kotvu. Dno je zde bahnité a travnaté, kotvu zkoušíme snad 5x, než uspokojivě drží.

Pátek

Kolem deváté zvedáme kotvu a razíme do Rogoznice na ranní kávu a snídani. Trochu pocvičit přistávací manévry. Kavárny zklamání, ráno vyprodukují tak maximálně croissant. Pamatuji se, že se dala dát i snídaně. V 11:00 jsme již na moři a jedeme si pro vítr, který měl začít foukat dříve na severu. Taky ano. Nejprve nesmělých 3Bf. Křižujeme k majáku Mulo a obeplouváme jej poctivě celý na plachty. Pak dále směr sever pro vítr, který postupně sílí přes 4Bf až nakonec na pěkných 6Bf. Trénujeme obraty po a proti větru, s posádkou nebo single handed, kotvení na plachty u ostrůvku Lukovnak, kde se koupáme a uděláme poslední jídlo na lodi.
Pak již jen přejezd na zadní vítr do mariny Kremik. V zátoce před marinou je vítr pěkně nevyzpytatelný s poryvy o síle přes 20 kn přicházejí ze všech stran. Jachty se řadí do fronty, vjezd je úzký a je celkem jedno, kdo jede na benzínku a kdo rovnou vyvázat. V tom větru si nikdo netroufne najet těm druhým do manévrů. Až na smíšenou polsko-německou posádku za námi. Drží se nám stále pár metrů za zádí a povykují cosi o chvatu. Konečně jsme u píru, couvačka do uličky a vyvázání na prst. Vypnout motor a týden je opět za námi. Předání lodě bez problému během 10 minut.
Netrpělivá posádka za námi najíždí do té samé uličky. Pár ran o vedlejší lodě, trocha křiku a nadávek od marinéra a jsou také vyvázaní.

Pěkný týden… Díky mojí učenlivé posádce: Míša, Honza, Jarda, Martin, Martin a Milan.

Statistika

Napluto 151 nm
Po plachtami 80 nm
Noční plavba 5 hodin
Stání 1x marina / molo, 1x bójka, 3x kotva
Tankování  35l nafty

 

Jachta Řecko 2022 - II

25. květen 2022 VaDo

Pokračování o týdenním putování mezi Řeckými ostrovy. První díl najdete tady: jachta-recko-202205-i.html.

TopImage

Čtvrtý den na moři - Vidhi

A dnes vlastně začíná přibližování zpět k Aténám. Cílem je zátoka u pevniny pod Porosem, východně od Russian bay. Z počátku se nehne ani lísteček. Několikrát se koupáme, taháme za lanem. Teprve kolem 13 hodiny se dostáváme ze stínu Hydry a začíná foukat jižní vítr. Pomocí něho se protáhneme kolem ostrůvků Tselevnion a zajíždíme do kanálu k Porosu. To již fouká krásných 4-5Bf. Před kanálem prádlo skasáme a motorujeme kanálem. Krásné místo, někdy budu muset hodit kotvu i tady.

Ihned po projetí kanálem vytahujeme plachty na 2 ref a rychlostí 6-7kn letíme do cíle dnešní etapy. Kotvíme, sice na větru, ale ten má upadnout s příchodem tmy a o půlnoci se má rozfoukat severní vítr o síle 6Bf z průchodu studené fronty. A před tím budeme chráíněni. Už odpoledne se nad pevninou vytvořilo několik bouřek. Pro sychr držíme hlídky. Kotva drží, loď sebou ani moc nešije, přejela si na nové místo a stojí.
Večer nás vylekal asi delfín. Párkrát se ozvalo odfouknutí někde blízko lodi a když jsme tam namířili čelovku, viděli jsme jen zvířenou vodu.

Druhá loď se sem již nechtěla trmácet a zůstala na noc v Russian bay. Tam se vítr pěkně točil kolem dokola a k ránu jim vykroutil kotvu.

Pátý den na moři, cílem je Korfos

Ráno je o poznání chladněji, poslední hlídku probírá krátká přeháňka. V 8:00 zvedáme kotvu a motorujeme úžinou mezi Porosem a pevninou kolem majáku Faros. Fouká zde poctivá 8Bf od severu, v poryvech i 9Bf. Hned za úžinou, kde je možnost manévrování, vytahujeme plachty. Na širokém placu se vítr mírní na rozumných 7Bf. Křižujeme kolem Methany až do půl druhé, kdy si můžeme trochu odpočinout a odpadnout o pár stupňů. Hned se zvedá rychlost a valíme průměrně 8kn, ve špičkách je tam i 10kn. Ještě jedna stoupačka v trysce mezi Agistry a Kypa Kura, kde je opět krásná 9Bf. Ve tři odpoledne jsme již vyvázáni před tavernou. Před loděmi se poflakuje želva. A my jdeme protáhnout nohy na břeh. A dobré papání. Zítra máme před sebou poslední etapu: Korfos – Alimos Marina.

Šestý den na moři - návrat do Alimos

Ještě večer slibovali předpovědi pohodový jachting ve větru kolem 5Bf. Ale realita je jiná. Hned na výjezdu z Korfosu fouká 6Bf. Vítr měl podle předpovědi a ranního modelu na severu být slabší, tak zkusíme nastoupat nad ostrovy Platia, Stakhtoroy a Ispsilí, které jsou výše nad Aeginou. Strategie se ukázala jako chybná, pocitově tam fučelo ještě víc – 7, v poryvech 8Bf. A museli jsme si ještě trochu nastoupat, abychom se nad ně dostali. Ti, co jeli rovně pod nimi, možná měli chvilku trysky, ale jinak pohodovější vítr. Čím více se blížíme k Aténám, tím je vítr silnější. Valí se z průsmyku nad Athénami přímo do huby a sílí až na 8Bf. Po třetí odpoledne jsme již před marínou. Ještě zavolat, že jsme tady a potáhnout rollfok na geně o dvě otáčky. Již když se balila bez tahu byl rolfok úplně vytažený. Teď, když se balila v tahu, nám ještě kousek chyběl. Z volání vyplynule, že jsme peer 2 vlevo. To je dobře, zajíždět budeme na zpátečku. Taky se to povedlo na první pokus. Ale ouha, vlevo je z pohledu ze břehu, ne z vody. Takže odvázat a přejet na nové místo. Nacouvat po větru, který i v bazénu byl 4Bf (15kn) a nevyzpytatelně se točil. Takže první i druhý pokus o nacouvání ruším, protože mi vítr odhazuje příď stranou, teprve pak se podaří fixnout návětrné lano a motorem se srovnat. Uf. Alpha vedle má podobné problémy.

Pak již jen checkout. Ten je důkladný, dělají jej ve třech a fakt se počítá i jestli svítí všechny žárovičky v salonu. Bez ztráty kytičky. A balit. Ráno přesun do města do apartmánu a procházka po Athénách. V neděli již jen letadlo a před půlnocí doma.

 

Celkem napluto 160NM, z toho na plachty 103NM. A to jsme se na můj vkus celkem poflakovali.

 

Jachta Řecko 2022 - I

24. květen 2022 VaDo

Tak od ledna očekávaný jachting mezi řeckými ostrovy se stává skutečností. V pátek večer balíme tašku a modlím se, abychom na nic nezapomněli. A v pět ráno již sedíme v dodávce a letíme směr Vídeň. Letos větší parta, dvě lodě (Murdoc a Apha). O tom, jak jsme se k nim dostali, ještě určitě napíšu. Byla to trnitá cesta. V půl čtvrté odpoledne jsme již na letišti Athény. Tašky přišly všechny, ...… Číst více

Cabo Verde V

11. únor 2022 VaDo

Toto je pátý a poslední díl povídání o plachtění po Kapverdských ostrovech. Předchozí díly najdete: první, druhý, třetí a čtvrtý. Sao Nicolau - Sao Vincente Po výletu po ostrově, covid testech a odhlášení jsme zvedli kotvu a namířili příď směrem k Sao Vincente. Kotva šla nahoru - tentokrát snadno - chvíli před před třetí hodinou. V půl čtvrté jdou plachty nahoru. Plné plachty. Chytáme ...… Číst více

Cabo Verde IV

6. únor 2022 VaDo

Toto je čtvrtý díl povídání o plachtění po Kapverdských ostrovech. Předchozí díly najdete: první, druhý a třetí. Maio - Sao Nicolau (Santa Luzia) Z ostrova Maio z Porto Ingles zvedáme kotvu chvilu před polednem. Plán je stavit se na severozápadní straně ostrova, kde jsou dlouhé bílé pláže, tam dát oběd a přes noc doplachtit na Sao Nicolau. Kde bychom teoreticky měli být kolem 9:00 hodiny. Při vyplutím jsme opět trhali kotvu ze dna. ...… Číst více

Cabo Verde III

3. únor 2022 VaDo

Pokračování povídání o jachtění na Kapverských ostrovech. Předchozí první díl a druhý díl si můžete také přečíst.  Přejezd Fogo - Maio  Toto měla být nejobtížnější etapa naší plavby. Dostat se z ostrova Fogo na Maio. Vše proti větru, který se v té době pohyboval mezi Bf3 až Bf5. Nejkratší trasa po vodě je necelých 100nm. Ale budeme muset křižovat. A 10in2 se zrovna stoupat moc nechtělo, hlavně když byly ...… Číst více

Cabo Verde II

1. únor 2022 VaDo

Pokračování povídání o plachtění mezi Kapverdskými ostrovy. První díl najdete zde. Bravo, Tantum - Bravo, Furna Ráno ještě dokupujeme ryby a zmíněnou půlku tuňáka. Půlka budou stejky, půlka bude tatarák. Ňam. Původně jsme chtěli provést přejezd na Fogo jižní cestou, tedy pod ostrovy. V 11:30 zvedáme kotvy a vyplouváme. Zpočátku ve větrném stínu ostrova, takže na motor. V 11:30 vytahujeme plachty, nejprve na první ref, ale pak refujeme na ...… Číst více

Cabo Verde I

31. leden 2022 VaDo

Konečně nastal den D a vyrážíme na cestu, na kterou se těším přes půl roku. Autem do Mnichova, na parkovišti nechat auto a pak letecky do Lisabonu, kde bude pár hodinová pauza a pak již na ostrov Sao Vincente, kde v Sao Pedro dosedáme na zem. Cesta jak jinak ve znamení Covidu, takže nejdůležitějším papírem byl negativní test a výmysl, který s Covidem asi nemá nic společného - slouží jen pro monitoring pohybu osob - Personal Locator Form. Vše ostatní je podřadné. V ...… Číst více

Jachta Korfu 2021 - pokračování

8. říjen 2021 VaDo

Pokračování povídání o jachtění okolo Korfu. První díl najdete zde. Čtvrtý den Cílem ja Paxos, ormos Lakka. 15 Nm vzdušnou čarou. Ale vítr jde z JJV, takže přímo proti. Křižváním z toho uděláme více než dvojnásobek. A to posledních 5 mil motorujeme. Kotvu spouštíme v 16 hodin. Pak výsadek na dyngině do městečka. Výborná večeře (chobotnice v zelném listu a jehněčí se zeleninou a sýrem). Výborné ...… Číst více

Jachta Korfu 2021

6. říjen 2021 VaDo

Letenky a cesta Že to nebude snadné dávala tušit doba kovidová. Jedno letadlo nám zrušili bez náhrady, hledala se alternativní cesta. Ale nakonec vše klaplo a ráno stojíme ve Vídni na letišti a čekáme na kontrolu. Terminál zapípá a pouští nás do kontrolní zóny. Prohlídka a vstup na palubu. Důležitý je Covid pas nebo potvrzení. Klasický pas důležitý není.  A za chvíli jdeme na přistání ...… Číst více