Jachta Korfu - Agii Theodori (Korintskou cestou)

9. listopad 2019 VaDo

Nechal jsem se najmout jako crew na převoz plachetnice Silver Cloud kapitána a majitele Slávka. Byl jsem celkem nervózní, neznal jsem nikoho. Mohlo to být v pohodě, mohlo to být ale také na ho*no. Teď jen přeskočím na závěr: Sešla se prima parta a cesta byla mimořádně v pohodě. Tímto tedy zdravím Slávka (kapitán), Jirku (first mate a lodní doktor /největší zranění byla zatržený nehet a zadřená tříska) a Matůše.

Na Korfu jsme dosedli po celkem bezproblémové cestě krátce po setmění. Ještě byl čas na rychlý nákup v místním peny marketu u letiště a už jel autobus do mariny Benitses - cca půl hodiny. Na jachtě uložit vše na své místo, pak skočit před marínu na kebab a už byl čas do betle. Ráno to začne! A nemáme natankováno.

První den: marina Benitses -  Agia Effimira marina na Kefalonii

Ráno ještě poslední úpravy, nastrojit plachty, doladit a vyplouváme z Benitses krátce před 10 hodinou. Zpočátku spíše nefouká (tak 1bf), ale postupně zesiluje tak na 2-3 bf, ale přímo z jihu, tedy proti. Celý den na motor okolo ostrovů Paxos a Antipaxos, okolo Lefkády (to již za tmy) průměrnou rychlostí 5 kn.  V průlivu mezi Lefkádou a Kefalonii je poměrně hustý provoz lodí z Korintu a Paterského zálivu. Naproti tomu provoz mezi Ithakou a Kafalonií je skoro nulový. V Agie Effimira kotvíme před druhou hodinou ranní. Pro mně to byla první dlouhá noc za kormidlem. Dobře že byla na motor, aspoň jsem stačil aklimatizovat. Za námi je prvních 90 Nm.

Ráno je kouzelné, zajdeme doplnit zásoby vína do marketu a sháníme čerpací stanice. V marině je pouze mobilní na zavolání. A pro 50l nafty se sem nikdo nepotáhne. Musíme jinam.

Druhý den: shánění nafty a první pokus o Petru

Na Ithace je městečko Vathy, kde by měly být minimálně 3 benzínky. Tak jedem. Je krátce po 10 hodině. Z počátku na plachty, ale pak již nás tlačí čas a opět na motor. Do Vathy se dostáváme v 13:30 a zjišťujeme, že to s naftou nebude tak horké. Pro lodě je vše zavřené. Musíme těch potřebných 70 litrů odtahat v rukách v kanystrech asi 100 metrů od normální čerpačky. A ve 14:00 hodin nabíráme směr Petra, V 18:15 hodin točíme kolem Oxeia do Petraského zálivu. Vítr zesiluje na 5-6 bf přímo východ od Petry a zvedají se nepříjemné vlny. Nejsou vysoké, ale brzdí nás a loď na ně padá s nepříjemnými ranami. Musí se trochu bokem, ale noc je temná a na vlny není vůbec vidět. V 19:15 to vzdáváme a točíme zpět. Za ostrůvkem Oxeia vytahujeme plachty a míříme na zadoboční vítr zpět do Vathy. Tam se dostáváme za pěkného deště přesně o půlnoci. Tentokrát tedy za kormidlem v noci a pod plachtami za ne zrovna slabého větru a ve vlnách. Napluto přes 80 Nm a k cíli jsme se neposunuli ani o kabel.

Třetí den: druhý pokus o Petru

Tentokrát vyplouváme již před 8 hodinou. Po kávičce v místní hospůdce. Fouká stejný vítr jako včera z Petraského zálivu, cca 20-25 kn. Nejprve zkoušíme křižovat proti - okamžitá rychlost na stoupačku i kolem 6 kn, ale STD kolem 2 kn. Takže v poledne balíme plachty a jdeme na to motorem. Kolem Oxeie točíme již v 15:45. A začíná rvačka s vlnami a větrem. Kolem 20:00 máme Petraský most konečně na dohled, ale to je k němu ještě 12 nm, tedy při naší rychlosti asi 3 hodiny. V 5 mílové vzdálenosti (21:45) se hlásíme a je nám doporučena  cesta pod středním obloukem s tím, že se máme hlásit na vzdálenosti jedné míle (22:35). Tam nám potvrzují střední  oblouk. Ve 22:50 projíždáme pod mostem. Nádhera.

Za mostem (to již je Korintský záliv) vítr jako zázrakem lehá na krásných 3bf, ale hlavně vlny, které měly před a pod mostem dost přes metr, mizí a moře má 20 centimetrové vlnky. Vypínáme motor a vytahujeme všechno prádlo. Do dvou sedím za kormidlem (asi od 18:00 minulého dne) a pak předáváme klukům. Měli kotvit ve dvě, ale jelo se jim tak dobře, že si směnu protáhli a jeli až do Galaxidi. Při kotvení opět prší. Ale je teplo a nafouká. Napluto 110 Nm. 

Čtvrtý den:  přiblížení ke Korintu

V Galaxidi se trochu poflákáme. Nedaleko je Delfská věštírna. Ale půjčovna motorek je zavřená a jediná autopůjčovna dává takovou cenu,, že odmítáme s tím, že auto nechceme kupovat, jen půjčit. Tak vyjiždíme směrem Korint před 11 hodinou. Ve 12:00 vytahujeme plachty. Fouká pěkných 3-4 bf, skoro bez vln  Během jizdy zkoušíme, co jachta snese, zkoušíme MOB. Až do 17:00 pěkně plachtíme, pak ale vítr padá a musíme motorovat.  Ve 20:00 jsme nad Koritem, ale kotvení musíme hledat na druhé straně Korintského kanálu. Začíná opět foukat pěkných 3-4 bf, tak plachty nahoru a o půlnoci kotvíme v Kiato v krytém bazénu. Jsou tu komáři. Napluto přes 60 Nm.

Pátý den: Korint

Je pondělí. Korint musíme dát, protože úterý je sanitární den pro kanál.  Vyplouváme v 5:20 a v 6:30 jsme v pětimílové vzdálenosti. Voláme obsluhu kanálu a dozvíme se, že máme čekat na volné vodě. Za námi se ke kanálu řítily dvě obr lodě na plný plyn. V 7:30 jsme před kanálem. Čekáme. Před námi remorkéry berou do vleku velké nákladní lodě a pak již povel "Následujte jachtu Yolo" - to byla další jachta na průjezdu Korintem. V 8:00 najíždíme do Kanálu. Zpočátku žádný spěch, lodě před námi nejednou ani 4kn, ale postupně zrychlují. Na konec jim už nestačíme ani na plný plyn a z Kanálu vylítáme v 8:45 rychlostí přes 6 kn. Uvázat se na molo a zaplatit (104 €) trvá jen slabou půhodinu. Před kanálem z východní strany je již fronta dalších čekatelů.

Samotný kanál je na jednu stranu zážitek. Je to velké dílo. A mosty nad ním! Paráda. Na druhou stranu je potřeba říci, že bez pravidelné údržby by asi netrvalo dlouho a příroda by vše uvedla do původního stavu. Kanál je v pískovci a ani obezdívky moc nepomáhájí zabránit zvětrávání.

škoda, že ten den byl takový pošmourný. Občas zapršelo, slunce vykouklo až odpoledne.

Z kanálu se vyjedeme podívat, kde se bude následující den jachta kotvit. V 10:00 plachty nahoru a za cvičení ovládání lodi a MOB vyplouváme směrem Korfos - pěkné městečko/vesnice  s krytou zátokou.

Ale ve 14:30 na nás jukne přes kopec bouřka, která se rychle blíží. Plachty dolů a na motor se prcháme skovat. Nestíháme. Za deset minut je u nás. Vítr kolem 7-8 bf, ale naštěstí nemá čas zvednout vlny. Ale sbírá vodu z moře a posílá ji vodorovně. Po chvíli první nápor utichá a v 16:00 hodin, kdy kotvíme v Korfosu, již i slunce vykouklo. Napluto 56 Nm.

Večer místní konoba, moc dobrého papání a bumbání.

Šestý den: konec

Ráno již jen procházka, nákup čerstvých ryb a přípravy na vylodění. Do suché mariny je to kousek. Vyplouváme v 10 hodin. Moře se s námi loučí vánkem 1 bf a hladinou jako rybník. Zkoušíme spinakr, sušíme plachty, připravujeme loď. Ve 13:45 jsme před marínou Agii Theodori. Napluto 18 Nm. Celkový zápis podle logu 430 Nm.

Okamžitě jdeme na řadu, loď do doku, jeřáb ji zvedne, umyje se vapkou a převeze na místo. Začíná úklid lodě. Večer na suchu a ráno již jen sbalit bágly a do vlaku (v 11:00), který nás odveze na letiště do Athen. Za dalších 13 hodin jsem doma.

Pokud jste dočetli až sem, díky.

 

        

 Mapa trasy

 

Jachta Split, Vis, Hvar

7. říjen 2019 VaDo

Tak celoprázdninové těšení skončilo. Hurá na jachtu.

Před předáním jachty jsme zaskočili do Trogiru. Znám jej z předsezónní doby, kdy jsme na nábřeží kotvili sami, ale nyní jsou zde velké lodě ve třech řadách. Jachta by se sem nevešla. Kafčo, zmrzka a pak do maríny pro loď.

Bleskovej checkin. "Manager" vypadal, že má v prdeli koudel. Musel jsem si vše projít sám, včetně plachet. V půl šestý jsme ale vypadli z mariny a vyrazili na Šoltu, kde jsme plánovali přespat a ráno pokračovat na Vis. Našli jsme si zátoku jen se dvěma loděma - Rogač. 

Druhý den na Vis. Cesta byla příjemná, od průjezdu mezi Šoltou a Bračem na plachty až na Vis. Prohlídka lodních bunkrů a už byl čas přesunout se na nocoviště - kotviště Gradač. Noc pohodová klidná.

Pokračování prohlídky okolo Visu, návštěva ostrůvku Biševo a jeho jeskyní, kde jsme zátoku před jeskyněmi projeli frajersky na plachty :-). Pak zastávka na Ravniku ve smaragdové jeskyni. A nakonec nocoviště na Velim Budikovači. Do půlnoci poměrně hluk - na jedné z jachet něco slavili a oslavenkyň smích (asi) zněl jako když se překládá štěrk na vagonu. Ale pak se taky unavila.

Odsud přímou čarou na Hvar - Stari Grad. Opět krásný jachting od Visu až do Starigradsky zátoky na plachty. Prohlídka města, véča. Restaurace U kotvy - dostal jsem kladné reference, ale ... nenadchne, neurazí. Takže jsme si šli spravit chuť do konoby Albatros. Ta je vyzkoušená z loňska. Flambirovany salat iz hobotnice je prostě geniální.

Další trasa je okolo Hvaru. Má se kazit počasí, bude bura, ale tento den má být ještě hezky. Potkáváme desítky jachet mířících k Hvaru do Starigradsky zátoky. Na plachty dorazíme na ostrůvek Ščedro. Kotvíme na bójce. Před setměním přichází bouřka a slejvák. Prší vodorovně, voda je i v salonu pootevřeným vlezem. Ale vše v pohodě, bójka vklidu, drží. 

Ráno vyjíždíme východním směrem na pevninu okolo Hvaru. Před námi hory v mlze s bílou čepicí, fouká přímo proti tak 20kn. Chvilku zkoušíme na na druhý ref křížovat, ale jde to pomalu. Tak si pomáháme motorem. Za námi je zatím sluníčko. Posádka vykřikuje cosi o tom, že chtějí na slunce a nevadí jim, že pojednou stejnou cestou zpět. Jsem tvrdej a nepovolím. Ale za chvíli ztichnou. Nad západním Hvarem se zformovala krásná bouře. Blesk stíhá blesk. Nakonec jsme se dočetli, že ve Stari Gradu spadlo 70mm za jednu hodinu. Pěknej šupec. I na malá tornáda došlo.

Před otočkou kolem nejvýchodnějšího bodu Hvaru  sílí vítr na 30kn. Plachty dolů a jen na motor se snažíme otočit kolem Sučuraje. Ještě nás v tom bordelu skřípne Jadrolinia a tlačí nás ke břehu. Blbec. Po otočce opět vytahujeme genu na druhý ref a za pomoci motoru v bočních cca půlmetrových vlnách a větru kolem 30kn valíme i rychlosí 8kn kolem pobřeží směrem Brač, kde se chceme skovat do rozvětvené zátoky Povlja. Když zajíždíme do zátoky, fouká nám do zad 35-40kn, ve vjezdu se vlny zvedají do necelého metru. Nahrne nás to tam rychlostí 10kn v surfu z vln. Najíždíme do nejvýchodnějšího výběžku, kde jsou bójky a přivazujeme se na dvě lana. Vlny tady nejsou, ale vítr stále fouká 30-40kn. Jachta tancuje podle nárazů zprava doleva a sténá. Po půlnoci padá na 25kn, tak se uklidňujeme. Noc neklidná, každou chvíli chodíme kontrolovat lana. Ale vydržely bez ztráty kytičky. Podle denního tisku nejezdlili v okolí Splitu a Omiše ani trajekty.

Ráno stále fouká silou okolo 20kn. Jedem se podívat na výjezd ze zátoky. Vlny jsou asi větší než včera, ale neměl by to být problém. Sice pomalu, ale ještě s rezervou na motoru, (cca 2kn) se vysoukáme ze zátoky.  Zamíříme šikmo k pevnině, kde jsou menší vlny. Nakonec u Omiše vytahujeme nejprve ref a nakonec celé plachty. Ještě funí bura, ale ta se během chvilky otočí na brízu. To otočení je fakt na pár metrech - nepjprve bura cca 8-10kn, pak bezvětří, ale než se jachta zastaví, je tady bríza. Slabá, ale postupně sílí a u Splitu má již hezkých 10-15kn. A ta nás doveze až do Splitu. Tankujeme a kolem 16 hodiny předáváme loď.

Hanse 415

Hanse 415 - měl jsem poprvé a chtěl jsem vyzkoušet, je spíše rodiná loď. Celkově je velice pohodlná a prostorná. Hlavně v zadní části. Zadní lůžka jsou obrovská. Uvnitř je spoustu úložného prostoru. Ale konkrétně tato jachta neměla vůbec žádný úložný prostor v kokpitu. Stolek nemá držáky na nápoje, nemá vnitřní úložný prostor, nemá rantly! Chybí místa pro ukotvení harnesů, hlavně pro kormidelníka. Velikost kokpitu je v tomto případě spíše na škodu. Ač vypadá pohodlně, při náklonu se není čeho držet. Dost mne překvapilo, že nemá uložení na kliku v kokpitu, ale jen v salonu. Pomohli jsme si. Pytel na spacák přivázaný ke stolku byl ideální.

Plachty

Hlavní plachta byla celospírová. Strašně snadno se ovládá, jen stažení úplně všech lan na boky kokpitu je občas matoucí. Prostě moc lan na malém prostoru. A uchycení ráhna (mainsheet) v systému kladek je na nic. Ráhno stále utíká do boku a nejde dost přitáhnout na střed. I malé vyosení znamená strašně velké pružení. Chápu, že na charterové jachtě je to bezpečnější, ale vadí to, nejde pracovat s twistem.

Gena byla samorečkovací. Opět je to strašně pohodlné. Kormidelník pak řídí jachtu jako autobus. Otočí kormidlem, chvilku to vepředu rachodí a je hotovo. Ale vadí, že je gena malá, tedy neovlivňuje dost proudění za hlavní plachtou. A tento systém nedovoluje pracovovat s twistem geny. Pomohli jsme se vlastními otěžemi, ale zase se zruší výhoda samorečkovaní.

 

Jachta Trogir, Hvar, Korčula

13. květen 2019 VaDo

Po půl roce opět na moře. Tentokrát jsem pronajmul 12 metrovou jachtu Regor - Oceanis 41.1 - od Dream Yacht Charter, která má domov v maríně Boatič u Trogiru. Pekná jachta s klasickou hlavní plachtou. Předpověď dopředu neslibovala žádné letní, ba ani jarní, počasí. Nakonec jsme zažili úplně všechno - slunce, bezvětří i vichr, déšť. A proti předpovědi na týden po nás jsme vlastně měli hezké počasí. Už příjezd byl adrenalinový. Jachta měla odmontované ...…Číst více

Jachta - Sukošan - Murter - Sukošan

20. říjen 2018 VaDo

Konečně den D,  jsme v Chorvatsku, marina Sukošan a přebíráme loď. Family Office, Dufour 412GL, podle údajů 2 roky stará, podle vzhledu značně sešlejší. Angelina charter značně přehání ve stavu lodí. Odpoledne přebíráme loď, vybalujeme a probíráme možné trasy. Vyplutí navečer, vzhledem k tomu, ža zatím vůbec nefouká, se odkládá na zítra. Třeba bude (foukat). Na večer jen jedno zpestření. Byl mi utopen mobil, hned v marině. Nepřežil. ...…Číst více

Milan Koláček se propadá

16. říjen 2011 VaDo

Milan Koláček byl v pátek na krásném třetím místě. Ale během víkendu se propadl až na 10 místo. Doufejme, že jen špatný kalkul na počasí a ne žádný problém s plachtami nebo lodí. Nebo dokonce zdravotní! V současné době ztrácí na prvního zhruba 27,5 míle, což je na vzdálenost, kterou musí ještě upload vlastně plivnutí. A i ostatní jsou nahuštěni na tomto placu. Výdyť posledních toho shluku ...…Číst více

61 uzlů na lodičce

17. srpen 2009 VaDo

Z tohoto videa, které má sice 8 minut, bude milovníky jachtingu mrazit v zádech. 61 uzlů na lodi - i když na lodi: tento trimaran se vznáší na křídlech a vody se dotýká jen v tom nejnutnějším. Jak již napovídá jeho jméno - Hydroptere Pokud vydržíte až do konce, uvidíte i jeho konec.  …Číst více

David Křížek na Nechranicích

18. červen 2009 VaDo

David Křížek teď trénuje doma, na Nechanické přehradě. Video z jizdy po jednom plováku si můžete prohlédnout i zde, pěkné povídání je na jeho stránkách. …Číst více

Autogramiáda a beseda s Davidem Křížkem

18. květen 2009 VaDo

V úterý 19. 5. v 16.30 h se v Domě knihy Kanzelsberger (České Budějovice, Kanovnická 3) koná autogramiáda s Davidem křížkem. David napsal knihu "Dnem i nocí Atlantikem", ve které popisuje svoje zážitky z přípravy a průběhu závodu Minitransat 6.50. Více o Davidovi na jeho stránkách Oficiální pozvánka na webu MCU P.S. Já tam, bohužel, nebudu …Číst více

Křížek se uvolňoval

10. červenec 2008 VaDo

David Křížek byl hostem Jana Krause v Uvoněte se, prosím. Jeho pocity před vystoupením si můžete přečíst na jeho blogu, pořad samotný je možné shlédnout na webu České televize.…Číst více