Attersee - Dixy a Twin towers - studené, slunečné

13. únor 2022 VaDo

Po delším potápěčském půstu zapříčiněném plachtěním na Cabo Verde opět do vody. Kam jinam než na Attersee. Je to skoro stejně daleko jako Slověnice a je tam čistší voda. :-)

TopImage

Dnešní výběr - Twin towers a Dixy. Začínáme na Twin towers. Plácek na lokalitě je ve stínu. Tam, kam šplouchají vlny je led. Teplota vzduchu kolem -2°C, A Tom zjistil, že nemá křídlo (repektive duši). Tedy má, ale doma. Záchrana na Attersee není jiná, než Underpressure. Boki nezklamal a když se nám dostatečně vysmál, sáhl pod pult a zapůjčil duši. Potápění zachráněno. 

Lokalita Twin towers

Vode čistá, do vody jdeme skoro první. Prozkoumáme vráček piráta a doplujeme k Twin towers a pak ještě o kousek dále. Vlivem oblékání ve stínu jsem měl studené ruce již před vlezem do vody. Tak po 30 minutách ponoru již je skoro necítím. Po čtyřiceti minutách jsme již opět u vstupu a velím z vody. Ruce mám úplně kamenné. 

Při svlékání se musí všechno rychle odstrojit a dát do auta. Jinak se okamžitě dělá ledová krustička. Strojí se vedle párku rakušáků. Skůtry, 3 deko stage. Ale zaujala mne hlavně vyhřívaná vestička a rukavice. Jdeme chvilku pokecat. Kabelů jako v elektrárně. Ale musí to být paráda, zvláště když mne brní ruce, jak pomalu přichází k sobě.

Lokalita Dixy

Tam již svítí přes hřeben sluníčko. Hned je to příjemnější. Do vody jdeme za dvojicí potápek. Je to chyba. Od vstupu k pergole (nevím jak jinak domeček nazývat) se krásná, neprůhledná brázda. Takže se na domeček vykašleme a jdeme rovnou k lodičkám. Tam asi ještě nikdo nebyl, voda je čistá. Mník doma není, místo něj tam sedí velký okoun. Na cestě zpět chvilka u pergoly. Kal se ještě docela neusadil. Pek okolo cvičné plošiny na druhý vrak lodičky a nakonec skoro po hodině z vody. Tentokrát není zima ani trochu. Při vynoření potkáváme další skupinu potápek mířících k pergole.

Zabalit a nakonec sváča. Najednou zvuk jako když se vynoří velryba. U pergoly "vybublal" jeden z potápěčů. Vyskočil až po pás. Běžíme s Tomem ke břehu a signalizujeme na něj velké "OK?". Odpovídá "ok" a pokouší se ihned zanořit. Několikrát vystrkuje ploutve z vody, ale nepovede se mu to. Šnorchluje zpět ke vstupu a tam se kupodivu zanoří a plave zpět k pergole. Cestou - je vidět z hladiny - potkává kolegy a chvilku se ještě motají okolo plata. Vylézají z vody právě když odjíždíme.

Vrátíme na Undrepressure duši a valíme dom. Krásný den.

PS: Asi mne definitivně opustil můj věrný foťák Canon A710IS, který se tedy tímto dožil hezkých 18 let. Přežil několik skoro vytopení, procestoval několik kontintů. Bohužel dělá jen pohyblivé obrázky, fotit se mu nechce.

 

Cabo Verde V

11. únor 2022 VaDo

Toto je pátý a poslední díl povídání o plachtění po Kapverdských ostrovech. Předchozí díly najdete: prvnídruhýtřetí a čtvrtý.

TopImage

Sao Nicolau - Sao Vincente

Po výletu po ostrově, covid testech a odhlášení jsme zvedli kotvu a namířili příď směrem k Sao Vincente. Kotva šla nahoru - tentokrát snadno - chvíli před před třetí hodinou. V půl čtvrté jdou plachty nahoru. Plné plachty. Chytáme buď zpětný vítr za ostrovem nebo zde funguje brízový vítr. Nevím. Jisté je, že plachtíme ve větru Bf3. Ten na hraně ostrova pomalu padá a kolem půl páté začínáme chytat poryvy z NE. Nejprve gena úplně dolu, pro jistotu. Hlavní plachta nejprve na první, ale za chvílku již na třetí ref. Poryvy z NE sílí až na 30kn. Nakonec se oplachtění ustálí na 3ref na hlavní plachtě a cca 1/2 polovina geny. 

Den rychle končí a padá soumrak a noc. I když je tma jak v ranci (měsíc vychází až před půlnocí a jen srpek), kormidluje se relativně snadno. Před námi je celkem brzy vidět maják z ostrova Sao Antao (Ponta de Tumbo) a pak již nás vedou světla z Porto Novo na ostrově Sao Antalo. Je to nezvyk, na jižních ostrovech je funkční maják spíše vyjímka. Před třičtvrtě na devět je již také vidět před levobokem maják na skále zvané Djeu (Ilheu do Passaros). Trochu nás mate, protože je vidět z velké dálky a přes pevninu. Abychom se k němu dostali., musíme pokračovat současným kurzem a v podstatě jej minout a až pak se k němu nechat sfouknout. Ten míjíme pravobokem přesně ve třičtvrtě na jedenáct.

Domluvené je přistání na bezíně, kde můžeme zůstat vyvázání do rána. Ale najít skomírající vjezdové majáky v záplavě světel je opravdu adrenalinová zábava. Prý ISO red a green. A je to ten semafor nebo to brzdící auto? A nakonec na benzíně má být podle mapy ISO4s3m3M. Ani omylem, ta bludička je vidět maximálkně ze 100 metrů. Ale povedlo se. Ve 23:45 jsme vyvázáni. Drink na ukončení cesty a šipka na pryčnu. Cesta je u konce.

Trasa: 51nm, vítr Bf6-7, 8,5 hodiny plavby, 5,5 hodiny v noci

Ráno přijde osobně majitel chartovky. Zamračeně prohlíde loď a odejde. Dotankujeme cca 60 litrů, pouklízíme a začínáme se shledávat se svými věcmi. Překotvíme na místo v maríně. Zde se vyvazuje způsobem mooringová bójka - molo. Bójka je hodně daleko. Postup: zajede se k bójce přídí, marinero vás vyváže na bójku a pak se povolují lana a záď se nechá sfouknout zpět k molu na své místo. Vzhledem ke stálému NE větru to fungovalo. 

Jen takový folklór majitele chartrovky: sháněli jsme na počátku plavby cartidge CO2 do vest. Prodal nám je za 10€. Po skončení plavby je odkoupil za 5€. Cartridge měly datum spotřeby 2013 až 2017. Tady propadlé.

Sao Vincente

Pojmenován je podle sv. Vincenta, kterýžto den byl ostrov objeven. Známý je především karnevalem, který se koná v únoru (přesně 40 dní před velikonocemi). Ovšem doba kovidová s ním taky mává. Když jsme odjížděli, stále nebylo jasné, jestli bude nebo ne.

Vzhledem k poloze a chráněnému přístavu byl ostrov využíván jako překladiště a obchodní centrum uhlí a zásob pro velrybářské a transatlantické lodě. Po přechodu na ropu to zde obchodní společnosti zapíchly. Přesto je tento ostrov asi nejvíce poevropštělým. Zajímavostí je, že zde není zdroj vody. Nyní se část vody odsoluje a část dováží. Ale není tak dávno, co se veškerá voda dovážela. 

Po obědě jsme vyrazili na trh. Něco koupit, podívat. Tržiště je neskutečný chumel stánků v "chaoticky" se rozbíhající stavbě. Nakoupili jsme různé připomínky a pozdě odpoledne pocítili hlad. Zakotvili jsme ve street bufetu mezi místníma. Vyjímali jsme se tam jak ... příslušníci etnické menšiny. Pěst na oko. Ale zavírali. Takže pivko na lačno. Ujal se nás průvodce Silva a dovedl nás do dalšího nalévárny, kde nám prý ukuchtí tradiční jídlo. Evidentně to bylo překvapení, protože kuchařky vyrazily do všech stran shánět suroviny. Světe div, za 3 piva bylo jídlo na stole. Mezitím ještě stihla (asi) majitelka vyrazit ze dveří místního násosku takovým způsobem, že jej málem zašlapala do podlahy. Prostě saň. Tuňák s rýží a hranolkami a zeleninovým salátem. Moc dobré. Během čekání se na nás přišla podívat snad celá ulice. Nakonec sladká tečka - .papája. Až moc sladná na můj vkus. Ale Romanovi evidentně přišla k chuti :-)
O pár piv a pár caipirinha později se zvedáme k odchodu. Večeře pro osm lidí za pár kaček a moc dobrá. Oproti tomu průvodce byl proti ostatním trochu rozežraný. Za tu jednu cestu s námi do baru si řekl o 5€. No, dostal je.

A pak již drink v baru v maríně a ráno taxi na letiště.

A to je konec plachtění mezi Kapverdskými ostrovy (správně Cabo Verde).

PS: ještě jsme stihli zachránit želvu zamotanou v maríně do zbytků sítě!

Zachráněná želva Barmanka

 

Cabo Verde IV

6. únor 2022 VaDo

Toto je čtvrtý díl povídání o plachtění po Kapverdských ostrovech. Předchozí díly najdete: první, druhý a třetí. Maio - Sao Nicolau (Santa Luzia) Z ostrova Maio z Porto Ingles zvedáme kotvu chvilu před polednem. Plán je stavit se na severozápadní straně ostrova, kde jsou dlouhé bílé pláže, tam dát oběd a přes noc doplachtit na Sao Nicolau. Kde bychom teoreticky měli být kolem 9:00 hodiny. Při vyplutím jsme opět trhali kotvu ze dna. ...… Číst více

Cabo Verde III

3. únor 2022 VaDo

Pokračování povídání o jachtění na Kapverských ostrovech. Předchozí první díl a druhý díl si můžete také přečíst.  Přejezd Fogo - Maio  Toto měla být nejobtížnější etapa naší plavby. Dostat se z ostrova Fogo na Maio. Vše proti větru, který se v té době pohyboval mezi Bf3 až Bf5. Nejkratší trasa po vodě je necelých 100nm. Ale budeme muset křižovat. A 10in2 se zrovna stoupat moc nechtělo, hlavně když byly ...… Číst více

Cabo Verde II

1. únor 2022 VaDo

Pokračování povídání o plachtění mezi Kapverdskými ostrovy. První díl najdete zde. Bravo, Tantum - Bravo, Furna Ráno ještě dokupujeme ryby a zmíněnou půlku tuňáka. Půlka budou stejky, půlka bude tatarák. Ňam. Původně jsme chtěli provést přejezd na Fogo jižní cestou, tedy pod ostrovy. V 11:30 zvedáme kotvy a vyplouváme. Zpočátku ve větrném stínu ostrova, takže na motor. V 11:30 vytahujeme plachty, nejprve na první ref, ale pak refujeme na ...… Číst více