Murter - Dolkar

22. září 2024 VaDo

Další týden na jachtě Dolkar. Z podobného soudku jako Marge, ale snad ještě horší. Zde jsou problémy i s takeláží, lana jsou již na konci svého života, ale pikolík z charteru jen krčí rameny. A fasujeme ji bez hlavní plachty, protože parta před námi ji na Kornatech roztrhala na cáry. 

TopImage

Hlavní plachta nám byla slíbena hned na neděli, tak se těšíme. Ale v neděli začíná Chorvatské kolečko. Není, ještě nepřijela, bude v pondělí. Tak v pondělí ráno už víme, že sice přijela, ale je to střih pro jinou loď. Prý si máme dojet do Šibeniku, kde nám ji v úterý ráno osobně předá sailmaker. No dobře. Trochu překopu plán týdne.
Ale před tím ještě dotejpovat okna, protože má pršet, a vyměnit si některá lana z toho, co je na lodi.

V neděli začínáme tréninkem přístavních manévrů a plachtěním bez plachty.
V pondělí dopoledne opět tréning manévrů a odpoledne tedy vyrážíme směrem na Zlarin. Fouká zadobok, tak i část cesty jen na genu. Tréning kotvení a přístavních manévrů, než se začalo plnit molo. Na noc na Prvič, kde přespíme. Překvapuje mne, že loď pěkné stoupá jen na genu a celkem ochotně dělá obraty. Ještě kontaktuji sailmakera. Ráno v 8:00 na mole.

Ráno vstáváme včas, abychom byli na mole už skutečně v 8:00. Jsme tam. V 7:50 telefon, že až tak za půl hodiny. No dobře. 
Vyvážeme se na městské molo a počkáme. Původně jsem chtěl počkat na beznzíně, ale tak dlouho to tam blokovat nemohu. Díra mezi loděmi, couvačka a ... ticho. Lano ve šroubu. Soused (Slovák) měl natažený můring křížem přes stání od vedlejší lodě. A jak byl křížem, tak visel jen kus pod hladinou. Dokud jsem jel pomalu na zpětný, tak jsme jej přejeli, jakmile jsem zabrzdil, šroub jej pěkně nasál. Takže se vyvázat na Slováka (který byl počátkem našeho problému, pokračování bylo moje, že jsem ten můring přehlídl) a do vody. Půl hodinu se střídáme ve vodě a snažíme se vyřezat lano. Můring navážeme tak, aby nebyl křížem přes stání. Nakonec se povedlo vše vytahat a všechny kousky jsou venku. Přeparkujeme raději bokem kousek před benzínu, kde se mezitím udělalo místo. To je již po 9:00 hodině a plachta stále nikde.
Až asi v půl desáté se objeví auto saimakera. Vyhodí balík na palubu a je pryč. Slíbená pomoc při prvním vytažení (a kontrole, jestli je to opravdu pro nás) nikde. Takže sami. Dobrá zkušenost. Plachta nahoře. Opět jsme museli přetahat nějaká lana, protože výtah byl jen na vazák na stěžni, ale tam není dost síly na vyšponování plachty. Museli jsme lano výtahu přetáhnout do kokpitu k vinšnám. Volný stoper tam byl, tak žádný problém.

Vracíme se na Murter. V poledne jsme již před Šibenikem a vytahujeme plné plachty. Hezký pohled. Kolem Prviče spíše motorsailing, ale po 13:00 hodině, když mineme Tijat, opět plachty. Zamíříme k Mimonjaku, kde dáme oběd a v podvečer část na plachty, část na motor zpět na Murter. Před konečným vyvázáním si každý vyzkouší parkování.
Během cesty jsem chtěl přetáhnout traveler a jen zatažením rukou jsem přetrhl levoboční lano z traveleru. Naštěstí v místě, kde to ještě nevadilo, ale vozík je tím pádem pro trim nepoužitelný. Jiné takové lano na palubě není. 

Ve středu moc nefouká, tak se ráno motáme opět v přístavním bazénu. Pak na chvilku ven na plachty a na večer zpět do mariny cvičit dokola manévry. 

Čtvrtek dopoledne opět manévry a projížďka za denního světla přes Klučinu okolo Arty zpět a manévry. Navečer přejezd na Vrgadu, kde počkáme na tmu a pak vyrazíme najít cestu do Mariny. Doplouváme skoro za tmy. Na Vrgadě při zachycení bójky ztrácíme háček. Proto se zajedeme vyvázat na bójky za Artinu, kde je klidnější voda. Měl jsem to udělat rovnou.
V 21:00 již je tma jak v ranci, místy pár kapek, bora 20-25kn. Příprava na noční plavbu hotová, náměry a kurzy sepsány. Ale křižování v tom dělá bordel (jak by ne). Ale náměry sedí a bezpečně dovedeme loď před Klučinu ke kardinálům.  Zde jsme v závětří a kopce nad Drage nám berou vítr. Okolo kardinálů motorujeme a teprve v Pirovačském zálivu opět vypínáme motor a bora ostře z předoboku nás veze až před Betinu. Po půlnoci jsme vyvázání. Posádka ani nechce panáka a padá ny pryčny.

V pátek se vítr opět tiší. Ale my máme plán. Najít ztracený háček. Vyrážíme na Vrgadu a cestou v Hramině nabíráme naftu. V poledne se vyvazujeme na bójku a výsadek na gumáku jde prozkoumávat pobřeží. Moc šancí tomu nedávám. Ale překvapení! Háček se našel!!! Pomalu míříme zpět do Piravčského kanálu. posádka se střídá u velení. Odpoledne již vítr lehá skoro úplně a Chorvatsko se s námi loučí pálivým sluncem. Celkem fajn po dvou zatažených dnech.

Večer již jen zabalit a vyrazit domů.

 

Murter - Marge

14. září 2024 VaDo

Opět na moři. Marge od MYD je druhá nejmenší z jejich flotily a také časté používání se na ní hodně podepsalo. Lana jsou různých průměrů, jak prostě to někoho zrovna napadlo nebo co měl po ruce. Na piáno existuje jen jeden způsob - lžíce nebo kuchyňský nůž. A takovýchto drobností je zde spoustu. Ale abych jen nepomlouval.  Motor vypadá celkem pěkně, vypucovaný, nic z něj neteče, startuje na drc. Hlavní plachta celkem nová, gena již starší, ale v dobrém stavu.

TopImage

Hned v noci ze seboty na neděli nás prověří bouřky. Takže zjišťujeme, že metry stříbrné pásky na luknách nejsou jen tak pro nic. Ale protože tudy teče. Takže doplníme další metry tam, kde to protéká. V dalších dnes se osvědčilo.

Neděle je poměrně málo větrná, seznámení s lodí na Murterském kanále, první přístavní manévry. Je vidět, že všichni na lodi už byli a vše jede jako na drátku. Odpoledne první plachty a první FOB (fendr over board). 

V noci nastupuje pomalu jugo. Ráno ještě přístavní manévry a pak již na moře užít si první vítr. Murterským kanálem směrem na mělčinu Pličina Kušija, kolem kardinálních znaků. Pak směrem na Vrgadu a podél Murteru, mezi ostrůvky zpět do Murterského kanálu. FOB tentokrát i na plachty. Končíme opět v marině Betina, kde ještě hodinu trénujeme.

V noci se jugo stočilo na Bóru. Míříme na jih, na Prvič. Opět kolem Murteru na plachty v poryvech ke 30kn. Stavíme se za Murterem u ostrůvku Hrbošňak, kde je pěkná velká písčina a kotvíme za poryvového větru v nárazech cca 30kn. Každý si to vyzkouší na kotvě i za kormidlem udělat tak, aby jachta stála jako přikovaná i za tohoto větru.
Odpoledne pokračujeme na Prvič. Zde malé/velké/ překvapení. Od městského mola jsme byli vyhozeni, že nemáme objednávku. Dost drsně a hnusně. Nikdy jsem tady objednávku nedával a bral jsem Luka Prvič jako jedno z mála posledních míst, kde se nemusí volat předem a platí "kdo dřív, ten dřív". Ale noc na bójce nebyla k zahození a nokonec to byla lepší a levnější alternativa.

Ráno plujeme okolo Kaprije s jedním malým výletem. To na motor, ale odpoledne se zvědá celkem čerstvý maestral. Tréning nastevení plachet na různé kurzy a tak se pomalu cik cak přibližujeme k místu, kde budeme na (chceme) na kotvě strávit noc. Ale pohled na Windy moc radosti nepřidává. Pásmo bouřek se stáčí a v noci bude nastupovat silné jugo. To by nevadilo a je to plánované. Ale plánovaná noční plavba další noc je v ohrožení, protože to bude té noci veselé na vítr a hodně mokré. Takže změna plánu a noční plavba bude dneska. V 22:00 zvedáme kotvu a podle naplánovaných náměrů bez elektroniky míříme na Murter do Betiny. Cesta je plánovaná se zajetím až k Pličina Kušina. Tam již zachycujeme předpovídané jugo a tak celý Murterský kanál křižujeme, včetně průjezdu Kušinou. Ve 3 ráno jsme vyvázání v marině.

Ranní probuzení je pozdější, vzhledem k času zalehnutí. V poledne jsme již opět na moři. Fouká pěkná bora oklo 15-20kn. Plujeme Murterským kanálem nahoru a dolu. Nastavujeme plachty na různé kurzy. Večer se již začíná zatahovat a z moře přichází signály blížícího se pásma bouřek. To přichází kolem 20 hodiny a vylévají kýble. Ani naše zatejpovaná okénka ten příval nepobrala a v lodi je v některých místech vlhko.

Pátek pak již jen tréning manévrů a plachty. Počasí je deštivé, chvilku jsme mokří, za chvilku nás vítr osuší. Porucha na rolfoku geny v tom největším slejváku toho dne. Prostě potěší. Protože počasí slibuje další déšť a posádku čeká večer cesta dom, končíme plachtění kolem 15 hodiny. Úklid a sbohem šáteček.

Ačkoliv jsem Marge na počátku sprdnul, nakonec s námi srdnatě plachtila a i na refované plachty mazala krásných 8 kn.