Doublehanded na Silver Cloud

8. říjen 2023 VaDo

Podruhé s Veverkou sami na jachtě. Na té stejné. Poprvé to vyšlo náramně. Loni do toho něco vlezlo a co druhý pokus?

TopImage

Den první

Loď se přebírá tak, že se vyzvednou klíče a check-in si dělám sám. Léta jsou na jachtě malinko znát, ale spíše jen soft. Sprayhood a bimini jsou takové unavené, ale drží. Zato motor je ještě v záběhu. Malinko pod stav oleje, tak tam kápnu z místních zásob. Pod podlahou voda (kapka, tam bilge pumpa nedosáhne).

Na loď jsme se dostali již chvilku po poledni. Nákup zásob, uskladnění. A ve tři po poledni padáme ven. V marině spát nebudeme. Natočím motor a ani nečekám na zahřátí a na volnoběh vybublávám z mariny, kde chci zkontrolovat plachty. Vytáhnu hlavasku a jekot alarmu. Motor moc horký. Vypnout. Stojíme před marinou, okolo mělčiny, motor off, vítr 0-3kn. Tak jsme se bavili dalších asi 40 minut tím, že jsme chytali poryvy a snažili se vyjet co nejdále od břehu. Příčina - seacock sání chladící vody motoru. Blbec. Všechny seacocky zavřený, tak tohle mně mohlo taky napadnout.

Vítr na nás byl milostiv a zesílil až k 8kn (3Bf) a pěkně jsme se svezli. Na noc kotva v zátoce Voulkari před Petriti (skoro jih Korfu). Na jihu z večera bouřky, je slyšet i vzdálené dunění. Sedíme na palubě a pozorujeme vzdálené blesky. O půlnoci se všechny rozpadají a je krásná noc.

Napluto 9Nm, motor 0,5hod

Den druhý

Vyplouváme v 9:00 na motor, pak motor plachta a nakonec plachta. Až do 11:00 máme bočák a držíme pěknou rychlost 3,5kn pod kurzem 15°. Pak točíme podél Korfu na kurz 130° a proti tomu 4-5kn se nedá moc stoupat. Motorujeme asi dvě hodiny. Na jižním hrotu Korfu se rozfouká cca 8kn (3Bf) a můžeme konečně stoupat. Cílem je původně Lakka na Paxosu. Nakonec, jak se vítr stáčí stále vice k severu, můžeme na jeden tack plout, ale ne na Lakku, ale na jižní část Paxosu, na St. Nikolaos. Opovrhneme kotvením na Koukotě ve středu Paxosu. Na St. Nokolaos připlouváme okolo sedmé večerní, po té, co jsme se protáhli úžinou mezi ostrovem a pevninou. Kotvíme pod starou románskou pevností u ostrova. Noc klidná.

Napluto 24Nm, motor 3hod

Den třetí

Ráno počkáme, až z městského mola vypadne většina lodí a zajedeme dovnitř a vyvážeme se na městské molo. Podíváme se na románskou pevnost, projdeme městečko. Nalijeme zbytek z kanystru do nádrže - plno - a nabereme do kanystru 20l nafty.  Po objednání nafty (20 litrů) se pumpař objevil na skůtru s kanystrem mezi nohama. Nádrž plná, zásoba v kanystru, mělo by stačit na celý týden.

Odpoledne, skoro až ve čtvrt na pět, přeplouváme na Antipaxos. Podle předpovědi se má v noci zvednout východní až jihovýchodní vítr, tak očekávám, že se vlnění z oceánu trochu vyhladí. proto volíme za cíl zátoku Kalamítsa ne jihozápadní straně. Večer sem proniká swell. Vyvazumeme kotva břeh v úzkém severním výběžku vedle další české lodě. S kapitánem se známe. Z Borové. Svět je malý. Noc uhoupaná a hlasitá, časté kontroly.

K jeskyním, které v této zátoce jsou, se v tomto vlnění nedá ani přiblížit.

Napluto 5Nm, motor cca 0,5hod

Den čtvrtý

Kotva se hryzla a drží jako skála. Mám obavy, jak ji ráno vytáhneme. Noc je hlučná. swell se nemírní a cestou se vlny rozbíjí na útesech. Vzhůru jsme již za rozbřesku. Potápím se ke kotvě. Ukazuje se, že nedržela kotva, ale řetěz, který zajel do spáry pod kámen a nebude vůbec jednoduché jej dostat ven. Nakonec na něj přivazuji lano a z vedlejší lodě jej bočním tahem přes vazáky vytáhneme do boku. A jsme volní!

Vyplouváme. Vítr se stáčí postupně na jihozápad. Vlnění se opět zvětšuje a vítr zesiluje postupně ke 20kn. Těžce se na motor probíjíme ze zátoky. Ale pak je to již veselejší, 2 ref na hlavasce a refovaná gena nás vezou místy až 6uzlovou rychlostí dvoumetrovými vlnami směrem k zátokám u Pargy. Vítr před pevninou slábne, vlny padají, vytahujeme plné plachty. Za chvilku na motor a pak se dostáváme do vlivu brízy. Na zadák dojíždíme do cíle - Parga. Zde kotvíme chvilku po jedné hodině ve velké zátoce. Šlofíček, obídek na lodi, koupání. Večer výlet do barů na pivko. Noc klidná.

Napluto: 15Nm, motor cca 1,5 hod

Den pátý

Ráno se vydáme na k vodopádům. Takovou malou oklikou, takže několikrát vystoupáme a sestoupíme, ale nakonec jsme tam! Vodopády jsou obehnané plotem a zavřené. Je po sezoně. Dáváme tapásek a pivko na Anthousii a sestupujeme. Na pobřeží pivko, pizza.

Pak koukám na mobil, že Slávek je pár mil od nás v pěkné zátoce. Balíme a nakonec, i když to nebylo v plánu, přeplouváme na Two rock bay nad Lygií. Večer návštěva na Sea Bird. Noc klidňoučká. Na Pargu je potřeba se vrátit.

Napluto: 7Nm, motor cca 0,15 hod

Den šestý

Ráno prohlídka zátoky, kde je spousta jeskyněk s průzračnou vodou. Některé jsou hezké v ranním světle, některé v odpoledním. Kotvu zvedáme v jednu po poledni, cílem je dostat se do Lakky na Paxosu. Vane severozápad až severoseverozápad o síle 4Bf (10-12kn). Dovolí nám stoupat až k Parze podél pobřeží. Pak musíme rečkovat a na otevřeném sílí až 6Bf (přes 22kn) v poryvech. Stále na plné plachty plujeme až k Paxosu, ale vítr nám povolí maximálně na St Nokolaos. Tak ještě další dvě změny kurzu. Zabradlí ve vodě, rychlost atakující 6kn. Správný jachting. Radost zakalí pouze vylitá vana pod motorem, kde se vypláchly zbytky oleje a smísily s pár litry pod podlážkou. A v kajutě je rázem bruslařský stadion. Důklaný úklid a pátrání po příčině. (popsáno výše). Do Lakky zaplouváme těsně před 19:00 hodinou. Papání, večer do města na pivko. Noc superklidná.

Napluto: 25Nm, motor cca 0,5hod

Den sedmý

Vypluváme brzo. Za prvé je to relativně daleko, za druhé má ráno ještě malinko foukat a pak má být bezvětří. Ranní vítr jsme nestihli. Od rána pomalu motorujeme, připravujeme loď na předání. V jednu hodinu jsme na Korfu u mysu Levkimmis, kde na mělké vodě kotvíme a obědváme. Koupačka. Po třetí odpoledne zvedáme kotvu a míříme do Benitses, kde dojíždíme chvilku před šestou večerní.  Dolito z kanystru do nádrže. V kanystru ještě zbývá cca polovina. Dokončení úklidu, večeře a ráno budík na letadlo.

Napluto: 27Nm, motor 7,5 hodiny

Celkem 113Nm

Ač Windy slibovalo převážně bezvětří, nakonec jsme se pěkně svezli na plachtách a zase projeli kus Řecka. A sluníčko nás také úplně nešetřilo. Na každé místo se dá ještě vrátit a pokračovat v objevování. Tak zase příště!