Murter - Marge

14. září 2024 VaDo

Opět na moři. Marge od MYD je druhá nejmenší z jejich flotily a také časté používání se na ní hodně podepsalo. Lana jsou různých průměrů, jak prostě to někoho zrovna napadlo nebo co měl po ruce. Na piáno existuje jen jeden způsob - lžíce nebo kuchyňský nůž. A takovýchto drobností je zde spoustu. Ale abych jen nepomlouval.  Motor vypadá celkem pěkně, vypucovaný, nic z něj neteče, startuje na drc. Hlavní plachta celkem nová, gena již starší, ale v dobrém stavu.

TopImage

Hned v noci ze seboty na neděli nás prověří bouřky. Takže zjišťujeme, že metry stříbrné pásky na luknách nejsou jen tak pro nic. Ale protože tudy teče. Takže doplníme další metry tam, kde to protéká. V dalších dnes se osvědčilo.

Neděle je poměrně málo větrná, seznámení s lodí na Murterském kanále, první přístavní manévry. Je vidět, že všichni na lodi už byli a vše jede jako na drátku. Odpoledne první plachty a první FOB (fendr over board).

V noci nastupuje pomalu jugo. Ráno ještě přístavní manévry a pak již na moře užít si první vítr. Murterským kanálem směrem na mělčinu Pličina Kušija, kolem kardinálních znaků. Pak směrem na Vrgadu a podél Murteru, mezi ostrůvky zpět do Murterského kanálu. FOB tentokrát i na plachty. Končíme opět v marině Betina, kde ještě hodinu trénujeme.

V noci se jugo stočilo na Bóru. Míříme na jih, na Prvič. Opět kolem Murteru na plachty v poryvech ke 30kn. Stavíme se za Murterem u ostrůvku Hrbošňak, kde je pěkná velká písčina a kotvíme za poryvového větru v nárazech cca 30kn. Každý si to vyzkouší na kotvě i za kormidlem udělat tak, aby jachta stála jako přikovaná i za tohoto větru.
Odpoledne pokračujeme na Prvič. Zde malé/velké/ překvapení. Od městského mola jsme byli vyhozeni, že nemáme objednávku. Dost drsně a hnusně. Nikdy jsem tady objednávku nedával a bral jsem Luka Prvič jako jedno z mála posledních míst, kde se nemusí volat předem a platí "kdo dřív, ten dřív". Ale noc na bójce nebyla k zahození a nokonec to byla lepší a levnější alternativa.

Ráno plujeme okolo Kaprije s jedním malým výletem. To na motor, ale odpoledne se zvědá celkem čerstvý maestral. Tréning nastevení plachet na různé kurzy a tak se pomalu cik cak přibližujeme k místu, kde budeme na (chceme) na kotvě strávit noc. Ale pohled na Windy moc radosti nepřidává. Pásmo bouřek se stáčí a v noci bude nastupovat silné jugo. To by nevadilo a je to plánované. Ale plánovaná noční plavba další noc je v ohrožení, protože to bude té noci veselé na vítr a hodně mokré. Takže změna plánu a noční plavba bude dneska. V 22:00 zvedáme kotvu a podle naplánovaných náměrů bez elektroniky míříme na Murter do Betiny. Cesta je plánovaná se zajetím až k Pličina Kušina. Tam již zachycujeme předpovídané jugo a tak celý Murterský kanál křižujeme, včetně průjezdu Kušinou. Ve 3 ráno jsme vyvázání v marině.

Ranní probuzení je pozdější, vzhledem k času zalehnutí. V poledne jsme již opět na moři. Fouká pěkná bora oklo 15-20kn. Plujeme Murterským kanálem nahoru a dolu. Nastavujeme plachty na různé kurzy. Večer se již začíná zatahovat a z moře přichází signály blížícího se pásma bouřek. To přichází kolem 20 hodiny a vylévají kýble. Ani naše zatejpovaná okénka ten příval nepobrala a v lodi je v některých místech vlhko.

Pátek pak již jen tréning manévrů a plachty. Počasí je deštivé, chvilku jsme mokří, za chvilku nás vítr osuší. Porucha na rolfoku geny v tom největším slejváku toho dne. Prostě potěší. Protože počasí slibuje další déšť a posádku čeká večer cesta dom, končíme plachtění kolem 15 hodiny. Úklid a sbohem šáteček.

Ačkoliv jsem Marge na počátku sprdnul, nakonec s námi srdnatě plachtila a i na refované plachty mazala krásných 8 kn.