Jachta Świnoujście - Kåseberga - Hammerhavn

26. říjen 2020 VaDo

Vzdělávací plavba na Baltu na jachtě Boomerang pod vedením kapitána Hombre Vladi Kršky a Honzi Staňka splnila očekávání. Jel jsem si vyzkoušet, jestli se mi bude líbit Balt (bude), jestli se mi budou líbit dlouhé cesty více než pár dní v tahu (moc ne), něco nového se naučit (naučil, snad).

Boomerang je hliníková 16m dlouhá plachetnice, vybavená do těžších podmínek. O všem si můžete přečíst na její stránce. Snad mně Jirka (majitel) nezabije, ale trochu mi připomínala Sáru (pamětníci ví). Loď napěchovaná bezva fíčurkama, ale bez znalosti lodi nezapnete ani splachování na záchodě.  Ale dost keců, k plavbě.

Boomerang kotví nyní ve Świnoujście, odkud se vyplouvalo. Před vyplutím je potřeba dobrat voda a natankovat. První není problém, to druhé malinko, jen se musí 150 litrů nafty odtahat ve 20 litrových kanystrech od pumpy (asi 100metrů) a přečerpat z kanystrů do nádrží. Ale za hodinku hotovo a PLUJEME!

Świnoujście - Švédsko, Kåseberga

Vyplouváme velmi brzy ráno zhruba v 11:00 hodin. Vítr kolem 12kn, skoro čistý západ. Moře na výjezdu ze Svinoústí je kryté Rujánou, takže vlny velmi malé. Ihned se vytahuje gena i s hlavní plachtou a loď sviští rychlostí atakující 9kn a skoro bez houpání. Náš kurz cca 25-30°, takže na lehký zadoboční se Boomerangu opravdu líbí. Před sebou máme cca 110nm.

Postupně, jak se vyplouváme ze stínu Rujány se vlny zvětšují a vitr sílí ke 20kn. Na hlavní se nastavuje první ref a stále letíme přes 8kn. Vlny kolem metru, ale stále bez problému.

S nastávající tmou vstupujeme do plavební dráhy. Co do plavební dráhy, do křižovatky plavebních drah. Tolik paneláků okolo jsem ještě neviděl. Bez radaru, jen na oči, by to bylo hooodně složité. I když, museli si s tím také poradit. My máme radar, takže o každé lodi víme vzdálenost, směr i rychlost a můžeme se včas přizpůsobit. Lehká kličkovaná a v 1:00 jsme z plavební dráhy venku.

Teď se ještě vymotat z izolovaných nebezpečí před Käsebergou a jsme skoro tam. Samotný přístav (minipřístav) je krytý, ale o vjezd se rozbíjí vlny a pěkně se to tam vaří. Na vplutí je jen jeden pokus... A podařil se. Ve 3 nad ránem jsme vyvázaní. 

Ráno výlet na takové malé Stonehenge - Ales stenar. Což je 1400 let staré místo s kameny seskládanými do oblouku. Pravděpodobně kalendář, ale kdo ví? 

Käseberga - Bornhorn, Hammerhaven

Odpoledne vyplouváme na Bornhorn.Před námi cca 45 nm, takže vlastě kousek. Odpoledne proto, abychom byli na místě v době nejslabšího větru. Vítr při vyplouvámí cca 20-25kn. Plujeme jen na genu. V 19:30 vstupujeme opět do plavební dráhy, ale tentokrát ji křížíme rychle a ve 20:30 ji máme šťastně za sebou. Vítr postupně slábně na 12-15kn. V 22:00 jsme před přístavem Hammershavnen. Vjezd je obrázený přímo proti vlnám, sektor pro vplutí je velmi úzký. První pokus se nedaří a Boomerang na plný zpětný mizí zpět na moře. A pak se na vjezdu objevili postavičky s baterkami, posvítili černý vjezd a my bez problému vklouzli dovnitř. Než jsme stihli vyvázat loď, byli postavičky pryč.

Druhý den výlet na hrad Hammershavnen. Dneska zřícenina, ale byl postavený vlastně nedávno - na konci 19 století. Tenkrát jeho poloha měla platnost. Ale za pár desítek let byl vlastně zbytečný.

HammersHavnen - Świnoujście

V 10:00 odvazujeme a vyplouváme do sraček. Před námi teoretických 150 nm, ale celou dobu proti větru. Vítr 30-35kn, vlny měly čas se zvednout, takže nemají daleko ke dvoum metrům. Navíc potřebujeme kurz okolo 190° pro návrat a vítr i vlny jsou ze směru 210-220° . Takže houpačka jako hrom. S postupujícím dnem se vlny zvětšují a vítr se stáčí více na jih. Odpoledne již výška vln překonává 2 metry a vítr má stále 30kn. 

Okolo Bornhornu jsme stoupali na bouřkovou genu a motor. Ale pak jsme již vytahli velkou genu na cca druhý ref. a vypli motory A Boomerang letí přes 6kn. Občas přes kokpit přeletí sprcha, ale jinak v klidu. Začíná mi být ne úplně dobře. Kolem 14 hodiny PROBLÉM. Vypadlo uzazení geny. Hombre si všimnul, ostatní ne. Je dobrej. Zachránil tím genu a předešel většímu průseru. Gena jde srolovat, takže z tohoto pohledu pohoda. Vytahujeme bouřkovou genu, ale rychlost padá pod 4kn. Takto bychom se v těch vlnách mlátili ještě dalších 20-25 hodin. Musíme si pomoci motorem, i tak je rychlost jen necelých 5kn. A vítr se stáčí stále k jihu, takže nás tlačí dál na východ od maríny. Jak se přibližujeme k pobřeží, vlny se postupně změnšují. 

Kolem půlnoci se dostáváme na 15 nm od pobřeží Polska, kde již nejsou skoro žádné. Stále na malou genu a motor stoupáme kolem pobřeží k Swinoústí. Ve 3:00 ráno vyvazujeme, dáme poslední pivko a padáme do postelí.

Świnoujście - Štětínský záliv

Ráno jen výlet na záliv, tam se vítr rozbíhá na 20-25kn, krásně by se jachtilo, ale není čas. Musíme uklidit loď a vyrazit na cestu domů.

Za poskytnutí foto a video materiálu díky Janu Staňkovi.

Po fotkách máme letos i videa.

Videa

Do sraček...

Tankování...

Ales Stenar

Nocka do Kåsebergy