Chorvatsko Murter, Šibenik, Kornaty, Pašman

12. červen 2023 VaDo

Plánování dopředu podle počasí moc nefungovalo. Celý předcházející týden se předpověď počasí měnila a posouvala. Takže k rozhodnutí o první části došlo až v sobotu, když bylo jasné, že níže bude přecházet v pondělí a úterý. 

TopImage

Sobota byla jako normálně zasvěcená do vysvětlování, kontrole a ukazování lodě. Proti minulému roku byla Dölkar připravena skoro perfektně. Jen chybělo jakékoliv nářadí. Marinero Marco něco dal dohromady, ale více prý nemá. Nebyl ani jeden imbus a to se posléze ukázalo jako velká chyba.

Den první - z Betiny na Zlarin

Vyplouváme do lehkého vánku. Projíždíme Pirovačský záliv a všichni se postupně střídají za kormidlem. A ačkoliv je hladina skoro jako zrcadlo, máme první příznak akutní mořské nemoci. Trochu doufám, že se to vylepší a posílám Honzu za kormidlo na delší dobu. Tam je v pohodě. Ale jakmile se pustí, putuje opět k zábradlí.
U Art (ostrovy na počátku zálivu) vytahujeme do slabého větru (2-3Bf) plachty a posádka se seznamuje s chováním jachty na plachty a s lanama. Několikrát trénujeme FOB (fendr overboard).
Vítr posupně zesiluje na hranici 3-4Bf, plavba je již celkem svižná a na stoupačku poprvé zažívají náklon lodi. Honzovi to bohužel moc nepřidá. V odpoledních hodinách kotvíme v zátoce nad Zlarinem u Male Ostrice. Honzovi se hned udělalo lépe. Na večeři to nevypadalo, ale šel spát do kajuty.

Den druhý - Zlarin

Ráno nás budí bušení do střechy. Prší a ne málo. Některá těsnění okolo okének nejsou na takové přívaly stavěná. Ale dopoledne přestává a my vyplouváme. Všichni si postupně vyzkouší ovládání na motor a na zpátečku. Na volném moři sranda. Tak to zkusíme jen tak bez vyvazování zádí k molu. To už taková sranda není.
Následuje tréning bočního vyvázání a odplutí pomocí springů. To už je snazší. 
Odpoledne opět na moře a zkoušení trimu - stoupačka, boční vítr, zadní vítr. Obraty po i proti větru. Nějaký ten FOB. Večer na molo do Zlarinu. Měli jsme to celkem v nose, pak se tam nahrnula velká regata a během chvilky bylo molo z obou stran plné. Výborná večeře v konobě Prslika. Kousek z přístavu, ale vyplatí se tam zajít.

Den třetí - Šibenik a zátoka na Zlarinu

Ráno opět déšť. Počkáme, až poleví a vyplouváme do Šibeniku. Dokoupit nějaké potraviny a hlavně na řeku pro slávky. V Šibeniku jsme asi hodinku na mooringu a pak směr sádky na řece. Ale co to. Před rybářskou chajdou při pokusu ubrat plyn se nám páka protáčí v ruce. Kolem dokola. Máme tam malý kupředu. Trochu jde přidat a ubrat. Vyřadit nebo zkusit zpětný se neodvažujheme - zatím. 
Nákup slávek probíhá následovně - přiblížení:
My: "Halo, chceme slávky"
My: kolečko a přiblížení číslo dvě - "asi 4 kg"
Rybář: "máme, zastavte"
My: kolečko a přiblížení - "sorry, máme poruchu na plynovém pedálu"
My: kolečko a přiblížení... To už rybář skočil do člunu a přijel k nám se slávkami a transakce proběhla již na kurzu Šibenik.
Co se stalo? Páka je na tisícihranu. Ten je omletý do hladka. Tak to někdo někdy zajistil červíkem na imbus. A ten se povolil. V nářadí imbus není. Různé pokusy o utažení zaberou vždy jen chvilku. Rychlá domluva s Markem (marinero) - přijede asi za půl hoďky do Šibeniku. My se zatím vyvážeme na benzíně. Zatím jsme vyzkoušeli vyřadit a zpátečku, ale je to nejisté, ne vždy se povede na první pokus. 
Na benzině jsou na nás hodní, když slyší, že máme problém, můžeme počkat. Provoz tam v tu dobu nebyl. Marco přivezl zavírací nožík typu McGyver s imbusem. Dotáhl červíka. Ale nožíku se vzdát nechtěl. Musel jsem ukecávat. Teprve když jsem jej ubezpečil, že jsem za něj osobně zodpovědný, zapůjčil. A my vypluli ústím řeky na moře. Ještě jsme stihli pěkný vítr o síle cca 4Bf a potrénovali trim a refování plachet. Noc v zátoce u Ploviste kotva - břeh. Pěkné, tiché místo. Honza již byl pěkně aklimatizovaný a během plavby již konzumoval (jídlo).

Den čtvrtý - Zlarin - Prvic Luka

Ráno vyplouváme na moře a základem je FOB, trim plachet, obraty. Preventer, neboli kontraotěž, přejmenována na "preventan". Večeře je objednaná v Prvič Luka - peka v konobě Stara Makina. Raději připlouváme dříve. Tréning bójky. A večer peka. Výborná jako vždy. Jen ceny se trochu zvedly a i peka je chudší - méně zeleniny, skoro samé brambory.
Čas čekání na peku se využívá přípravou na noční přeplavbu na Kornaty.

Den pátý - Prvič - Kornaty

Vstáváme ve tři ráno a během pár minut jsme na cestě. V Prvicskym kanalu trochu fouká (asi tak do 2Bf). Uživáme si noční plavby na plachty. S východem slunce vítr padá a poslední kus plavby je na motor. V průlivu u ostrova Žut - Aba všichni padají na pryčny to dospat.
Po poledni přeplouváme na Pašman - cíl je některá ze zátok Soline nebo Landilic - kde bude místo. Cestou se pěkně rozfouká, místy 4-5Bf (z trisek) NNW větřík. Opět se trénuje vedení jachty, trim, obraty po a proti větru. A FOB.
Večer při kotvení trening kotvení.
Kluci se vylodí a snad po čuchu najdou malou konobu Runjka v sousední zátoce. Vyplatí se navštívit.

Den šestý a poslední

Přeplavba do maríny. Dopoledne na motor. Zastávka na Vrgadě a kontrola borovice (stále stojí). Po poledni již vyplouváme v lehkém 3Bf brízovém větru směr marina. V Hramině natankovat - fronta asi 5 lodí. Bríza zde zesiluje, nic pohodlného zde manévrovat. Před námi poláci na monohulu a velký katamarán. Benzina má dvě stání, obě volné v tuto chvíli. Stojím před severním, pak katamarán a u jižního polák. Katamarán se nemůže vymanévrovat a odplouvá dále. Obsluha benzínky na nás píská, ať jedem. Polák neomylně namíří napříč všemu (a nám) na severní molo a mně do boku. A ještě na mně řve, že předbíhám. Až obsluha benzíny jej usměrní a navede na jižní molo.
Natankováno, vycouvat a hurá do Betiny. Tam se cvičilo kompletní mooringové vyvázání. Musím říci, že za celkem obtížných podmínek - vítr šikmo k molu, v tu dobu již svižných 3-4Bf. Někomu se dařilo rychleji, někomu lépe a já trochu zešedivěl. Ale šikulové.
Předání lodě ve stylu "vše dobro?" "dobro".
A pak jen sprcha, úklid a domů. 

Napluto 127Nm, 55Nm na motor, 3 hodiny noční plavby.