Cabo Verde I

31. leden 2022 VaDo

Konečně nastal den D a vyrážíme na cestu, na kterou se těším přes půl roku. Autem do Mnichova, na parkovišti nechat auto a pak letecky do Lisabonu, kde bude pár hodinová pauza a pak již na ostrov Sao Vincente, kde v Sao Pedro dosedáme na zem. Cesta jak jinak ve znamení Covidu, takže nejdůležitějším papírem byl negativní test a výmysl, který s Covidem asi nemá nic společného - slouží jen pro monitoring pohybu osob - Personal Locator Form. Vše ostatní je podřadné.

TopImage

V Mnichově na letišti to vypadá nadějně, parkoviště 5 minut autobusem nebo metrem od letiště. Jenže autobus a metro jedou naposledy ve 22 a pak až v 4. A my jsme tady v jednu. Tak bágly na ramena a ty asi 3km dojít po svých. Snad jediný problém s catridgema CO2 pro záchranné vesty. Snažili jsme je nahlásit dopravci, ale nikdo neodpověděl. Ti, kteří je na letišti přiznali, letěli bez nich. Ti, kteří usoudili, že "kdo se moc ptá, moc se dozví", doletěli i s cartridgemi. Tak hurá na Lisabon a pak do Sao Vincente.

Na letišti Sao Pedro v Sao Vincente na nás čeká domluvený taxi, který nás doveze až před marinu Mindelo. Dáme věci na loď, kapitán zahájí check-in a my ostatní se jdeme podívat, co dávají v místním baru. A nakoupit zásoby aspoň na prvních pár dní. Ty nám z místního "merkado" dovezou až k lodi.

Ostrov Sao Vincente nemá vlastní zdroj vody a ještě nedávno se sem voda musela dovážet. Nyní část spotřeby vody odsolují. Je to asi nejevropštější ostrov ze souostroví.

Úsek plavby I - Mindelo - Sao Pedro

Druhý den ráno rozdělení do hlídek a výjezd na moře, jen kolem ostrova Sao Vincente z Mindela pod letiště do Sao Pedro, na motor. Místní zde mají naučené želvy na protůrování lodního motoru a lehké zakrmení. Když je štěstí, sejde se zde až 10 želv. My jich měli jen 6. Tak masky a do vody! Za svoje "know-how" si berou 5€. Ale kde a kdy se vám to povede? Blízkost letiště nevadila, provoz tady končí se soumrakem (stejně jako na moři, jak jsme později zjistili).

Vypadá to, že noc bude houpavá, protože jde vítr i vlny do zátoky od N až NW, ale před půlnocí se vítr točí na NE a tím pádem vlny a houpání končí.

Jen poznámka k odjezdu v Mindela. Jižní část zátoky, kde je marina i trajektový přístav, je poseta vraky lodí. Oficiální označení je "zakotven pro opravu", ale něktreré opravitelně nevypadají. A označení nemají žádné. Vzpomenem si na to za 14 dní při připlutí.

Úsek plavby II - Santa Luzia

Další den vyrážíme opět na motor (kde je ten pasát??).
Cílem je ostrov Santa Luzia, který je chráněnou rezervací. Rozmnožují se zde mořské želvy. Nesmí se vstupovat na ostrov a nemělo by se zde ani kotvit. Ale to je tolerováno.
První kus ve stínu ostrova Sao Vincente plujeme na motor, až pak se do nás pasát opírá silou 10-15kn (Bf3 - Bf4). Křižujeme najprve na plné plachty, pak na na první ref. Potkáváme delfíny, stádo se nás chvilku drží a hraje si před přídí. Delfíni jsou celkem velcí a mohutní. Během dne se hlídky nijak nehrotili. Na palubě jsme všichni a užíváme se prvního jachtění. K ostrovu připlouváme již na motor a kotvíme podle doporučení pod „velkou hlavou“. Dno je kamenité, kotvě se nejprve nechce moc držet a pak se sekne. Navazujeme snubber.

Místní zde rybaří, tak od nich kupujeme pár ryb na večeři.

Kotevní hlídky. Měsíc je těsně po úplňku a noc je nádherná. Koupeme se ještě za tmy. Ráno nás z vedlejší lodi varovali, že moře je plné žraloků. Že jednoho vytáhli na prut, když jim sežral jejich úlovek.

Upluto 30nm, 8 hodin plavby. 18nm pod plachtami.

Úsek plavby III - Bravo

V půl deváté vyrážíme na jeden z nejdelších úseků plavby. Přeplavba na Bravo.
Odkotvení malinko složitější. Kotva seklá pod kámen, ale povedlo se ji vypáčit. Plujeme zprvu na motor (musíme si připravit něco k snědku, bude dlouhá plavba, plán je necelých 24 hodin). Pak již na plachty ve větru Bf3-Bf4. Kolem 16:00 hodiny nás provází velkké stádo delfínů. Hrají si na příďové vlně. Ale jsou malincí, proti těm včera. Vítr ale s nastupující nocí vítr padá a po západu slunce chvilku motorujeme. Jen proto, aby loď byla v pohybu a nemlátila s sebou ve vlnách, které jsou stále tak kolem 1m. Vítr je zpět až ve 22:00. A pak je to krásný jachting v měsíční noci ve větru Bf3 - Bf5.
Pokusili jsme se po cca 24 hodinách plavby zakotvit u ostrůvků Ilhéu Grande nebo Ilhéu de Cima (doporučované v pilotovi). Ale zde kotvení není moc reálné. Tak se rozhodujeme pro ostrov Ilha Brava, kde kolem půl jedenácté pokoušíme kotvit v zátoce Fajä de Agua. Ani zde není příznivé kotviště. Vítr se točí a plac, kde se dá kotvit, je poměrně malý. Tak ještě necelé dvě hodiny trvající přejezd do zátoky pod vesničku Tantum. A zde je to pravé.

Tak jsme chvíli po poledni zakotveni. Najeto 135nm, 28 hodin. Z toho 109 pod plachtami.

Vesnička Tantum je vysoko nad zátokou. Dole u vody jsou pouze stání pro rybářské čluny. Vše z moře se dopravuje dnes již nákladní lanovkou. Dříve pěkně po svých takovou kozí stezkou. Samozřejmě, že nahoru vystoupáme. Místní, obtěžkaní svým úlovkem, nás nechávají lehce za zády. Ale stálo to za to!

Od místních kupujeme pár ryb. Večeře na jedničku. Noc na kotvě je klidná a prosvícená měsícem. Druhý den pak rybáři přivezou dokonce více než metrového tuňáka. Celý byl nad naše síly, ale polovinu, tu zvládnem!

 

Trasa plavby z tohoto článku