Jachta Chorvatsko - Vis, Jabuka, Palagruža

18. duben 2021 VaDo

Jarní jachting v Chorvatsku mi začíná připomínat potápění. Zima a spotím se už při soukání do hader. Ale jinak - paráda.

Do Kaštely přijíždíme v noci z pátku na sobotu, ráno máme vyplout po probuzení druhé skupiny, která dorazila nad ránem. Windmeter ukazuje 30kn. Bude to zajímavé.

trasa plavby

Sobota - Split - Korčula

Vyplouváme před polednem. Přes Trogirskou zátoku motorujeme, ale před Splitem vytahujeme plachty, hlavasku na první ref, plnou genu a vyrážíme průměrnou rychlostí přes 7uzlů směr Splitská vrata. Vítr nás tam úplně nepouští, před nimi musíme dát jedno réčko. A pak již opět rychlostí, místy atakující 10 uzlů, směr Hvar a Pakleni otoci. Tam se musíme prostoupat průlivem mezi Pakleníky a Hvarem. Podle logu 13x rečko. Prý rekord. Směr Korčula míříme příď kolem 15 hodiny. Stoupáme až skoro nad Vis, abychom se pak stočili na Korčulu do Vela Luky. Vyvazujeme se ve 23:15. Na to, že foukalo průměrně přes 20kn, to nebylo špatný.

Korčula - Vis

Druhý den se mi nezapnul tracker, takže údaje jen podle paměti. Vítr v poryvech k 35kn, JV. Zadobok k Visu, Komiza. Ale: Odhalzovali jsme pozdě a kolem Visu to byl spíše předoboční vítr a měli jsme co dělat se protáhnout kolem jižních ostrovů Visu. Vlny se už začínají zvedat ke 2 metrům. 1/3 posádky okupuje oba záchody. Ostatní se drží, ale svěže nevypadá nikdo, vyjma Hanky a Martina. Vlny ze zadoboku a později boku již chodí přes příď a zalívají kokpit. Vyvazujeme se v Kutě pozdě odpoledne a jdeme ochutnat tradiční peku z chobotnice a vepřového. Zajímavé, jak se všichni rychle otřepou.

Vis

Mělo foukat opravdu hodně, hlásí poryvy až 50kn. Část posádky jde na prohlídku ostrova a ve třech je máme přijet vyzvednout k bunkrům. Nápad dobrý, ale vítr kolem 30kn spolehlivě zabránil zakotvení. A i kdyby se povedlo zakotvit, nevím, jak by se povedlo v gumáku dojet na břeh. Gumák by byl jako vznášedlo. Takže my zpět vodou a vyvazujeme se opět v Kutě. Oni po břehu. 

Tak si odpoledne dáme aspoň projížďku Vis - Pakleni otoci a zpět. Hlavasku na druhém refu, gena na cca 2/3. Vítr z boku. Rychlost stabilně nad 8kn a za 4 hodiny jsme zpět.

Jabuka

Na Jabuku vyrážíme v 5:00 ráno. Původní plán ve 4:00 jsme zavrhli, protože je zataženo a černočerná tma. Okolo Visu je to sailing a chvílemi motorsailing. Ale jakmile se dostaneme ze závětří, je to jízda. Jugo v poryvech přes 30kn, 2 ref, vlny pomalu šplhají ke 3 metrům. Za námi frontová hradba, před námi poměrně hezky. Zatím letíme na Jugo s větrem skoro v zádech. Tři hodiny před dosažením cíle - Jabuky - nás fronta dohání a během 20 minut jugo lehne a nastává bora. Velice rychle zesiluje na 35kn. Vlny z jedné strany a vítr z druhé. K Jabuce stoupáme a točíme se kolem ní ve 13:00. Opět mám žaludek (a většina posádky taky) nějaký lehčí.

Vlny se postupně změnšují. A pak začíná pršet. Bora má snad 0°C, voda o trochu víc. Máme na sobě navlečené úplně vše. A mokří jsme taky celkem fest. Vlny zvedané borou se opět začínají dostávat ke 2 metrům.

Kotvíme opět na Visu v 18:03. 

Další den je sušící. Bora rychle vyčistila oblohu a sluníčko pálí jako o život. Jen vítr je přímo ledový a suchý. Vše se díky tomu rychle vysuší. Prohlídka českého domu (majetek ROH podle toho vypadá).

Palagruža

Na tu vyrážíme o půlnoci. Nejprve motorsailing, pak krásný zadoboční jachting až k Susacu, který míjíme ve 4:00 ráno. Před východem slunce ale vítr padá a dojíždíme na motor. Chvilku po 8:15 jsme na Palagruža. Vyvazujeme se na bojku v zátoce, procházka k majáku, nalezení kešky, zanechání pozdravu a dokonce koupání. V 16:00 vyrážíme zpět směrem na Lastovo. Susac míjíme v 19:00, tentokrát levobokem a na malé molo v Pasaduru v zátoce Jurjeva Luka se vyvazujeme 21:45. Véča a spinkat.

Do Splitu na jeden zátah

Ráno se stavíme na kávu v Ubli a pak již směr Korčula, Hvar, Splitska vrata a Split. Dostávám důvěru a mám naplánovat den. Routing, očekávané počasí, hlídky. Vítr chvilku fouká okolo 20kn, chvilku jen 8kn. Přes den se vítr stáčí z JV na SZ a mění rychlost. Jachting, chvílemi motorový jachting. V 16:00 se dostáváme ke Hvaru a protáhneme se okolo Pakleníků. Pak již Splitská vrata, tam jsme v 18:00 hodin. Zrovna se tu křižují tři Jadrolinie a do toho my na plachty. V 19:30 vjíždíme do Splitu pod plachtami. Důvěra pokračuje a parkuji u benzíny. 45 stop je znát a nejsem si vůbec jistý odhadem přídě. Natankujeme cca 60 litrů. Odplutí je ve znamení diskuze. Já jsem pro příďový spring, kapitán je pro záďový. Kapitán má pravdu. Ale bylo to jedno, skoro bezvětří. A pak již jen motor až do Kaštely. Vyvazujeme ve 21:00 za poryvové bory cca 25kn. Lehce brnkneme za mooring, lana a ticho. 

Celý den byl jen o sušenkách - došel plyn. Moc jsme se všichni těšili na večer, až si z některé lodi vypůjčíme plnou plynovou lahev a uvaříme si něco teplého.

A v sobotu ráno již jen sprcha a pak dálníce, dálnice, dálnice.

PS: vlněné ponožky a kroksy jsou nejlepší oděv na zimní jachtu! 

Díky Martinovi (kapitán), Alešovi, Jardovi, Kubovi a našim pečovatelkám Hance a Věrce!

 

Náš Carybdis Na Visu Chobotnicová peka Sušící den Kostel na Visu Kaple poblíž českého domu Pokus o ohřátí jídla bez plynu

Jachta Chorvatsko - Vis

27. září 2020 VaDo

 A jsme doma. Chorvatsko se s námi rozloučilo bouřkami a slejváky. Aspoň nás moc nemrzelo, že dovolná končí.

Cesta do Chorvatska 

Úplně v klidu a bez jakéhokoliv zdržení. Kdekoliv, na hranici se jen přibržďuje. Jediný, kdo chtějí vidět pasy, jsou Slovinci při odjezdu ze země, ale jde to tak rychle, že Kuba ani nestačí vykouřit cigaretu.

19.7. - checkin a odjezd na Šoltu

Výhodou malého provozu v marínách je, že jsme dostali loď ihned po přijetí, tedy asi v půl třetí.

Z checkinu se stává fraška. Tady je seznam, projděte si to a kdyby něco, na někoho v modrém triku se obraťte. Dotazů bylo dost, ale vše se našlo. Kupodivu bylo málo vest, ale byly jsme jen 4, tak to nevadilo. Harmesy byly smotaný v takové kouli, rozmotat ji byla práce na 1/4 hodiny.   

Kolem půl páté odjíždíme  na první nocoviště, které jsem vybral v zátoce Nečujam na Šoltě. Zde je pár lodí. Parkuje se systém kotva břeh. Kuba jde do vody nás vyvázat. Noc má být klidná. Ještě se stihneme vykoupat a je tma.

20.7. Šolta - Pakleni otoci

Ráno ještě koupání a šnorchlování na vraku rybářské lodi v zátoce a pak již mizíme.

Cestou se zastavujeme podívat na benzínu v Milně na Brači. Benzína v Kaštele je pouze mobilní a asi nebude v provozu. Další možnosti jsou pak Split a Rogač na Šoltě. Split je na prd při jugu a na konec týdne předpovědi jugo hlásily. Rogač je z ruky. Krásně foukalo a i ten kousek jsme si sklouzli na plachty.

Směr Pakleni otoci. Na motor skrze Splitska vrata a pak již plachty až na Pakleníky. Kotva v zátoce Studeni Bok, koupačka, papání. V poznámkách v 888 je "kotva zde špatně drží". O opaku je asi přesvětčen skipper 55 stopé jachty More Fun, kterému se sekla kotva pod kámen a nebyl schopen ji vytáhnout. Nabídl jsem pomoc, ponořil se ke kotvě a přivázal k ní lano na stranu pluhu, přes které ji pak uvolnili. Odměnou bylo plato karlovačka :-). Nepředali se. 

My přejíždíme do chráněnější zátoky Taršče, kde budeme nocovat na kotvě. Ještě před kotvením využíváme západní vítr o síle 18 uzlů a krásně si jen tak jachtíme. Čas na večerní koupání taky zbyde a pak již tma...

21.7. Pakleni otoci - Vis

Celou cestu na Vis krásný zadobok okolo 20 uzlů, který začne zlobit až u Visu. Teprve, když se pluje okolo Visu, uvědomí si člověk, jak je ten ostrov velký. Z moře je to pořád takový bobeček...

Cestou ještě zastávka na koupání a papání v zátoce Mala Travna. Chvilku před tím nás těsně za zádí míjí motorový člun. Nemůže to mít jiný výsledek než utržená přívlač. Kuba nebyl úplně nadšený. A pak již až do Komiže, kde se vyvazujeme vedle švýcarů na 55 stopé jachtě. Naše 37 stopá je proti nim drobek. 

Vyvazování na Visu: v poslední chvíli, kdy musím brzdit, mooringový podavač za mnou zvedá podávací lano do výšky. Výsledek je jasný. Namotáno. Přišlo mi to skoro cílený. Okamžite začal vykřikovat, jak jsme si vzali mooring špatně a pod. Ale to už jsme na něj byli vyvázání. Prý hned ronilač, 500 € poškození mooringu atd. Tak jsem vzal masku a milý mooring rozmotal, navázal, opravil. Dále o ničem nepadlo ani slovo :-)

V Komiži jsme si půjčili skůtry a projeli si Vis kolem dokola. Asi 35 km. Pěkné výhledy. Nějaký místní tam sklízel červené víno. Zastavili jsme, jestli si můžeme koupit pár hroznů. Sáhnul do bedny a nandal nám tolik, že bychom to jedli ještě teď. Vzal jsem si 4 hrozna. Když jsem vytahoval peníze, poslal mne do háje, zamával a šel nakládat.

Velký pluh na Visu. Ví o tom někdo něco?

Večer výborná večeře ve skoro prázdné hospodě U dvou humrů. Nádherná hospoda, milá obsluha, výborné jídlo. Ale hospoda má smůlu, že je trochu mimo hlavní turistický kanál, i když na břehu. Celý večer tam byly 4 lidé na večeři. Yuha od rajčice výborná, v podstatě by sama stačila. Jagnečina taky úplně super. A nakonec jen jako zobání k vínu "salata od hobotnice".

A výborné červené. Myslel jsem, že se budu kutálet.

V noci přichází bouřka, lodě se v přístavu dost trhají. Vedle nás češi taky na větší jachtě. Musel jsem ještě předělat fendry, ale pak již dobrý až do rána. Ráno je po bouřce, ale v přístavu je stále neklidná voda. Raději pryč, než se s nějakou lodí křísneme. 

22.7. Vis - Korčula

Nejdelší přejezd týdne. Ráno je vítr nestálý, chvilku tak, chvilku jinak. Tak podél Visu motorsailing. Pomáháme si sice plachtami, ale motorujeme.

Až když opouštíme pobřeží Visu se vítr ustaluje a zůstavá stabilní mezi 15-25 uzlů, ale na stoupačku, Tak tedy stoupáme, proti větru, proti vlnám. Okolo bouřek, které se posouvají hned zprava, hned z leva. Ale daří se jim vyhýbat a v jejich větru pěkně jachtit. Večer jsme na Korčule. Moje vyhlídnutá zátoka není na kotvení vhodná a inzerované bójky nejsou. Nakonec přejíždíme do uvala Gradina na bójku. Je to bezpečnější, kolem se honí bouřky. Celou noc to okolo bliká a bublá. Ale u nás nic.

Do půlnoci máme českou diskotéku z jedné lodí puštěnou přes Spotify. A hodně nahlas - Míša David a božský Kája. V tu chvlíli se mi nechce moc přiznávat, že jsem taky z Čech.

23.7. Korčula - Ščedro, Lovišče

Není kam spěchat. Nejprve do Vela Luka na kávu a dokoupit pečivo a pak teprve odjezd. Ze zátoky se daří jet na plachty již od začátku. Koupání za lodí (4 uzle na laně je již pěkný fofr). Vítr opět silně poznamenaný vysokými kumulami, které berou a zesilují západní vítr. Až kousek před Ščedrem se nám do cesty postaví průtrž mračen, která míří k nám. Při stavění lodi proti větru, abychom zrefovali hlavní plachtu, se přetoččíme a urveme Kubovi poslední návnadu z prutu. Má radost! 

V zátoce je jiný systém bójek proti loňsku. Bójky jsou podél břehu (dost blízko) a vyvazuje se na dvě přídí a zádí. Místní obsluha nás nadiriguje přídí na první bójku (koukal jsem, že to dělá všem). Chci nejprve zádí, ale to se nelíbí jemu. Tak nás gumákem nastrká do pozice, když již nemůžeme udělat nic jiného. Ale zátoka moc pěkná, asi nejlevnější, co jsem v HR potkal, příjemná hospůdka. Dobré víno a opět jiný a zase velmi dobrý salat od hobotnice.  Potkáváme se s lodí s posádnou z Budějc. Zdar globalizaci.

V noci opět bouřka se silným větrem. Ale na bójce v pohodě.

24.7. Ščedro - Pakleni otoci (Hvar)

Tímto začíná cesta domů. Původně se dnešek mělo motorovat, hlášené bezvětří se ale nedostavilo.

Odplutí je potřeba zorganizovat. Vtr nás tlačí na břeh (méně než jedna délka ke břehu) a prosté odvázání by asi neklaplo. Převážeme zadní lano na návětrný vazák a přes něj si motorem uvolníme našponovaná lana na přídi. Pak již jen dotočit příď do volné vody, stáhnout zadní lano a pryč.

Stabilní západní vítr nás nechal vystavit plachty na motýla a jedeme tak až do poledne, kdy jsme na místě (opět Pakleni otoci). Zátoka na kotvu, oběd. Přichází bouřka a déšť, takže je to sezení v kajutě. To se nikomu nechce, přejíždíme na Hvar. Ušetříme si zítra 2 hodiny cesty. Kotvení v zátoce Parja. nejprve chceme odjet, protože je tam nějaká italská loď a to velmi hlučná. Ale než se rozmyslíme, zvedá kotvy ona (hlučnější nejsme a vítr nešel od nás k nim).

25.7. Hvar, Parja - Split - Kaštela

V noci se má zvednout vítr o síle cca 25-30 uzlů. Jsme chráněni. To je v pohodě. Ale zvedá se později, až kolem čtvrté. Odložíme odjezd o hodinu. Silný vítr a obsolutně černá noc není úplně v pohodě. V pět ráno je sice stejná tma a trochu menší vítr, nasadíme vesty a vyjíždíme.

Zjišťujeme, že větší probém jsou vlny. Tak vytahujeme genu na stabilizaci a nakonec přidáváme i hlavní plachtu s refem a motor odstavujeme úplně.  Ve Splitských vratech (cca 7 ráno, skoro světlo) nastává složitá situace. My v pravé části kanálu (směrem dovnitř). Za námi Jadrolinia, která nás potká přímo ve vratech a před námi ve vratech další. Ale poskládali jsme se tam.     

Pak do Milne natankovat. Je to rozumnější. Split  je přímo pod vlnami. Jen 35 litrů, to jsme moc nemotorovali!

A pak do Splitu, kde je v plánu se pokusit vyvázat a zajít se podívat do města. Času do předání lodě dost. Jedeme na genu a motor. Vlny jsou velké a zadoboční kurz se strašně špatně drží a pořád do smrdí halzou nebo přeostřením. Ani ne kvůli větru, ale velkým vlnám, které se sčítají (vlny od Makarské a vlny ze Splitských vrat). A těsně před Splitem nás dohání průtrž. V kokpitu jsou všichní mokří během okamžiku. Na Split nemá nikdo náladu, tak točíme k Kaštelskému zaljevu. Přestalo pršet, slunce vykouklo. A protože je brzy, dáme si okolo něj kolečko s plachtami. Furt se honí mraky, vítr už je studený. Asi kolem 15:00 vyvazujeme v maríně.

Checkout

Checkout je stejně podivný jako checkin. Na loď vletí tři maníci. Jeden jde rovnou na WC (v pohodě), ale ihned vytahuje dvířka od salónu  - jsou prý poškrábaná. Druhý míří ke geně a okamžitě začne fotit její lem, kde jsou drobná poškození velikosti malíčku. A dorazí mně potápěč, který vyleze s tím, že máme namotánu šňůru, podle fotek nějaká slabá. Ale je tam nějak navolno, kdyby se šroub točil, bude pěkně utažená. Tohle vypadá, že se dá sundat rukou. Takže do kanceláře jdu pěkně nažhavený. 

Ale ví jak na mně. Vše je vlastně ok, poškození už byla, jen ta šňůra je problém, ale když dáme 300 kuna potápěči na ruku bez papíru, nebudeme nic řešit. No vyměknul jsem.

Pak již jen pa pizu, pár piv a panáčků a v deset nevím o světě.

Cesta domů

Chorvatsko se s námi loučí deštěm a duhou. Cesta bez zdržení, bez zastávek :-) za 10 hodin jsme doma.

Statistika

Napluto: 210 nm
Z toho pod plachtami: 140 nm - není započítán motorsailing
Průměrná rychlost na plachty: 3,2kn

 

   

Jachta Chrovatsko Cres - červenec 2020

12. červenec 2020 VaDo

A jsme zase doma. Jachting se vydařil! Z mariny Veruda na Ma Bujakana podél Cresu. Posádka ve složení kapitán, Zdenda, Veverka, Zuzka a Leňa. Ale postupně... Cesta Cesta ta byla v pohodě. Na přechodech nikde nikdo. Celkové zdržení cca 30 min. Ale posádka cestující 2 hodiny po nás hlásí zdržení 3 hodiny na Slovinsko-Chorvatských hranicích. Nic se nekontroluje, jen se zdržuje. 4.7. 2020 - sobota - check in Přejíždíme tedy díky bezproblémovému průjezdu ...…Číst více

Jachta Split, Vis, Hvar

7. říjen 2019 VaDo

Tak celoprázdninové těšení skončilo. Hurá na jachtu. Před předáním jachty jsme zaskočili do Trogiru. Znám jej z předsezónní doby, kdy jsme na nábřeží kotvili sami, ale nyní jsou zde velké lodě ve třech řadách. Jachta by se sem nevešla. Kafčo, zmrzka a pak do maríny pro loď. Bleskovej checkin. "Manager" vypadal, že má v prdeli koudel. Musel jsem si vše projít sám, včetně plachet. V půl šestý jsme ale vypadli z mariny a vyrazili ...…Číst více

Jachta Trogir, Hvar, Korčula

13. květen 2019 VaDo

Po půl roce opět na moře. Tentokrát jsem pronajmul 12 metrovou jachtu Regor - Oceanis 41.1 - od Dream Yacht Charter, která má domov v maríně Boatič u Trogiru. Pekná jachta s klasickou hlavní plachtou. Předpověď dopředu neslibovala žádné letní, ba ani jarní, počasí. Nakonec jsme zažili úplně všechno - slunce, bezvětří i vichr, déšť. A proti předpovědi na týden po nás jsme vlastně měli hezké počasí. Už příjezd byl adrenalinový. Jachta měla odmontované ...…Číst více

Velikonoční Chorvatsko - Pula

25. duben 2019 VaDo

Přes velikonoce je určitě nejlepší nápad jet se potápět. Ubytování zapykané, domluva s divecentrem Pula diving majlem bez problému.  Brzy ráno v pátek vyrážíme. Cesta bez problému až na frontu na Slovinsko-Rakouské hranici. Problém ale není papírového rázu, ale technického. Sjet tři pruhy do jednoho prostě nejde na první dobrou. I tak jsme po poledni na místě. Ubytování klaplo bez problému, domluva v dive centru a ...…Číst více

Pakoštane - hnusné proudy

12. červen 2016 VaDo

Opět po roce do Pakoštane... Aspoň na prodloužený víkend. Zkoukli jsme staré známé lokality, i když ne některé jsme se nedostali. Počasí zazlobilo a vítr a hlavně proudy nedali na některých lokalitách přistát. Den první: Babuljaši, Košara (maják) Ve středu hned po příjezdu nalodění a hurá na vodu. Počasí nádherné, tak se vyráží na Malý vrak (Grablo Miši). Ale tam kotví pracovní plošina. ...…Číst více

Chorvatsko, Veruda - podzim

29. září 2015 VaDo

Potápění v moři má prostě své kouzlo a když se tedy naskytla příležitost vydat se na konec sezóny na Verudu - tak proč ne. Veruda - byli jsme tam před pár lety. A dodnes na to všichni vzpomínají jako na bojové cvičení - zima, déšť, vlny. Doufali jsme, že nám tentokrát počasí trochu přilepší. Ovšem už při odjezdu z Čech se pěkně rozpršelo a když v Alpách začaly stěrače ze skel sundávat i sněhové vločky, byla otázka ...…Číst více

Jarní Chorvatsko - kiša, vlny, zima

11. květen 2012 VaDo

Potápění v Chorvatsku, na které jsem se hodně těšil bylo nakonec geometrtický sled malých průserů. Jinak se to asi vyjádřit nedá. Začalo to již ve čtvrtek, kde jsem měnil sedýlko v prvním stupni. Operace na 20 minut i s kávou. A ejhle, strávil jsem nad sedýlkem 4 hodiny a o půlnovi bylo vyměněné. Rozbírka a sbórka se dělala asi desetkrát. Staré podcházelo, nové taky. Výměna, sestavení, flaška - jsme tam znovu. Staré sedýlko ...…Číst více

Ronilačkám odzvonilo

27. srpen 2010 VaDo

Chorvatsko zrušilo rolnilačky. Tedy ne zrušilo, ale poskytlo na ně 100% slevu. Tedy ne slevu. No jako v Chorvastku. Podle zákona Temeljem članka 62. točke 1. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine«, br. 75/93, 92/96, 48/99, 15/2000, 127/2000, 59/2001, 199/2003 i 79/2007) končí platnost iskaznic, které byly potřeba zakoupit při organizovaném potápění. Iskaznice, které jste potřebali pro individuální potápění jsou v platnosti neustále a ve stejném rozsahu (tedy i ceny). ...…Číst více