Jachta Chorvatsko srpen 22 (Dölkar)

29. srpen 2022 VaDo

Další skvělý týden na moři.

TopImage

Po příjezdu jdeme nahlásit do chartrovky YMD, že jsme tady. Je před třetí hodinou, nečekám, že nás pustí na loď. Ale jsme příjemně překvapeni. Naše Jachta Dölkar již na nás čekala. Ale... Průšvih. Hned, jak jsem na ni vkročil, mi bylo jasné, že hned tak nevyplujeme. V lodi spousta vody, bilge pumpa nespíná, ucpaný sací koš. Pod motorem tak 5cm emulze motorového oleje a vody. Víko ventilů prosazuje, ulámané stopery. Z hadice přívodu chlazení rosí voda. Lana pro rolfok na několika místa na hranici přetržení. Stoper pro topenantu ulomený (šel otvírat jídelním nožem). Nenašli jsme kliku pro vinšnu zatahování hlavní plachty. Všechny na lodi byly moc dlouhé a nedaly se protočit pod ráhnem. Z kabin posádka za chvíli hlásí neuklizeno. Vletěl jsem na marinera Marka. Musím uznat, že neztratil úsměv z tváře, ale začal makat. V půl osmé byla loď, řekněme, použitelná. Jen vinšna nebyla, Marko přinesl novou, ale stejne dlouhou ("ale aspoň máte novou").

Večer ještě poučení a zaškolení posádky a pak již spinkat.

První den na moři

Odplutí tedy až v neděli. Jen co se vymotáme z ostrovů okolo Murtetu, vytahujeme plachty. Vítr 5Bf, v poryvech 6Bf. Posádka neznalá, proto konzervativně na hodně refované plachty. I tak si na zadní vítr udržujeme slušnou rychlost kolem 5kn. Zkoušíme různá nastavení plachet, plout přímo na zadní vítr, na zadoboční vítr, obraty po větru, proti větru. Naším cílem je Zlarin. Tak musíme prokličkovat okolo Kaprije, Tijatu a Zmajanu. Na Zlarin připlouváme po půl třetí. Asi do pěti si každý z posádky zkouší zakotvit v poměrně silném větru. Nejen zakotvit, ale použít snubber. Molo na Zlarinu je kompletně obsazené. 

Na noc zůstáváme na kotvě. Polák vedle, poté co mu uletěla dingi a následně povolila kotva to vzdává a stěhuje se na bójku. Podle předpovědi se měl vítr k půlnoci utišit a začít opět na ránem. Vítr se utišil tak kolem druhé ráno a ve tři již vanul opět silou svých 22kn. Takže první hlídky na kotvě byly větrné a plné adrenalinu (naštěstí ne mojeho). Ale loď stála jako přikovaná.

Druhý den na moři

Kolem desáté vyplouváme k Šibeniku nakoupit slávky na večer. Zároveň se vyvazujeme v Šibeniku a posádka jde na trh koupit nějaké doplnění do kuchyně. Jejich první přistávací manévr zvládli v pohodě. Pak se přesunujeme na Luka Prvič. Samo na plachty, když tak pěkně fouká (4Bf). Zpočátku boční, ale do Luka Prvič se musíme prokřižovat.  Molo je ve 14 hodin beznadějně plné, místy se již lodě vyvazují do druhé řady kotva - loď.

My ještě nacházíme poslední volnou bójku a cvičíme vyvazování na bójce a manipulaci s dingy.

Třetí den na moři

Ráno hned ještě najíždění na bójku a pak přesun na Zlarin, kde jsem doufal v prázdnější mola. Tento nápad mělo více skipperů. Ale i tam molo plné, lodě do větru 4-5Bf nechtějí vyplouvat. Zabereme jednu mezeru a trénujeme vyvazování. Pak najíždí pár katamáránů a jsme v háji. Vyplouváme na naše další kotviště - Rogoznice bay. Veze nás krásný zadoboční vítr o síle 4-5Bf. Cestou několikrát Fendr on board :-). Nakonec i Adam On Board. Mrknul a naznačil, že skočí. "Vyměkne", říkal jsem si. Nevyměknul. Vzhledem k vlnám o velikosti přes půl metru se hlava začíná poměrně rychle ztrácet. A posádka vytuhla. Rychle je rozhýbávám a nakonec je z toho slušně rychlý a precizní manévr. Adrenalin funguje. Adamovi pocity po "vylovení": "Když se ti jachta tak pěkně rychle vzdaluje, začínáš pochybovat, že to byl dobrý nápad.". Věřím mu.

Kolem 17 hodiny kotvíme v severním cípu Rogoznického zátoky. Ve stánku mají ještě palačinky, tak na ně vyrazíme.

Čtvrtý den na moři

Vyplouváme později. Doufáme, že v Rogoznici bude volno na molu. Vítr 2Bf. Místo není, beznadějné. Pokračujeme volným tempem okolo majáku Mulo a pak severním kurzem opět ke Zlarinu. Vítr postupně sílí na 4Bf. Na večer je domluvená Peka v konobě Stara Makina. Během plavby několikrát FendrOB, nastavení plachet pro boční, předoboční větry, obraty. Kolem 16 hodiny nakukujeme do Zlarinu na molo. Ale mohl jsem to tušit. Plno. NNW vítr zde navíc dělá celkem slušné vlnění. Tak křižujeme na Prvič Luka. Trochu mám strach, abychom našli volné místo. A taky ano. Molo i bójky plné. Zůstáváme na kotvě. To jsem prokaučoval. V noci se vítr i moře uklidnily a noc velmi klidná a horká.

Večer se sestavoval plán na ráno. Odplouváme ve 03:00, je nutné připravit plán odjezdu z mariny a vykličkování se z ostrovů. Peka byla výborná.

Pátý den na moři

Ve 03:00 budíček snídaně (káva). V 03:40 již opouštíme zátoku a hledáme nabiflované záchytné body. Z počátku vítr  1-2Bf, ale 4:15 již vytahujeme plné plachty a svištíme se v krásném NWW větru 3-4Bf. Východ pod šesté je opravdu působivý.

Míříme do Biobradu natankovat (motorovat již moc nebudem/snad) a pak na Žut na noční kotviště.

Po sedmé hodině se během plavby již normálně vaří. Jsme v mnohem větším náklonu, než první den. To se ještě nikdo neodvažoval ani sejít do salonu. Snídaně v postavení have to.

V 10:30 míjíme proti motorovou jachtu pod HR vlajkou. My na plachty ve větru cca 2Bf. Tedy rychlost 2kn. Kurz neměnila, tak jsme jej změnili my, ale vzhledem k naší rychlosti jsme museli použít motor, abychom jí vypadli z dráhy. Absolutní ignorace. Jméno jachty nemám :-(.

V Biogradu před námi jen jedna jachta a pár motoráků. Natankujeme a pomalu motorujeme a plachtíme se střídavým úspěchem z Biogradského kanálu. Vítr se opět objevuje na úrovni Pašmanu a Gangara. Síla 3-4Bf. Prokřižujeme okolo ostrovů a na moři pak již skoro přímý směr na Žut. Kotviště v průlivu Žut - Žutská Aba. Stojí zde několik lodí, které ale skoro ihned po našem připlutí zvedají kotvy. Chvili to vypadá, že budeme sami. Na noc připlouvají ještě 4 lodě. Do 21:00 vítr 16-20kn. Na noc úplně utichá. Obloha plná hvězd.

Šestý den na moři

Ráno slibovaný vítr si dával na čas, tak lehce motorujeme s koupáním a tréninkem FendrOB. Až před Vrgádou se zvedá slabá 3Bf. Kotvíme před Vrgádou. Výsadek na pláž pod strom. Pak pokračujeme pomalu v proměnlivém a nestálém, slabém 2-3Bf větru k Murteru. V 16:00 vyvázáno. Umýt, počkat na potápěče. Předání bez ztráty květinky.

 

A pak již jen cesta domů zpestřená návštěvou v Gospodarsko Roca, kde mají i peku a výbornou plieskavicu z kančího. A to byl poslední světlý bod, pak již jen dálnice, dálnice...

 

Díky skvělé posádce! 

 

Jachta Chorvatsko - Vis, Hvar, Šolta

21. červen 2022 VaDo

Jachta pro kapitánské novice. Složení celkem pestré, pár členů má zkušenosti, pár jsou úplní laici, kteří nemají zkušenosti s jachtingem žádné. Tomu se musel přizpůsobit i program.

TopImage

V sobotu jsme tedy nikam nevyráželi, ale věnovali jsme se seznámení s lodí, průběhem přebírání lodí a možnými komplikacemi s tím spojenými, čáti lodě, názvosloví. Po 22 hodině již toho měli všichni plné kecky a šlo se spát – i s ohledem na noc strávenou v autě. 
Wimmer jachting: přijeli jsme po 14 hodině a jachta byla ihned k převzetí. Check-in stylem – zkontroluj si loď a když nebudeš vědět, zajdi se zeptat. Palec nahoru.

Neděle

Vítr měl být takový nijaký, 2-3 Bf od severu. Vyplouváme směrem Vis a den věnujeme ovládání lodi pod plachtami a na motor. Postupně se všichni střídají za kormidlem a u lan. Plavba je na zadoboční vítr o síle cca 3Bf, který posupně utichá. Nácvik MOB na motor. V závěru dne pak opět sílí na 3-4 Bf čistý zaďák. Po 16 hodině kotvíme v zadní části zátoky Parja (u bunkru). Procházíme dnešní zkušenosti a sundáváme dingy a motor a posádka zkouší, co to umí a jak se s tím pracuje. V podstatě až do nočních hodin. Noční kotevní hlídky, i když je noc klidná s vánkem okolo 2Bf. Pro některé nová zkušenost.

Pondělí

Ráno, po vyjetí většiny lodí ze zátoky, se trénují kotevní manévry. Výběr místa, kotva, otestování kotvy, snubber line. Zde je první „krizovka“ při vytahování kotvy, kdy se přepne řetěz, který se šprajcne ve vrátku a spálí se pojistka. Je potřeba vyměnit pojistku a rozebrat vrátek a uvolnit řetěz. Posádka zvládá vše na výbornou. Míša za kormidlem nás pěkně udržuje v klidné vodě, aby to s partou na přídí moc neházelo. Po opravě pokračuje nácvik. Pak se přesouváme pod „českou vilu“ na bójku, kde si dáme lehký oběd a přesouváme se na molo do Visu, kde jsme chtěli trénovat vyvazování zádí k molu. Místa dost, ale pro prvním manévru se přivalí balík jachet a už není moc prostoru pro nějaké chyby. Proto necháme zbytek na ráno a podíváme se do městečka. Stejně pro nás má přijet taxi a odvést nás do konobi Rico na objednanou peku. Luxusní večeře. Na jachtu se vracíme až kolem půlnoci.

Úterý

Ráno jsme počkali, až se uvolní místo pro tři jachty a začali s nácvikem vyvázání na mooring. Kormidelníkům lehce komplikoval situaci vítr z boku o síle cca 3Bf a nebylo místo pro začínání couvání proti větru. Takže se začínalo buď po větru nebo na boční vítr. Ale poprali se s tím všichni, i když někteří ne hned na první pokus.
Pak se již uvolnily i bójky, tak jsme navázali hned tréninkem vyvázání se k bójce. Bylo znát, že si již všichni více věří v ovládání jachty a bylo to většinou bez problému. V tu dobu již čas pokračil a posádka byla hladová. Krátká pauze na lehký oběd, po které následoval přejezd na Pakleni otoci. Z Višky luky jsme vykřižovali na severní vítr o síle 4Bf, který ale postupně slábl na bídné 2Bf. Tak jsme motorovali a koupali se a chytali fendry. Až před Pakleni otoci se vítr opět vzpamatoval a stočil se k NNW o síle 3-4Bf. Toho jsme využili k tréninku obratů po a proti větru a vedení jachty. V 18 hodin shazujeme kotvu s tím, že dáme lehkou večeři a pak kolem 20 hodiny zahájíme přejezd do Starigradsky zaljev do Luka Tiha na bójku. Ale ouha, kotva se nám hryzla pod kámen a nedala se vypáčit. Musel jsem pod vodu do asi 8metrové hloubky vyvázat lano na kotvu a pomocí něj ji uvolnit. Mělo tam být rovnou, moje chyba. Pak nám zabralo asi půl hodiny najít jiné vhodné místo na kotvení.
To místo, kde se nám sekla kotva, je to samé, kde jsem se potápěl ke kotvě Němcům před dvěma lety Dáme vzpruhu do bříška před přeplavbou na Hvar, cílem jsou bójky v Luka Tiha.
Vyplouváme se zpožděním, až ve 20:45. Harnessy a vesty. Harnessy jsou bohužel jen 4. Odměnou je nám nádherný východ měsíce nad mořem. Vítr SZ, 4Bf. Plachty ven. Křižujeme okolo Pakleníků, protáhneme se úžinou mezi ostrůvky Parzanj a Borovač a již na boční vítr míříme ke Hvaru. Vítr chvilku před půlnocí ulehá, proto poslední část cesty nejprve na motorsailing a posléze už jen na motor. Cestou se trénuje určování lodí a jejich polohy podle světel. Vyvazujeme se přesně v 1:00 hodinu po půlnoci na bójku. Můžeme si vybírat, je tu skoro prázdno.

Středa

A ve 9:45 jsme již opět v pohybu. Míříme do Starigradsky zátoky do města Stari Grad. S tím, že před městem je hotelové molo, kde se dá potrénovat. Bohužel zde zkouší přístavní manévry katamarán. Tak pokračujeme do města na kávičku a něco malého k zakousnutí.
Stari Grad opouštíme chvilku po jedné hodině. Molo u hotelu je prázdné, tak se zde potrénují přístavní manévry – vyvázání na molo bokem a odplutí pomocí springu. Vítr je malinko k molu o síle cca 3Bf, moře celkem klidné.
Pak křižujeme Starigradskou zátokou opět proti větru. Já tady snad nikdy neplul po větru, vždy proti. Ať již dovnitř nebo ven. Okolo půl páté vítr opět utichá, tak přijde na řadu koupání a motorování. Mezi 17 a 17:30 se vítr ještě trochu ztopoří na nějaké 3Bf, ale pak již utichá definitivně. Opět nácvik MOB, část na motor, část na plachty. Do zátoky Necujam na Šoltě připlouváme v půl osmé a zkoušíme další kotvící manévr – kotva-břeh. Noc je klidná s lehkým vánkem.
Zaseknul se logger a nezachytil vzorné vykřižování ze Starigradskyho zaljevu. Všimnul jsem si toho bohužel až pozdě.

Čtvrtek

Ráno šnorchlování na vraku v zátoce. Kolem 10 se má zvedat vítr, tak vyplouváme. Ale s větrem to tak horké není. Musíme si pro něj dojet celkem daleko k pobřeží. Ale pak již opět křižujeme kolem Drveniků k Rogoznici. Vítr 3-4 Bf, SZ. Nácvik MOB na plachty.
Do Rogoznice již na motor. Městské molo je obsazeno regatou, tak jen zajedeme natankovat a uděláme výsadek na gumáku do marketu pro pečivo. Nakonec přejíždíme do zadní části zátoky na kotvu. Dno je zde bahnité a travnaté, kotvu zkoušíme snad 5x, než uspokojivě drží.

Pátek

Kolem deváté zvedáme kotvu a razíme do Rogoznice na ranní kávu a snídani. Trochu pocvičit přistávací manévry. Kavárny zklamání, ráno vyprodukují tak maximálně croissant. Pamatuji se, že se dala dát i snídaně. V 11:00 jsme již na moři a jedeme si pro vítr, který měl začít foukat dříve na severu. Taky ano. Nejprve nesmělých 3Bf. Křižujeme k majáku Mulo a obeplouváme jej poctivě celý na plachty. Pak dále směr sever pro vítr, který postupně sílí přes 4Bf až nakonec na pěkných 6Bf. Trénujeme obraty po a proti větru, s posádkou nebo single handed, kotvení na plachty u ostrůvku Lukovnak, kde se koupáme a uděláme poslední jídlo na lodi.
Pak již jen přejezd na zadní vítr do mariny Kremik. V zátoce před marinou je vítr pěkně nevyzpytatelný s poryvy o síle přes 20 kn přicházejí ze všech stran. Jachty se řadí do fronty, vjezd je úzký a je celkem jedno, kdo jede na benzínku a kdo rovnou vyvázat. V tom větru si nikdo netroufne najet těm druhým do manévrů. Až na smíšenou polsko-německou posádku za námi. Drží se nám stále pár metrů za zádí a povykují cosi o chvatu. Konečně jsme u píru, couvačka do uličky a vyvázání na prst. Vypnout motor a týden je opět za námi. Předání lodě bez problému během 10 minut.
Netrpělivá posádka za námi najíždí do té samé uličky. Pár ran o vedlejší lodě, trocha křiku a nadávek od marinéra a jsou také vyvázaní.

Pěkný týden… Díky mojí učenlivé posádce: Míša, Honza, Jarda, Martin, Martin a Milan.

Statistika

Napluto 151 nm
Po plachtami 80 nm
Noční plavba 5 hodin
Stání 1x marina / molo, 1x bójka, 3x kotva
Tankování  35l nafty

 

Jachta Chorvatsko - Vis, Jabuka, Palagruža

18. duben 2021 VaDo

Jarní jachting v Chorvatsku mi začíná připomínat potápění. Zima a spotím se už při soukání do hader. Ale jinak - paráda. Do Kaštely přijíždíme v noci z pátku na sobotu, ráno máme vyplout po probuzení druhé skupiny, která dorazila nad ránem. Windmeter ukazuje 30kn. Bude to zajímavé. Sobota - Split - Korčula Vyplouváme před polednem. Přes Trogirskou zátoku motorujeme, ale před Splitem vytahujeme plachty, hlavasku na první ...… Číst více

Jachta Chorvatsko - Vis

27. září 2020 VaDo

 A jsme doma. Chorvatsko se s námi rozloučilo bouřkami a slejváky. Aspoň nás moc nemrzelo, že dovolná končí. Cesta do Chorvatska  Úplně v klidu a bez jakéhokoliv zdržení. Kdekoliv, na hranici se jen přibržďuje. Jediný, kdo chtějí vidět pasy, jsou Slovinci při odjezdu ze země, ale jde to tak rychle, že Kuba ani nestačí vykouřit cigaretu. 19.7. - checkin a odjezd na Šoltu Výhodou malého provozu v marínách je, že jsme dostali loď ihned po přijetí, tedy asi v půl třetí. Z ...… Číst více

Jachta Chrovatsko Cres - červenec 2020

12. červenec 2020 VaDo

A jsme zase doma. Jachting se vydařil! Z mariny Veruda na Ma Bujakana podél Cresu. Posádka ve složení kapitán, Zdenda, Veverka, Zuzka a Leňa. Ale postupně... Cesta Cesta ta byla v pohodě. Na přechodech nikde nikdo. Celkové zdržení cca 30 min. Ale posádka cestující 2 hodiny po nás hlásí zdržení 3 hodiny na Slovinsko-Chorvatských hranicích. Nic se nekontroluje, jen se zdržuje. 4.7. 2020 - sobota - check in Přejíždíme tedy díky bezproblémovému průjezdu ...… Číst více

Jachta Split, Vis, Hvar

7. říjen 2019 VaDo

Tak celoprázdninové těšení skončilo. Hurá na jachtu. Před předáním jachty jsme zaskočili do Trogiru. Znám jej z předsezónní doby, kdy jsme na nábřeží kotvili sami, ale nyní jsou zde velké lodě ve třech řadách. Jachta by se sem nevešla. Kafčo, zmrzka a pak do maríny pro loď. Bleskovej checkin. "Manager" vypadal, že má v prdeli koudel. Musel jsem si vše projít sám, včetně plachet. V půl šestý jsme ale vypadli z mariny a vyrazili ...… Číst více

Jachta Trogir, Hvar, Korčula

13. květen 2019 VaDo

Po půl roce opět na moře. Tentokrát jsem pronajmul 12 metrovou jachtu Regor - Oceanis 41.1 - od Dream Yacht Charter, která má domov v maríně Boatič u Trogiru. Pekná jachta s klasickou hlavní plachtou. Předpověď dopředu neslibovala žádné letní, ba ani jarní, počasí. Nakonec jsme zažili úplně všechno - slunce, bezvětří i vichr, déšť. A proti předpovědi na týden po nás jsme vlastně měli hezké počasí. Už příjezd byl adrenalinový. Jachta měla odmontované ...… Číst více

Velikonoční Chorvatsko - Pula

25. duben 2019 VaDo

Přes velikonoce je určitě nejlepší nápad jet se potápět. Ubytování zapykané, domluva s divecentrem Pula diving majlem bez problému.  Brzy ráno v pátek vyrážíme. Cesta bez problému až na frontu na Slovinsko-Rakouské hranici. Problém ale není papírového rázu, ale technického. Sjet tři pruhy do jednoho prostě nejde na první dobrou. I tak jsme po poledni na místě. Ubytování klaplo bez problému, domluva v dive centru a ...… Číst více

Pakoštane - hnusné proudy

12. červen 2016 VaDo

Opět po roce do Pakoštane... Aspoň na prodloužený víkend. Zkoukli jsme staré známé lokality, i když ne některé jsme se nedostali. Počasí zazlobilo a vítr a hlavně proudy nedali na některých lokalitách přistát. Den první: Babuljaši, Košara (maják) Ve středu hned po příjezdu nalodění a hurá na vodu. Počasí nádherné, tak se vyráží na Malý vrak (Grablo Miši). Ale tam kotví pracovní plošina. ...… Číst více

Chorvatsko, Veruda - podzim

29. září 2015 VaDo

Potápění v moři má prostě své kouzlo a když se tedy naskytla příležitost vydat se na konec sezóny na Verudu - tak proč ne. Veruda - byli jsme tam před pár lety. A dodnes na to všichni vzpomínají jako na bojové cvičení - zima, déšť, vlny. Doufali jsme, že nám tentokrát počasí trochu přilepší. Ovšem už při odjezdu z Čech se pěkně rozpršelo a když v Alpách začaly stěrače ze skel sundávat i sněhové vločky, byla otázka ...… Číst více