Chorvatsko Murter, Šibenik, Kornaty, Pašman

12. červen 2023 VaDo

Plánování dopředu podle počasí moc nefungovalo. Celý předcházející týden se předpověď počasí měnila a posouvala. Takže k rozhodnutí o první části došlo až v sobotu, když bylo jasné, že níže bude přecházet v pondělí a úterý. 

TopImage

Sobota byla jako normálně zasvěcená do vysvětlování, kontrole a ukazování lodě. Proti minulému roku byla Dölkar připravena skoro perfektně. Jen chybělo jakékoliv nářadí. Marinero Marco něco dal dohromady, ale více prý nemá. Nebyl ani jeden imbus a to se posléze ukázalo jako velká chyba.

Den první - z Betiny na Zlarin

Vyplouváme do lehkého vánku. Projíždíme Pirovačský záliv a všichni se postupně střídají za kormidlem. A ačkoliv je hladina skoro jako zrcadlo, máme první příznak akutní mořské nemoci. Trochu doufám, že se to vylepší a posílám Honzu za kormidlo na delší dobu. Tam je v pohodě. Ale jakmile se pustí, putuje opět k zábradlí.
U Art (ostrovy na počátku zálivu) vytahujeme do slabého větru (2-3Bf) plachty a posádka se seznamuje s chováním jachty na plachty a s lanama. Několikrát trénujeme FOB (fendr overboard).
Vítr posupně zesiluje na hranici 3-4Bf, plavba je již celkem svižná a na stoupačku poprvé zažívají náklon lodi. Honzovi to bohužel moc nepřidá. V odpoledních hodinách kotvíme v zátoce nad Zlarinem u Male Ostrice. Honzovi se hned udělalo lépe. Na večeři to nevypadalo, ale šel spát do kajuty.

Den druhý - Zlarin

Ráno nás budí bušení do střechy. Prší a ne málo. Některá těsnění okolo okének nejsou na takové přívaly stavěná. Ale dopoledne přestává a my vyplouváme. Všichni si postupně vyzkouší ovládání na motor a na zpátečku. Na volném moři sranda. Tak to zkusíme jen tak bez vyvazování zádí k molu. To už taková sranda není.
Následuje tréning bočního vyvázání a odplutí pomocí springů. To už je snazší. 
Odpoledne opět na moře a zkoušení trimu - stoupačka, boční vítr, zadní vítr. Obraty po i proti větru. Nějaký ten FOB. Večer na molo do Zlarinu. Měli jsme to celkem v nose, pak se tam nahrnula velká regata a během chvilky bylo molo z obou stran plné. Výborná večeře v konobě Prslika. Kousek z přístavu, ale vyplatí se tam zajít.

Den třetí - Šibenik a zátoka na Zlarinu

Ráno opět déšť. Počkáme, až poleví a vyplouváme do Šibeniku. Dokoupit nějaké potraviny a hlavně na řeku pro slávky. V Šibeniku jsme asi hodinku na mooringu a pak směr sádky na řece. Ale co to. Před rybářskou chajdou při pokusu ubrat plyn se nám páka protáčí v ruce. Kolem dokola. Máme tam malý kupředu. Trochu jde přidat a ubrat. Vyřadit nebo zkusit zpětný se neodvažujheme - zatím. 
Nákup slávek probíhá následovně - přiblížení:
My: "Halo, chceme slávky"
My: kolečko a přiblížení číslo dvě - "asi 4 kg"
Rybář: "máme, zastavte"
My: kolečko a přiblížení - "sorry, máme poruchu na plynovém pedálu"
My: kolečko a přiblížení... To už rybář skočil do člunu a přijel k nám se slávkami a transakce proběhla již na kurzu Šibenik.
Co se stalo? Páka je na tisícihranu. Ten je omletý do hladka. Tak to někdo někdy zajistil červíkem na imbus. A ten se povolil. V nářadí imbus není. Různé pokusy o utažení zaberou vždy jen chvilku. Rychlá domluva s Markem (marinero) - přijede asi za půl hoďky do Šibeniku. My se zatím vyvážeme na benzíně. Zatím jsme vyzkoušeli vyřadit a zpátečku, ale je to nejisté, ne vždy se povede na první pokus. 
Na benzině jsou na nás hodní, když slyší, že máme problém, můžeme počkat. Provoz tam v tu dobu nebyl. Marco přivezl zavírací nožík typu McGyver s imbusem. Dotáhl červíka. Ale nožíku se vzdát nechtěl. Musel jsem ukecávat. Teprve když jsem jej ubezpečil, že jsem za něj osobně zodpovědný, zapůjčil. A my vypluli ústím řeky na moře. Ještě jsme stihli pěkný vítr o síle cca 4Bf a potrénovali trim a refování plachet. Noc v zátoce u Ploviste kotva - břeh. Pěkné, tiché místo. Honza již byl pěkně aklimatizovaný a během plavby již konzumoval (jídlo).

Den čtvrtý - Zlarin - Prvic Luka

Ráno vyplouváme na moře a základem je FOB, trim plachet, obraty. Preventer, neboli kontraotěž, přejmenována na "preventan". Večeře je objednaná v Prvič Luka - peka v konobě Stara Makina. Raději připlouváme dříve. Tréning bójky. A večer peka. Výborná jako vždy. Jen ceny se trochu zvedly a i peka je chudší - méně zeleniny, skoro samé brambory.
Čas čekání na peku se využívá přípravou na noční přeplavbu na Kornaty.

Den pátý - Prvič - Kornaty

Vstáváme ve tři ráno a během pár minut jsme na cestě. V Prvicskym kanalu trochu fouká (asi tak do 2Bf). Uživáme si noční plavby na plachty. S východem slunce vítr padá a poslední kus plavby je na motor. V průlivu u ostrova Žut - Aba všichni padají na pryčny to dospat.
Po poledni přeplouváme na Pašman - cíl je některá ze zátok Soline nebo Landilic - kde bude místo. Cestou se pěkně rozfouká, místy 4-5Bf (z trisek) NNW větřík. Opět se trénuje vedení jachty, trim, obraty po a proti větru. A FOB.
Večer při kotvení trening kotvení.
Kluci se vylodí a snad po čuchu najdou malou konobu Runjka v sousední zátoce. Vyplatí se navštívit.

Den šestý a poslední

Přeplavba do maríny. Dopoledne na motor. Zastávka na Vrgadě a kontrola borovice (stále stojí). Po poledni již vyplouváme v lehkém 3Bf brízovém větru směr marina. V Hramině natankovat - fronta asi 5 lodí. Bríza zde zesiluje, nic pohodlného zde manévrovat. Před námi poláci na monohulu a velký katamarán. Benzina má dvě stání, obě volné v tuto chvíli. Stojím před severním, pak katamarán a u jižního polák. Katamarán se nemůže vymanévrovat a odplouvá dále. Obsluha benzínky na nás píská, ať jedem. Polák neomylně namíří napříč všemu (a nám) na severní molo a mně do boku. A ještě na mně řve, že předbíhám. Až obsluha benzíny jej usměrní a navede na jižní molo.
Natankováno, vycouvat a hurá do Betiny. Tam se cvičilo kompletní mooringové vyvázání. Musím říci, že za celkem obtížných podmínek - vítr šikmo k molu, v tu dobu již svižných 3-4Bf. Někomu se dařilo rychleji, někomu lépe a já trochu zešedivěl. Ale šikulové.
Předání lodě ve stylu "vše dobro?" "dobro".
A pak jen sprcha, úklid a domů. 

Napluto 127Nm, 55Nm na motor, 3 hodiny noční plavby.

 

 

Jachta Chorvatsko srpen 22 (Dölkar)

29. srpen 2022 VaDo

Další skvělý týden na moři.

TopImage

Po příjezdu jdeme nahlásit do chartrovky YMD, že jsme tady. Je před třetí hodinou, nečekám, že nás pustí na loď. Ale jsme příjemně překvapeni. Naše Jachta Dölkar již na nás čekala. Ale... Průšvih. Hned, jak jsem na ni vkročil, mi bylo jasné, že hned tak nevyplujeme. V lodi spousta vody, bilge pumpa nespíná, ucpaný sací koš. Pod motorem tak 5cm emulze motorového oleje a vody. Víko ventilů prosazuje, ulámané stopery. Z hadice přívodu chlazení rosí voda. Lana pro rolfok na několika místa na hranici přetržení. Stoper pro topenantu ulomený (šel otvírat jídelním nožem). Nenašli jsme kliku pro vinšnu zatahování hlavní plachty. Všechny na lodi byly moc dlouhé a nedaly se protočit pod ráhnem. Z kabin posádka za chvíli hlásí neuklizeno. Vletěl jsem na marinera Marka. Musím uznat, že neztratil úsměv z tváře, ale začal makat. V půl osmé byla loď, řekněme, použitelná. Jen vinšna nebyla, Marko přinesl novou, ale stejne dlouhou ("ale aspoň máte novou").

Večer ještě poučení a zaškolení posádky a pak již spinkat.

První den na moři

Odplutí tedy až v neděli. Jen co se vymotáme z ostrovů okolo Murtetu, vytahujeme plachty. Vítr 5Bf, v poryvech 6Bf. Posádka neznalá, proto konzervativně na hodně refované plachty. I tak si na zadní vítr udržujeme slušnou rychlost kolem 5kn. Zkoušíme různá nastavení plachet, plout přímo na zadní vítr, na zadoboční vítr, obraty po větru, proti větru. Naším cílem je Zlarin. Tak musíme prokličkovat okolo Kaprije, Tijatu a Zmajanu. Na Zlarin připlouváme po půl třetí. Asi do pěti si každý z posádky zkouší zakotvit v poměrně silném větru. Nejen zakotvit, ale použít snubber. Molo na Zlarinu je kompletně obsazené. 

Na noc zůstáváme na kotvě. Polák vedle, poté co mu uletěla dingi a následně povolila kotva to vzdává a stěhuje se na bójku. Podle předpovědi se měl vítr k půlnoci utišit a začít opět na ránem. Vítr se utišil tak kolem druhé ráno a ve tři již vanul opět silou svých 22kn. Takže první hlídky na kotvě byly větrné a plné adrenalinu (naštěstí ne mojeho). Ale loď stála jako přikovaná.

Druhý den na moři

Kolem desáté vyplouváme k Šibeniku nakoupit slávky na večer. Zároveň se vyvazujeme v Šibeniku a posádka jde na trh koupit nějaké doplnění do kuchyně. Jejich první přistávací manévr zvládli v pohodě. Pak se přesunujeme na Luka Prvič. Samo na plachty, když tak pěkně fouká (4Bf). Zpočátku boční, ale do Luka Prvič se musíme prokřižovat.  Molo je ve 14 hodin beznadějně plné, místy se již lodě vyvazují do druhé řady kotva - loď.

My ještě nacházíme poslední volnou bójku a cvičíme vyvazování na bójce a manipulaci s dingy.

Třetí den na moři

Ráno hned ještě najíždění na bójku a pak přesun na Zlarin, kde jsem doufal v prázdnější mola. Tento nápad mělo více skipperů. Ale i tam molo plné, lodě do větru 4-5Bf nechtějí vyplouvat. Zabereme jednu mezeru a trénujeme vyvazování. Pak najíždí pár katamáránů a jsme v háji. Vyplouváme na naše další kotviště - Rogoznice bay. Veze nás krásný zadoboční vítr o síle 4-5Bf. Cestou několikrát Fendr on board :-). Nakonec i Adam On Board. Mrknul a naznačil, že skočí. "Vyměkne", říkal jsem si. Nevyměknul. Vzhledem k vlnám o velikosti přes půl metru se hlava začíná poměrně rychle ztrácet. A posádka vytuhla. Rychle je rozhýbávám a nakonec je z toho slušně rychlý a precizní manévr. Adrenalin funguje. Adamovi pocity po "vylovení": "Když se ti jachta tak pěkně rychle vzdaluje, začínáš pochybovat, že to byl dobrý nápad.". Věřím mu.

Kolem 17 hodiny kotvíme v severním cípu Rogoznického zátoky. Ve stánku mají ještě palačinky, tak na ně vyrazíme.

Čtvrtý den na moři

Vyplouváme později. Doufáme, že v Rogoznici bude volno na molu. Vítr 2Bf. Místo není, beznadějné. Pokračujeme volným tempem okolo majáku Mulo a pak severním kurzem opět ke Zlarinu. Vítr postupně sílí na 4Bf. Na večer je domluvená Peka v konobě Stara Makina. Během plavby několikrát FendrOB, nastavení plachet pro boční, předoboční větry, obraty. Kolem 16 hodiny nakukujeme do Zlarinu na molo. Ale mohl jsem to tušit. Plno. NNW vítr zde navíc dělá celkem slušné vlnění. Tak křižujeme na Prvič Luka. Trochu mám strach, abychom našli volné místo. A taky ano. Molo i bójky plné. Zůstáváme na kotvě. To jsem prokaučoval. V noci se vítr i moře uklidnily a noc velmi klidná a horká.

Večer se sestavoval plán na ráno. Odplouváme ve 03:00, je nutné připravit plán odjezdu z mariny a vykličkování se z ostrovů. Peka byla výborná.

Pátý den na moři

Ve 03:00 budíček snídaně (káva). V 03:40 již opouštíme zátoku a hledáme nabiflované záchytné body. Z počátku vítr  1-2Bf, ale 4:15 již vytahujeme plné plachty a svištíme se v krásném NWW větru 3-4Bf. Východ pod šesté je opravdu působivý.

Míříme do Biobradu natankovat (motorovat již moc nebudem/snad) a pak na Žut na noční kotviště.

Po sedmé hodině se během plavby již normálně vaří. Jsme v mnohem větším náklonu, než první den. To se ještě nikdo neodvažoval ani sejít do salonu. Snídaně v postavení have to.

V 10:30 míjíme proti motorovou jachtu pod HR vlajkou. My na plachty ve větru cca 2Bf. Tedy rychlost 2kn. Kurz neměnila, tak jsme jej změnili my, ale vzhledem k naší rychlosti jsme museli použít motor, abychom jí vypadli z dráhy. Absolutní ignorace. Jméno jachty nemám :-(.

V Biogradu před námi jen jedna jachta a pár motoráků. Natankujeme a pomalu motorujeme a plachtíme se střídavým úspěchem z Biogradského kanálu. Vítr se opět objevuje na úrovni Pašmanu a Gangara. Síla 3-4Bf. Prokřižujeme okolo ostrovů a na moři pak již skoro přímý směr na Žut. Kotviště v průlivu Žut - Žutská Aba. Stojí zde několik lodí, které ale skoro ihned po našem připlutí zvedají kotvy. Chvili to vypadá, že budeme sami. Na noc připlouvají ještě 4 lodě. Do 21:00 vítr 16-20kn. Na noc úplně utichá. Obloha plná hvězd.

Šestý den na moři

Ráno slibovaný vítr si dával na čas, tak lehce motorujeme s koupáním a tréninkem FendrOB. Až před Vrgádou se zvedá slabá 3Bf. Kotvíme před Vrgádou. Výsadek na pláž pod strom. Pak pokračujeme pomalu v proměnlivém a nestálém, slabém 2-3Bf větru k Murteru. V 16:00 vyvázáno. Umýt, počkat na potápěče. Předání bez ztráty květinky.

 

A pak již jen cesta domů zpestřená návštěvou v Gospodarsko Roca, kde mají i peku a výbornou plieskavicu z kančího. A to byl poslední světlý bod, pak již jen dálnice, dálnice...

 

Díky skvělé posádce! 

 

Jachta Chorvatsko - Vis, Hvar, Šolta

21. červen 2022 VaDo

Jachta pro kapitánské novice. Složení celkem pestré, pár členů má zkušenosti, pár jsou úplní laici, kteří nemají zkušenosti s jachtingem žádné. Tomu se musel přizpůsobit i program. V sobotu jsme tedy nikam nevyráželi, ale věnovali jsme se seznámení s lodí, průběhem přebírání lodí a možnými komplikacemi s tím spojenými, čáti lodě, názvosloví. Po 22 hodině již toho měli všichni plné ...… Číst více

Jachta Chorvatsko - Vis, Jabuka, Palagruža

18. duben 2021 VaDo

Jarní jachting v Chorvatsku mi začíná připomínat potápění. Zima a spotím se už při soukání do hader. Ale jinak - paráda. Do Kaštely přijíždíme v noci z pátku na sobotu, ráno máme vyplout po probuzení druhé skupiny, která dorazila nad ránem. Windmeter ukazuje 30kn. Bude to zajímavé. Sobota - Split - Korčula Vyplouváme před polednem. Přes Trogirskou zátoku motorujeme, ale před Splitem vytahujeme plachty, hlavasku na první ...… Číst více

Jachta Chorvatsko - Vis

27. září 2020 VaDo

 A jsme doma. Chorvatsko se s námi rozloučilo bouřkami a slejváky. Aspoň nás moc nemrzelo, že dovolná končí. Cesta do Chorvatska  Úplně v klidu a bez jakéhokoliv zdržení. Kdekoliv, na hranici se jen přibržďuje. Jediný, kdo chtějí vidět pasy, jsou Slovinci při odjezdu ze země, ale jde to tak rychle, že Kuba ani nestačí vykouřit cigaretu. 19.7. - checkin a odjezd na Šoltu Výhodou malého provozu v marínách je, že jsme dostali loď ihned po přijetí, tedy asi v půl třetí. Z ...… Číst více

Jachta Chrovatsko Cres - červenec 2020

12. červenec 2020 VaDo

A jsme zase doma. Jachting se vydařil! Z mariny Veruda na Ma Bujakana podél Cresu. Posádka ve složení kapitán, Zdenda, Veverka, Zuzka a Leňa. Ale postupně... Cesta Cesta ta byla v pohodě. Na přechodech nikde nikdo. Celkové zdržení cca 30 min. Ale posádka cestující 2 hodiny po nás hlásí zdržení 3 hodiny na Slovinsko-Chorvatských hranicích. Nic se nekontroluje, jen se zdržuje. 4.7. 2020 - sobota - check in Přejíždíme tedy díky bezproblémovému průjezdu ...… Číst více

Jachta Split, Vis, Hvar

7. říjen 2019 VaDo

Tak celoprázdninové těšení skončilo. Hurá na jachtu. Před předáním jachty jsme zaskočili do Trogiru. Znám jej z předsezónní doby, kdy jsme na nábřeží kotvili sami, ale nyní jsou zde velké lodě ve třech řadách. Jachta by se sem nevešla. Kafčo, zmrzka a pak do maríny pro loď. Bleskovej checkin. "Manager" vypadal, že má v prdeli koudel. Musel jsem si vše projít sám, včetně plachet. V půl šestý jsme ale vypadli z mariny a vyrazili ...… Číst více

Jachta Trogir, Hvar, Korčula

13. květen 2019 VaDo

Po půl roce opět na moře. Tentokrát jsem pronajmul 12 metrovou jachtu Regor - Oceanis 41.1 - od Dream Yacht Charter, která má domov v maríně Boatič u Trogiru. Pekná jachta s klasickou hlavní plachtou. Předpověď dopředu neslibovala žádné letní, ba ani jarní, počasí. Nakonec jsme zažili úplně všechno - slunce, bezvětří i vichr, déšť. A proti předpovědi na týden po nás jsme vlastně měli hezké počasí. Už příjezd byl adrenalinový. Jachta měla odmontované ...… Číst více

Velikonoční Chorvatsko - Pula

25. duben 2019 VaDo

Přes velikonoce je určitě nejlepší nápad jet se potápět. Ubytování zapykané, domluva s divecentrem Pula diving majlem bez problému.  Brzy ráno v pátek vyrážíme. Cesta bez problému až na frontu na Slovinsko-Rakouské hranici. Problém ale není papírového rázu, ale technického. Sjet tři pruhy do jednoho prostě nejde na první dobrou. I tak jsme po poledni na místě. Ubytování klaplo bez problému, domluva v dive centru a ...… Číst více

Pakoštane - hnusné proudy

12. červen 2016 VaDo

Opět po roce do Pakoštane... Aspoň na prodloužený víkend. Zkoukli jsme staré známé lokality, i když ne některé jsme se nedostali. Počasí zazlobilo a vítr a hlavně proudy nedali na některých lokalitách přistát. Den první: Babuljaši, Košara (maják) Ve středu hned po příjezdu nalodění a hurá na vodu. Počasí nádherné, tak se vyráží na Malý vrak (Grablo Miši). Ale tam kotví pracovní plošina. ...… Číst více