Vševily - nahoře to šlo

31. říjen 2021 VaDo

Podíváme se někam pod vodu. Plán / původní / byly Hoštěradice. Ale potápěč míní, ISZS mění. A pronalajaly si lom na neděli. Tak kam jinam? Před rokem jsem se byl podívat na Vševilech. Ono to není před rokem, byl led...

Všude se otáčí voda, čistí se a lokality hlásí hezkou viditelnost. I na Vševilech to vypadá ze břehu moc hezky. A pod vodou také. Ještě nás nalákalo cosi lovící u hladiny. Do 5 metrů hezké, ale potkáváme jen tu a tam okouna. Zamíříme k dodávce. Viditelnost se horší a horší. V 10 metrech je čára a pod deset metrů je vidět s bídou 20cm. Klesám a svítím si na stěnu. Mrknu nad sebe na Ondru. Tmavší flek na šedém stropě. A stěna nikde. To nemá cenu. Vracíme se ke světlu a dáváme pomalu lom kolem dokola. S rybí osádnou je to špatné. Skovává se. 

Po obeplutí zkusíme ještě těsně pod hladinou a pod břehem, ale ani tam není ani ploutev. Holt, někdy se nedaří.

 

 

 

Jachta Korfu 2021 - pokračování

8. říjen 2021 VaDo

Pokračování povídání o jachtění okolo Korfu. První díl najdete zde.

Čtvrtý den

Cílem ja Paxos, ormos Lakka. 15 Nm vzdušnou čarou. Ale vítr jde z JJV, takže přímo proti. Křižváním z toho uděláme více než dvojnásobek. A to posledních 5 mil motorujeme. Kotvu spouštíme v 16 hodin. Pak výsadek na dyngině do městečka. Výborná večeře (chobotnice v zelném listu a jehněčí se zeleninou a sýrem). Výborné vínko. Kdybych nemusel pak na loď, spadnul by do mne ještě půllitránek. Ale to bych spadnul já, do vody. Kolem 22 hodiny jsme na lodi. Kousek od nás kotví česká loď. Hrají na kytaru a basu a pěkně jim to ladí. Dobře se u toho usíná. V noci pofukovalo podle předpovědi 6-8kn.

Pátý den

Vyplouváme z Lakky po sedmé hodině, abychom se svezli na SZ větru z noci, který má postupně ulehat. A daří se. Nejprve pěkný 8 uzlový vítr sílí na 10-15 kn a kolem 8:00 hodiny musíme na první ref. A stále se nám daří držet krok s mnohem většími jachtami. Pak vítr slábne, vytahujeme plné plachty a nakonec vítr ulehá docela. Zde se projevuje větší plocha plachet u větších jachet (nebo dříve motorují). V půl desáté jsme již bez větru a jen na motor se posouváme dopředu. 

Ale to vydrželo opravdu jen 10 minut. Přichází první poryvy a vítr je zpět, jen z úplně jiného směru. Tím, že jsme dále od břehu a více na JV os ostatních jej chytáme dříve. Tentokrát S o síle 8-10kn. Ten vydržel asi hodinu a pak již opět dvouhodinové motorování. Nad Kerkyrou se tvoří bouřky, pěkně se kumuly kumulily. Má to ten efekt, že se opět zvedá vítr. Sice opět hodně nestálý co do síly i směru, ale dostatečný na to, abychom se vezli 3 uzlovou rychlostí k cíly.

Zde jen rychlá historka: Jachta na levoboku, jen na hlavní plachtu, která flatruje, poměrně svižně se blíží v kolizním kurzu. My na plachty - všechny - bez motoru, vítr z pravoboku. Po pár minutách další pohled. Jachta beze změny, hlavaska se mlátí. Kukrem zjistím, že je jeden u kormidla a další s ním v kokpitu. Po pár dalších minutách je mezi námi asi 100 metrů. Jejich kurz bez změny, jasně kolizní. Tak rychlé réčko. Teprve potom jsem začal pískat na prsty. Obá v kokpitu zvedli hlavu - od mobilů. Jeden nám dokonce zamával. Vůbec netušili, čemu že se vyhli.

Z původního záměru zůstat na kotvě jsem ustoupil vzhledem k předpovědi, která slibovala bouřky celou noc. Benitses marina - tam se skováme. Cena 50€ za 9,5 metru. Voda a elektrika se platí zvlášť. WC, teplá voda ve sprchách. Před šestou jsme vyvázaní. Pozor, mají krátká mooringová lana. Pasadela skoro nedosáhla na břeh :-). Primární jazyk: ruština.

Procházka po městečku / vesnici, vínko, objednání skůtru na zítra. Spinkat. V Kerkyře prý lilo jako z konve. Tady (15km dále), ani nekáplo.

Šestý den

Začíná vyzvednutím objednaného skůtru a výjezdem na Achilion - letní sídlo princezny Sissi. Když uvážím, jakou má historii a kdo a co vše v něm bydlelo od té doby, co byl Řeckou vládou zabaven Vilémovi II, který jej od France Josefa zakoupil, tak je v celkem dobrém stavu. Bylo tam velitelství armády, lazaret, námořní škola, internát a na konec kasino. 
V současné době probíhá rekontrukce druhého a třetího parta. Je přístupné jen přízemí a zahrady. Stejně to stojí za to.

V poledne jsme vrátili splašená dvě kola, volně poobědvali a po poledni vypluli směrem ke Kerkyře. Hned za marínou vytahujeme plachty a dobře 2/3 cesty se vezeme na opět poměrně nestálém větru. Zbytek z těch 5 Nm motorujeme. Odpoledne po druhé hodině kotvíme před Sport Yacht klubem pod hradbami pevnosti v Kerkyře. Gumákem pod pevnost. Necháváme jej v Sport Yacht klubu a po schodech k pevnosti. 

Prohlídka, výstup k majáku, zmrzlinka a už padá šero, tak vyrazíme k lodi. V noci nás opět serou neskutečně komáři. Repelenty, postřiky, nic nezabírá. Dělají si z toho prdel.

Sedmý den

Ráno jsme si přispali a v půl jedenácté vyrazili na krátký přejezd na druhou stranu pevnosti. Chvilku pofukovalo, tak jsme nasadili plachty a objeli ostrůvek Vido. Ten má také pohnutou historii. Byl zde tyfový lazaret, koncentrák, vězení. Dneska je tam muzeum obětem války. Turisty tam vozí černá loď.
Pod Kerkyrou kotví velké turistické lodě pro pár tisíc turistů. Až asi rok, podle místních.
My kotvíme pod pevností ze severu před Yacht klubem Korfu. Krátká cesta gumákem a procházka po starém městě. Výborný oběd. 

V 16:00 již zase plujeme směr Guvlija marína. Míjíme létající autobus. Opět se trochu zvedl vítr, nestálý, ale vítr. Mění rychlost od 2 do 10kn a směr od SZ až po Z. Přesto nás dovezl až před marínu. Ohlášení vysílačkou, doplnění nafty a v 18:00 jsme vyvázáni na mole I.

Malý úklid a balení. Loď vystříkáme chemijí proti komárům a na půl hodiny ji zavřeme. To zabralo, v noci je komáří klid. V 6:00 ráno vyrážíme na letadlo.

Cesta domů

Na cestu je potřeba covid pas. Pas můžete nechat v kapse, ten nikoho nezajímá. Ve Vídni je to ještě lepší. Kouzelné slůvko "tranzit" otvírá brány a asi 20min po dosednutí letadla stojíme u auta.

Nechce se tomu věřit. Ráno v 6:00 vstávám na lodičce na Korfu a odpoledne v 15:00 vybaluji slané věci z báglu doma.

Statistika

Celkem napluto: 134 Nm
Pod plachtami 70 Nm, průměrná rychlost 2,5 kn
S motorem: 64 Nm, průměrná rychlost 2,3 kn
Doba běhu motoru: 25 hodin
Spotřeba nafty: 30 litrů

 

Jedna těhotenská  

Jachta Korfu 2021

6. říjen 2021 VaDo

Letenky a cesta Že to nebude snadné dávala tušit doba kovidová. Jedno letadlo nám zrušili bez náhrady, hledala se alternativní cesta. Ale nakonec vše klaplo a ráno stojíme ve Vídni na letišti a čekáme na kontrolu. Terminál zapípá a pouští nás do kontrolní zóny. Prohlídka a vstup na palubu. Důležitý je Covid pas nebo potvrzení. Klasický pas důležitý není.  A za chvíli jdeme na přistání ...… Číst více