Jachta Řecko 2022 - II

25. květen 2022 VaDo

Pokračování o týdenním putování mezi Řeckými ostrovy. První díl najdete tady: jachta-recko-202205-i.html.

TopImage

Čtvrtý den na moři - Vidhi

A dnes vlastně začíná přibližování zpět k Aténám. Cílem je zátoka u pevniny pod Porosem, východně od Russian bay. Z počátku se nehne ani lísteček. Několikrát se koupáme, taháme za lanem. Teprve kolem 13 hodiny se dostáváme ze stínu Hydry a začíná foukat jižní vítr. Pomocí něho se protáhneme kolem ostrůvků Tselevnion a zajíždíme do kanálu k Porosu. To již fouká krásných 4-5Bf. Před kanálem prádlo skasáme a motorujeme kanálem. Krásné místo, někdy budu muset hodit kotvu i tady.

Ihned po projetí kanálem vytahujeme plachty na 2 ref a rychlostí 6-7kn letíme do cíle dnešní etapy. Kotvíme, sice na větru, ale ten má upadnout s příchodem tmy a o půlnoci se má rozfoukat severní vítr o síle 6Bf z průchodu studené fronty. A před tím budeme chráíněni. Už odpoledne se nad pevninou vytvořilo několik bouřek. Pro sychr držíme hlídky. Kotva drží, loď sebou ani moc nešije, přejela si na nové místo a stojí.
Večer nás vylekal asi delfín. Párkrát se ozvalo odfouknutí někde blízko lodi a když jsme tam namířili čelovku, viděli jsme jen zvířenou vodu.

Druhá loď se sem již nechtěla trmácet a zůstala na noc v Russian bay. Tam se vítr pěkně točil kolem dokola a k ránu jim vykroutil kotvu.

Pátý den na moři, cílem je Korfos

Ráno je o poznání chladněji, poslední hlídku probírá krátká přeháňka. V 8:00 zvedáme kotvu a motorujeme úžinou mezi Porosem a pevninou kolem majáku Faros. Fouká zde poctivá 8Bf od severu, v poryvech i 9Bf. Hned za úžinou, kde je možnost manévrování, vytahujeme plachty. Na širokém placu se vítr mírní na rozumných 7Bf. Křižujeme kolem Methany až do půl druhé, kdy si můžeme trochu odpočinout a odpadnout o pár stupňů. Hned se zvedá rychlost a valíme průměrně 8kn, ve špičkách je tam i 10kn. Ještě jedna stoupačka v trysce mezi Agistry a Kypa Kura, kde je opět krásná 9Bf. Ve tři odpoledne jsme již vyvázáni před tavernou. Před loděmi se poflakuje želva. A my jdeme protáhnout nohy na břeh. A dobré papání. Zítra máme před sebou poslední etapu: Korfos – Alimos Marina.

Šestý den na moři - návrat do Alimos

Ještě večer slibovali předpovědi pohodový jachting ve větru kolem 5Bf. Ale realita je jiná. Hned na výjezdu z Korfosu fouká 6Bf. Vítr měl podle předpovědi a ranního modelu na severu být slabší, tak zkusíme nastoupat nad ostrovy Platia, Stakhtoroy a Ispsilí, které jsou výše nad Aeginou. Strategie se ukázala jako chybná, pocitově tam fučelo ještě víc – 7, v poryvech 8Bf. A museli jsme si ještě trochu nastoupat, abychom se nad ně dostali. Ti, co jeli rovně pod nimi, možná měli chvilku trysky, ale jinak pohodovější vítr. Čím více se blížíme k Aténám, tím je vítr silnější. Valí se z průsmyku nad Athénami přímo do huby a sílí až na 8Bf. Po třetí odpoledne jsme již před marínou. Ještě zavolat, že jsme tady a potáhnout rollfok na geně o dvě otáčky. Již když se balila bez tahu byl rolfok úplně vytažený. Teď, když se balila v tahu, nám ještě kousek chyběl. Z volání vyplynule, že jsme peer 2 vlevo. To je dobře, zajíždět budeme na zpátečku. Taky se to povedlo na první pokus. Ale ouha, vlevo je z pohledu ze břehu, ne z vody. Takže odvázat a přejet na nové místo. Nacouvat po větru, který i v bazénu byl 4Bf (15kn) a nevyzpytatelně se točil. Takže první i druhý pokus o nacouvání ruším, protože mi vítr odhazuje příď stranou, teprve pak se podaří fixnout návětrné lano a motorem se srovnat. Uf. Alpha vedle má podobné problémy.

Pak již jen checkout. Ten je důkladný, dělají jej ve třech a fakt se počítá i jestli svítí všechny žárovičky v salonu. Bez ztráty kytičky. A balit. Ráno přesun do města do apartmánu a procházka po Athénách. V neděli již jen letadlo a před půlnocí doma.

Celkem napluto 160NM, z toho na plachty 103NM. A to jsme se na můj vkus celkem poflakovali.

Jachta Řecko 2022 - I

24. květen 2022 VaDo

Tak od ledna očekávaný jachting mezi řeckými ostrovy se stává skutečností. V pátek večer balíme tašku a modlím se, abychom na nic nezapomněli. A v pět ráno již sedíme v dodávce a letíme směr Vídeň. Letos větší parta, dvě lodě (Murdoc a Apha). O tom, jak jsme se k nim dostali, ještě určitě napíšu. Byla to trnitá cesta.

TopImage

V půl čtvrté odpoledne jsme již na letišti Athény. Tašky přišly všechny, lístky na autobus zakoupeny a jedeme směr Alimos marina. Lodě jsou sice ohlášeny až na 17:00 hodinu, ale v kanceláři nás odbaví ihned a marinero již čeká na lodi na předávku. Ta je sice rychlejší a ne tak podrobná, než loni, ale i tak je celkem podrobná (v porovnání s HR). Posádka zatím nakupuje. Kolem deváté večer je vše zkontrolováno, uloženo a domlouvá se plán na zítra. Ani drink jsem si nestihl dát.

Vzhledem k vývoji počasí (o tom taky bude řeč) později v tomto týdnu se vydáváme po Saronském zálivu směr Hydra.

První den na moři – Athény – zátoka Soupia

Podle předpovědi skoro žádný vítr, ale po výjezdu z maríny pofukuje lehce 1-2Bf (5-6 kn). Využijeme k vytažení plachet a jejich kontrole. Pak je ale stahujeme, abychom dojeli do plánovaného kotviště za světla. Až do půl druhé motorujeme. Pak ale začíná 3Bf a to se již vyplatí plachty vytáhnout. Bohužel přímo do huby. Rychlostí kolem 5kn křižujeme k našemu cíli. Chvilku před 18:00 hodinou, ale vítr zeslabuje až 1Bf (2-3kn) a tak do Soupie motorujeme. Před půl osmou již jsou obě lodě na kotvě v liduprázdné zátoce pod ochranou malého ostrůvku. Večeře (na druhé lodi byli i zelené obličeje, ale s utichnutím větru je vše zapomenuto) a koupání. Měsíc je v úplňku, moře jako zrcadlo. Krásné sny.

Napluto 46NM; pod plachtami 26NM, průměrná rychlost 4,8kn; na motor 20NM, průměrná rychlost 4,0 kn. Na to, že nemělo foukat pěkné.

Druhý den na moři - Soupia - Hydra - Dhokos

Naším cílem je Hydra, starý přístav a potom na noc na ostrov Dhokos do velké zátoky na severní straně. Vyplouváme po snídani a koupání, takže celkem pozdě (kolem 10:00). Ale na Hydru je to necelá hodina s motorem – neb opět nefouká. Najíždím do rušného přístavu kolem dvou trajektů a asi pěti taxilodí. Uvnitř mám štěstí a jsou dvě místa vedle sebe volná. Zavolám na Alphu a vyvazuji se kotva břeh. Apha je v závěsu a vyvazuje se vedle. Za chvíli najíždí flotila z NL a zabere zbývající volná místa a začíná budovat druhou řadu. Na mne se vyvazuje loď z Izraele. Na ní za chvíli ve třetí řadě další lodě. Do půl hodiny je přístav úplně narvaný. Procházka po městečku, výšlap kousek nad ně, ale na nějaké větší putování je moc horko. Pozdní oběd a v 16:00 se odvazujeme. Naštěstí je Izraelská loď pryč a mně stačí vykličkovat mezi Holanďany. Nikdo mi nepřehodil kotvu, tak to šlo skoro samo. Alpha potom, co jsem jim udělal místo, už má taky výjezd volný.

Na moři zatím začalo pofukovat 3Bf, tak vytahujeme plné plachty. Opět není možné plout přímo, ale nevadí a užíváme si vítr až skoro do šesté hodiny, kdy jej opět někdo vypnul. Do zátoky domotorujeme kolem půl sedmé. Koupačka, povinné návštěvy mezi loděmi, padlboard, děcka vytahují člun a jedou obsadit ostrov. Moře opět jako sklo. Párkrát za noc vystrčím hlavu, ale loď se ani nehne.

Třetí den na moři - Dhokos - Emioni

Dnes je plánovaný velmi krátký přejezd na Ermioni, takže se ráno blbne ještě na podlboardu, jdeme se projít na ostrov a koupeme se. Odjezd až chvilku po poledni. Na moři taková slabší 3Bf, tak plachtíme. A v půl druhé se vyvazujeme na molo ve starém přístavu. Objednáváme si točené a frappé přímo na loď. Pak vyrazíme doplnit zásoby do marketu a podívat se na nový přístav. Pak ještě povinné koupání a se setměním již sedíme za stolem a čekáme na dobroty.

Napluto za tyto 2 dny 19,5NM, pod plachtami 7NM, na motor 12,5NM.

Vyčerpaný předávkou lodi Trasa prvního dne Trasa druhého a třetího dne I to je k vidění na Dhokosu