Jachta Korfu 2021 - pokračování

8. říjen 2021 VaDo

Pokračování povídání o jachtění okolo Korfu. První díl najdete zde.

Čtvrtý den

Cílem ja Paxos, ormos Lakka. 15 Nm vzdušnou čarou. Ale vítr jde z JJV, takže přímo proti. Křižváním z toho uděláme více než dvojnásobek. A to posledních 5 mil motorujeme. Kotvu spouštíme v 16 hodin. Pak výsadek na dyngině do městečka. Výborná večeře (chobotnice v zelném listu a jehněčí se zeleninou a sýrem). Výborné vínko. Kdybych nemusel pak na loď, spadnul by do mne ještě půllitránek. Ale to bych spadnul já, do vody. Kolem 22 hodiny jsme na lodi. Kousek od nás kotví česká loď. Hrají na kytaru a basu a pěkně jim to ladí. Dobře se u toho usíná. V noci pofukovalo podle předpovědi 6-8kn.

Pátý den

Vyplouváme z Lakky po sedmé hodině, abychom se svezli na SZ větru z noci, který má postupně ulehat. A daří se. Nejprve pěkný 8 uzlový vítr sílí na 10-15 kn a kolem 8:00 hodiny musíme na první ref. A stále se nám daří držet krok s mnohem většími jachtami. Pak vítr slábne, vytahujeme plné plachty a nakonec vítr ulehá docela. Zde se projevuje větší plocha plachet u větších jachet (nebo dříve motorují). V půl desáté jsme již bez větru a jen na motor se posouváme dopředu. 

Ale to vydrželo opravdu jen 10 minut. Přichází první poryvy a vítr je zpět, jen z úplně jiného směru. Tím, že jsme dále od břehu a více na JV os ostatních jej chytáme dříve. Tentokrát S o síle 8-10kn. Ten vydržel asi hodinu a pak již opět dvouhodinové motorování. Nad Kerkyrou se tvoří bouřky, pěkně se kumuly kumulily. Má to ten efekt, že se opět zvedá vítr. Sice opět hodně nestálý co do síly i směru, ale dostatečný na to, abychom se vezli 3 uzlovou rychlostí k cíly.

Zde jen rychlá historka: Jachta na levoboku, jen na hlavní plachtu, která flatruje, poměrně svižně se blíží v kolizním kurzu. My na plachty - všechny - bez motoru, vítr z pravoboku. Po pár minutách další pohled. Jachta beze změny, hlavaska se mlátí. Kukrem zjistím, že je jeden u kormidla a další s ním v kokpitu. Po pár dalších minutách je mezi námi asi 100 metrů. Jejich kurz bez změny, jasně kolizní. Tak rychlé réčko. Teprve potom jsem začal pískat na prsty. Obá v kokpitu zvedli hlavu - od mobilů. Jeden nám dokonce zamával. Vůbec netušili, čemu že se vyhli.

Z původního záměru zůstat na kotvě jsem ustoupil vzhledem k předpovědi, která slibovala bouřky celou noc. Benitses marina - tam se skováme. Cena 50€ za 9,5 metru. Voda a elektrika se platí zvlášť. WC, teplá voda ve sprchách. Před šestou jsme vyvázaní. Pozor, mají krátká mooringová lana. Pasadela skoro nedosáhla na břeh :-). Primární jazyk: ruština.

Procházka po městečku / vesnici, vínko, objednání skůtru na zítra. Spinkat. V Kerkyře prý lilo jako z konve. Tady (15km dále), ani nekáplo.

Šestý den

Začíná vyzvednutím objednaného skůtru a výjezdem na Achilion - letní sídlo princezny Sissi. Když uvážím, jakou má historii a kdo a co vše v něm bydlelo od té doby, co byl Řeckou vládou zabaven Vilémovi II, který jej od France Josefa zakoupil, tak je v celkem dobrém stavu. Bylo tam velitelství armády, lazaret, námořní škola, internát a na konec kasino. 
V současné době probíhá rekontrukce druhého a třetího parta. Je přístupné jen přízemí a zahrady. Stejně to stojí za to.

V poledne jsme vrátili splašená dvě kola, volně poobědvali a po poledni vypluli směrem ke Kerkyře. Hned za marínou vytahujeme plachty a dobře 2/3 cesty se vezeme na opět poměrně nestálém větru. Zbytek z těch 5 Nm motorujeme. Odpoledne po druhé hodině kotvíme před Sport Yacht klubem pod hradbami pevnosti v Kerkyře. Gumákem pod pevnost. Necháváme jej v Sport Yacht klubu a po schodech k pevnosti. 

Prohlídka, výstup k majáku, zmrzlinka a už padá šero, tak vyrazíme k lodi. V noci nás opět serou neskutečně komáři. Repelenty, postřiky, nic nezabírá. Dělají si z toho prdel.

Sedmý den

Ráno jsme si přispali a v půl jedenácté vyrazili na krátký přejezd na druhou stranu pevnosti. Chvilku pofukovalo, tak jsme nasadili plachty a objeli ostrůvek Vido. Ten má také pohnutou historii. Byl zde tyfový lazaret, koncentrák, vězení. Dneska je tam muzeum obětem války. Turisty tam vozí černá loď.
Pod Kerkyrou kotví velké turistické lodě pro pár tisíc turistů. Až asi rok, podle místních.
My kotvíme pod pevností ze severu před Yacht klubem Korfu. Krátká cesta gumákem a procházka po starém městě. Výborný oběd. 

V 16:00 již zase plujeme směr Guvlija marína. Míjíme létající autobus. Opět se trochu zvedl vítr, nestálý, ale vítr. Mění rychlost od 2 do 10kn a směr od SZ až po Z. Přesto nás dovezl až před marínu. Ohlášení vysílačkou, doplnění nafty a v 18:00 jsme vyvázáni na mole I.

Malý úklid a balení. Loď vystříkáme chemijí proti komárům a na půl hodiny ji zavřeme. To zabralo, v noci je komáří klid. V 6:00 ráno vyrážíme na letadlo.

Cesta domů

Na cestu je potřeba covid pas. Pas můžete nechat v kapse, ten nikoho nezajímá. Ve Vídni je to ještě lepší. Kouzelné slůvko "tranzit" otvírá brány a asi 20min po dosednutí letadla stojíme u auta.

Nechce se tomu věřit. Ráno v 6:00 vstávám na lodičce na Korfu a odpoledne v 15:00 vybaluji slané věci z báglu doma.

Statistika

Celkem napluto: 134 Nm
Pod plachtami 70 Nm, průměrná rychlost 2,5 kn
S motorem: 64 Nm, průměrná rychlost 2,3 kn
Doba běhu motoru: 25 hodin
Spotřeba nafty: 30 litrů

 

Jedna těhotenská  

Jachta Korfu 2021

6. říjen 2021 VaDo

Letenky a cesta

Že to nebude snadné dávala tušit doba kovidová. Jedno letadlo nám zrušili bez náhrady, hledala se alternativní cesta. Ale nakonec vše klaplo a ráno stojíme ve Vídni na letišti a čekáme na kontrolu. Terminál zapípá a pouští nás do kontrolní zóny. Prohlídka a vstup na palubu. Důležitý je Covid pas nebo potvrzení. Klasický pas důležitý není. 
A za chvíli jdeme na přistání na Korfu, Kerkyra. Zde je to snad ještě větší fraška - u letedla se kontroluje covid pas. NIC JINÉHO. Za pět minut po výstupu z letadla jsme na ulici a čekáme na odvoz do mariny Gouvija, kde na nás čeká Silver Cloud. Poměrně malá jachta (9,5 metru). Ale jsme jen dva, tak se snad vejdeme. 
Ještě nákup v obchodu přes ulici a v poledne jsme připraveni k odplutí. 

Plány

Předpověď původně zněla jinak, ale v den odjezdu se změnila dost radikálně a pak pár dní vůbec nevycházela. Původně jsme chtěli vyrazit na Paxos a pak dolů na Lefkádu. Ale nyní to vypadalo jako motorovací zaležitost. A na západní straně Korfu vítr bude (asi). Tak tedy ne na jih, ale na sever! (Cimrman má radost).

První den

Ještě natankovat, pro sychr i do kanystrů. Nádrž je menší než mají chartrové lodě. Předpověď pro tento den nezněla nijak jachtařsky. Tak na motor. Nijak jej netrápím, cestovní rychlost okolo 3kn. Zastavení na koupání. Voda má snad 26°C. Po asi hodině a půl se ozve vítr ze severu. Tak ten tady být neměl. Nevadí. Je na stoupačku, plachty nahoru. Rychlostí okolo 4kn ve větru kolem 12kn na stoupačku. Ale během chvíle se situace radikálně mění. Vítr je 15, 20kn. Refujeme. Původně jsme chtěli na první ref, ale během práce jsem to přehodnotil na druhý ref. A dobře jsem udělal. Vítr vyběhl ještě na 25kn. A pak již postupně slábl a stáčel se k SZ. Nakonec nás ještě dovezl k místu prvního nocování na Korfu, do zátoky ormos Avlaki, nebo chcete li na Avlaki Beach. Dlouhá písková zátoka. Kotvíme na 8 metrech. Jsme tu celkemn 2 lodě. Chvilku to vypadalo, že budeme mít společnost s motorákem, ale ten rozvážil svůj umysl a zmizel. Večeřka, koupání. Pofukuje okolo 6-8kn z S, trochu pohupuje, stále teplo na tričko. Nastavím SailSafe a jdeme spinkat. Dvě kontrolní probuzení, vše v cajku. Budíme se do slunečného dne.

Druhý den

Opět předpověď tvrdí tak max 2Bf. Po brzké snídani (v 9:00) vyjíždíme na motor. Už v půl na poledne se zvedá nepředvídaný vítr 7-8kn SZ. Ten nás veze kolem celého severního pobřeží. Na západním začíná upadat. Plachty nechávám nahoře a pomáhám maličko motorem, aby rychlost byla aspoň 2kn. Zastavujeme na koupání snad každou hodinu. Párkrát zahlédneme ploutve, ale daleho. Byli to defíni? Asi.
Až kolem 16:00 se vítr opět probouzí a tak můžeme zajet na místo našeho nocoviště pod plachtami. V půl páte máme kotvu dole v ormos Georgios. Vykoupat a večeře a je tma. Windy tvrdí, že bude noční vítr 10-15kn JZ, tedy do zátoky. Nastavuji si alarm a budíka na každou hodinu. Ale pod námi písek, kotva zadřená do dna, jsme na cca 6 metrech a řetězu jsem tam poslal dostatek (asi 50m). Jsme tu sami, můžem si to dovolit. Nakonec klidný spánek (když pominu buzení). Díky větru stála loď pěkně do vln přídí a nehoupala.

Třetí den

Měl být opět bez větru. Jako by před námi utíkal. Vyplouváme kolem deváté, abychom chytli zbytky nočního větru (haha). Nakonec do oběda je to motorsailing. Přestávky na koupání co chvíli. Až kolem poledního začíná foukat. Nejprve 5-6kn, pak skoro 10, aby nakonec zeslábnul opět na bídných 3-4kn. A kolem 16:00 se opět pochlapil na krásných 12-15kn. Takže na Issos Beach doplouváme opět po plachtami. Noc má být sice větrná (8-12kn), ale jen asi do půlnoci. Pak nic. To je ta horší varianta. Opět pod námi písek, 5m, dostatek řetězu. Ale po půlnoci vítr opravdu lehnul a zanechal rozvlněné moře, ke kterému se Silver Cloud stavěla zadobokem. Rozvlněná a pleskavá noc, doplněná komáry. K ránu se uklidnilo i moře a zalezli komáři. Tak bylo pár hodin nepřerušovaného spánku.

 

Kapitán na větší akci

22. srpen 2021 VaDo

Pro velkou partu to měla být velká akce - 5 lodí. Já jako jeden z kapitánů. Dalšími Martin (adminirál), a Ivana, Pepa, Ota. Strašně fajn lidi, fakt. A lodě taky luxusní - Elan 45.1. Sobota a neděle Nalodění v sobotu začalo vlastně velkou seznamovací party na pěti lodích současně, která končila nad ránem. Odplutí v neděli tedy nebylo úplně kooridinované na čas. Nám se podařilo vypadnout kolem poledne. Pokračovací instruktáž o lodi, kde co je, jak ...… Číst více

Ztroskotání aneb jak osedlat piráta

19. červenec 2021 VaDo

Sešlo se nás pět nad úkolem nastrojit piráta. Abych byl upřímný, klucí to již skoro měli pohromadě, když jsem přijel a přispěl tedy vlastně jen ... hodně málo. Zato dál jsem přímo perlil. A pak první projížďka. Vítr byl milostiv a foukalo tak max 10uzlíků v poryvech. Ale první projižďka je první projížďka - prdel sevřená. Každý náklon se hned vyrovnával, otěže plachet skoro pořád v ruce. Vrátili jsme se nadšeni. Pár chybiček ...… Číst více

Jachta Řecko III

31. květen 2021 VaDo

První díl povídání,  a druhý je zde, pokud jste nečetli. Kea V noci nás budí smrad spáleniny a kouř. Shodujeme se, že asi na ostrově něco pálí. Ráno je okolo kouřmo. Vyplouváme opět o 6:00 hodině ranní. Ale slunce nevidíme.  Cap Souunion Fouká 15kn Z. Nese sebou kouř. To už víme, že nad Athenami hoří. Míříme na jih, takže vítr na předobok, a doufáme, že z kouře brzo vyplujeme. Zatím je dohlednost tak 0,5-1 Nm, lodě se vynořují ...… Číst více

Jachta Řecko II

25. květen 2021 VaDo

První díl povídání najdete zde, pokud jste nečetli. Serifos Na Serifos vyrážíme ráno po 6:00 hodině. Vycházející slunce nás zastihlo na výjezdu Ormos Porou u snídaně. A se sluncem připlouvají také delfíni. Poměrně velká parta menších delfínů se chvilku drží lodi.  Před 9:00 hodinou již začíná pofukovat a v 9:00 jedem na plné plachty na pěkný Z vítr o sile 10kn a k Ormos Livadi se řítíme ...… Číst více

Jachta Řecko I

24. květen 2021 VaDo

Tak jsme se po čekání, o pár dní delším než rok, dočkali a vyrazili na jachtu v Řecku. Čechy opouštíme upršené a studené (a do takových se také vrátíme).  Cesta Letadlo z Vídně. Řekové požadují vstupní formulář a PCR test, rakušákům stačí "tranzit". Vše rychle zkontrolováno a po krátké cestě (prospal jsem ji) sedáme v Athénách. Hned na nás útočí nezvyklé ...… Číst více

Jachta Chorvatsko - Vis, Jabuka, Palagruža

18. duben 2021 VaDo

Jarní jachting v Chorvatsku mi začíná připomínat potápění. Zima a spotím se už při soukání do hader. Ale jinak - paráda. Do Kaštely přijíždíme v noci z pátku na sobotu, ráno máme vyplout po probuzení druhé skupiny, která dorazila nad ránem. Windmeter ukazuje 30kn. Bude to zajímavé. Sobota - Split - Korčula Vyplouváme před polednem. Přes Trogirskou zátoku motorujeme, ale před Splitem vytahujeme plachty, hlavasku na první ...… Číst více

Jachta Świnoujście - Kåseberga - Hammerhavn

26. říjen 2020 VaDo

Vzdělávací plavba na Baltu na jachtě Boomerang pod vedením kapitána Hombre Vladi Kršky a Honzi Staňka splnila očekávání. Jel jsem si vyzkoušet, jestli se mi bude líbit Balt (bude), jestli se mi budou líbit dlouhé cesty více než pár dní v tahu (moc ne), něco nového se naučit (naučil, snad). Boomerang je hliníková 16m dlouhá plachetnice, vybavená do těžších podmínek. O všem si můžete přečíst na její stránce. ...… Číst více