Korfu - Athény - převoz - 1. část

14. listopad 2022 VaDo

Tak je to konečně tady. Na 14 dní na moře, štreka dlouhá - Korfu - Almira Shipyard (to je z druhé strany Korintu). A musí se kolem celého Peloponézu, protože Korint je zavřený.

TopImage

Na Korfu přilétáme na večer s Ryanair. Prý jejich poslední letošní cesta na Korfu. Letadlo slušně napráskaný. Hajdy na loď, ubytovat a na večeři (zbožné přání). Na lodi zjišťujeme pár závad, které budou bránit zítřejšímu brzkému vyplutí, tak hned do práce. Na tu večeři jdeme až hodně po 22 hodině. Ale jsou hodní, prostě osm hladových námořníků nakrmí, i kdyby to mělo být až po zavíračce (pokud něco takového mají).

Den první

Ráno ještě tedy poslední úpravy a opravy a již vyrážíme směr Lefkada. Fouká/nefouká, takže na motor. O půlnoci přichází mlha hustá tak, že by se dala krájet. Rákosníček se tam někde řehtá. Nebo Kebule. To není úplně ideální. Kolem druhé hodiny už to najednou vypadá lépe a mlha se rozestupuje. Ale jen na tak dlouho, abychom se zorientovali ve světýlkách před námi. Ale jakmile začneme nájezd do vstupu Lefkas canal, mlha opět houstne.

Na most v kanále jsme se hlásili předpisově. Obsluha potvrdila, že most je otevřen celou noc. Ale asi myslela, že nám je kdykoliv v noci otevře. Protože najednou stojíme v kanále a most je uzavřen. Krátká výměna názorů a už se otvírá. Výborně. Mlha houstne. Jdu na příď a vyhlížím navigační bóje. Od kormidla jsou vidět až mnohem později. Když míjíme Lefkas Marina, mlha ještě houstne a nejsme tam schopni najít další bóje. Konec, to nemá cenu. Vyvazujeme se na benzínu. Stejně chceme dobrat naftu. 

Den druhý

Ráno se probouzíme do vymeteného dne. Koukáme před příď - bójky jsou přímo před námi, co by doch*al. Ani kamenem házet nemusí. Dobereme "plnou" a vyklouzáváme z Lefkas canal. Chvilku před 11:00 hodinou kotvíme u Nydri. Potřebujeme do Marina shopu a dokoupit nějaké zásoby.
V okolí je několik jachet, evidentně již nějakou dobu (roky) opuštěných. Smutný pohled.

Ve 13:00 (chvilku po) jsme již zase na moři. Na noc se skováme na kotvu do Vathi na Itace, kolébky Odysea a Homéra.

Máme štěstí na vítr (ono ho tuto plavbu moc nebylo). Ve 16 vytahujeme prádlo a valíme krásnu rychlostí 7 uzlů k Vathi. Bohužel u toho zjišťujeme i pár povolených švů na hlavasce. Prý se bude měnit, ale lépe opravit. 

V 18:30 jsme již ve Vathi. Výborná večeře v Nicos Tavern. Zaslouží si jedničku. Salátky, dresinky a výborné jehněčí. 

Den třetí

Začíná opět opravami. Tak poprvé v životě šiju plachty. A asi dobře. Vydržely až do konce. Plus další pomocné činnosti, jako zprovoznit radar, noční osvětlení pro kompasy a další drobnosti. Takže nakonec z Vathi vyplouváme zase na noc, až v 17:00.  Jen krátký skok, do Kefalonie, Agia Evfimia. Škoda se nepřiblížit a nepodívat zase někam jinam.

Den čtrvtý

Ráno výborná snídaně u místního pekaře (kávička a kroasan). Vyplouváme v poledne a přibližujeme se na jih, opět na další ostrov, na Zakyntos. Do tzv Želví zátoky. Ačkoliv předpověď slibovala, že se bude chvilku plachtit, nic z toho nebylo. Vítr do 7 uzlů s lodí pohyboval šnečím tempem. Takže motorsailing. Do zátoky připlouváme, jak jinak, zase potmě. Kotva jde na dno ve 21 hodin. 

Den pátý

Ráno si jedna skupina naplánovala výsadek na břeh se šplháním do kopců. Převezl jsem je z lodi na břeh. Asi to musel být pro ně zážitek, protože jsem u toho ještě napůl spal. Druhá (se mnou) si vzala člun a jela se podívat na ostrůvek Marahthonisi. Je tam pěkná písečná pláž, kde želvy snáší svá vejce a z druhé strany ostrůvku množství jeskyněk. A taky hodně medůzek. Jsou to nějaké talířovky, asi ušatá. Požahání svědí, rychle se hojí.

Ve 4 po poledni již zvedáme kotvy a míříme dále na Pilos. S větrem, který měl vydržet celou noc. Vítr vydržel, loď měla závadu.

Nastupuji až od půlnoci, tak jdu chrupnout (konečně to trochu houpe). A já se těším, jak pod hvězdnou oblohou pod plachtami debudeme Pilos. V jedenáct mně budí "Nemáme kormidlo!!". Posádka již skasala plachty, ale lod jezdí v kruhu a nereaguje na kormidlo. Tak záložní systém - pínu. A rozebrat převody, co se stalo. Beru kormidlování s Eliškou a klucí jdou rozebírat kormidelní mechanismus. Já bych se tam těžko vešel :-). Závada je celkem rychle odhalena. Autopilot se urval z uložení, spadl do převodu a jak se zabralo, tak se přetrhl napínák řetězu  pohybujícím s kormidlem. Zprovozníme jedno kormidelní kolo (trochu šišatě, nejde moc točit na levobok), ale do Pilosu to takto dáme. Dotahujeme s Eliškou loď na kotvu do Piloské zátoky, kde kotva padá chvilku (asi 20 minut) po třetí ráno. A my padáme do postelí. 

Den šestý

Ráno obíhání shopů. Slávek vyrobí náhradní spojku a napínák na řetěz. Jen autopilotu už nikdo nevěří. Do konce jedeme na ruční kormidlování.

Do večera jsme to tedy dali nějak dohromady a v půl sedmé (tedy skoro za tmy) zvedáme kotvy a vyplouváme na další krátkou etapu do Methoni. Bylo by tu hezky, ale kotvíme v osm večer a vyplouváme v půl páté (ráno). Takže do Methony se ještě musím někdy vrátit. Zrovna tak do Pilosu.

Pokračování příště.

 

Musaska - první řecká večeře Seabird připravený k vyplutí. Marina Benitses V Lefakdském kanále Nydri Nydri Vathy na Itace - socha Odysea Penelope - Vathi Marathonisi - želvý ostrůvek - stopa želvy Medůzky u jeskyněk na Marathonisi Monemvasia Trasa první části

Jachta Chorvatsko srpen 22 (Dölkar)

29. srpen 2022 VaDo

Další skvělý týden na moři.

TopImage

Po příjezdu jdeme nahlásit do chartrovky YMD, že jsme tady. Je před třetí hodinou, nečekám, že nás pustí na loď. Ale jsme příjemně překvapeni. Naše Jachta Dölkar již na nás čekala. Ale... Průšvih. Hned, jak jsem na ni vkročil, mi bylo jasné, že hned tak nevyplujeme. V lodi spousta vody, bilge pumpa nespíná, ucpaný sací koš. Pod motorem tak 5cm emulze motorového oleje a vody. Víko ventilů prosazuje, ulámané stopery. Z hadice přívodu chlazení rosí voda. Lana pro rolfok na několika místa na hranici přetržení. Stoper pro topenantu ulomený (šel otvírat jídelním nožem). Nenašli jsme kliku pro vinšnu zatahování hlavní plachty. Všechny na lodi byly moc dlouhé a nedaly se protočit pod ráhnem. Z kabin posádka za chvíli hlásí neuklizeno. Vletěl jsem na marinera Marka. Musím uznat, že neztratil úsměv z tváře, ale začal makat. V půl osmé byla loď, řekněme, použitelná. Jen vinšna nebyla, Marko přinesl novou, ale stejne dlouhou ("ale aspoň máte novou").

Večer ještě poučení a zaškolení posádky a pak již spinkat.

První den na moři

Odplutí tedy až v neděli. Jen co se vymotáme z ostrovů okolo Murtetu, vytahujeme plachty. Vítr 5Bf, v poryvech 6Bf. Posádka neznalá, proto konzervativně na hodně refované plachty. I tak si na zadní vítr udržujeme slušnou rychlost kolem 5kn. Zkoušíme různá nastavení plachet, plout přímo na zadní vítr, na zadoboční vítr, obraty po větru, proti větru. Naším cílem je Zlarin. Tak musíme prokličkovat okolo Kaprije, Tijatu a Zmajanu. Na Zlarin připlouváme po půl třetí. Asi do pěti si každý z posádky zkouší zakotvit v poměrně silném větru. Nejen zakotvit, ale použít snubber. Molo na Zlarinu je kompletně obsazené. 

Na noc zůstáváme na kotvě. Polák vedle, poté co mu uletěla dingi a následně povolila kotva to vzdává a stěhuje se na bójku. Podle předpovědi se měl vítr k půlnoci utišit a začít opět na ránem. Vítr se utišil tak kolem druhé ráno a ve tři již vanul opět silou svých 22kn. Takže první hlídky na kotvě byly větrné a plné adrenalinu (naštěstí ne mojeho). Ale loď stála jako přikovaná.

Druhý den na moři

Kolem desáté vyplouváme k Šibeniku nakoupit slávky na večer. Zároveň se vyvazujeme v Šibeniku a posádka jde na trh koupit nějaké doplnění do kuchyně. Jejich první přistávací manévr zvládli v pohodě. Pak se přesunujeme na Luka Prvič. Samo na plachty, když tak pěkně fouká (4Bf). Zpočátku boční, ale do Luka Prvič se musíme prokřižovat.  Molo je ve 14 hodin beznadějně plné, místy se již lodě vyvazují do druhé řady kotva - loď.

My ještě nacházíme poslední volnou bójku a cvičíme vyvazování na bójce a manipulaci s dingy.

Třetí den na moři

Ráno hned ještě najíždění na bójku a pak přesun na Zlarin, kde jsem doufal v prázdnější mola. Tento nápad mělo více skipperů. Ale i tam molo plné, lodě do větru 4-5Bf nechtějí vyplouvat. Zabereme jednu mezeru a trénujeme vyvazování. Pak najíždí pár katamáránů a jsme v háji. Vyplouváme na naše další kotviště - Rogoznice bay. Veze nás krásný zadoboční vítr o síle 4-5Bf. Cestou několikrát Fendr on board :-). Nakonec i Adam On Board. Mrknul a naznačil, že skočí. "Vyměkne", říkal jsem si. Nevyměknul. Vzhledem k vlnám o velikosti přes půl metru se hlava začíná poměrně rychle ztrácet. A posádka vytuhla. Rychle je rozhýbávám a nakonec je z toho slušně rychlý a precizní manévr. Adrenalin funguje. Adamovi pocity po "vylovení": "Když se ti jachta tak pěkně rychle vzdaluje, začínáš pochybovat, že to byl dobrý nápad.". Věřím mu.

Kolem 17 hodiny kotvíme v severním cípu Rogoznického zátoky. Ve stánku mají ještě palačinky, tak na ně vyrazíme.

Čtvrtý den na moři

Vyplouváme později. Doufáme, že v Rogoznici bude volno na molu. Vítr 2Bf. Místo není, beznadějné. Pokračujeme volným tempem okolo majáku Mulo a pak severním kurzem opět ke Zlarinu. Vítr postupně sílí na 4Bf. Na večer je domluvená Peka v konobě Stara Makina. Během plavby několikrát FendrOB, nastavení plachet pro boční, předoboční větry, obraty. Kolem 16 hodiny nakukujeme do Zlarinu na molo. Ale mohl jsem to tušit. Plno. NNW vítr zde navíc dělá celkem slušné vlnění. Tak křižujeme na Prvič Luka. Trochu mám strach, abychom našli volné místo. A taky ano. Molo i bójky plné. Zůstáváme na kotvě. To jsem prokaučoval. V noci se vítr i moře uklidnily a noc velmi klidná a horká.

Večer se sestavoval plán na ráno. Odplouváme ve 03:00, je nutné připravit plán odjezdu z mariny a vykličkování se z ostrovů. Peka byla výborná.

Pátý den na moři

Ve 03:00 budíček snídaně (káva). V 03:40 již opouštíme zátoku a hledáme nabiflované záchytné body. Z počátku vítr  1-2Bf, ale 4:15 již vytahujeme plné plachty a svištíme se v krásném NWW větru 3-4Bf. Východ pod šesté je opravdu působivý.

Míříme do Biobradu natankovat (motorovat již moc nebudem/snad) a pak na Žut na noční kotviště.

Po sedmé hodině se během plavby již normálně vaří. Jsme v mnohem větším náklonu, než první den. To se ještě nikdo neodvažoval ani sejít do salonu. Snídaně v postavení have to.

V 10:30 míjíme proti motorovou jachtu pod HR vlajkou. My na plachty ve větru cca 2Bf. Tedy rychlost 2kn. Kurz neměnila, tak jsme jej změnili my, ale vzhledem k naší rychlosti jsme museli použít motor, abychom jí vypadli z dráhy. Absolutní ignorace. Jméno jachty nemám :-(.

V Biogradu před námi jen jedna jachta a pár motoráků. Natankujeme a pomalu motorujeme a plachtíme se střídavým úspěchem z Biogradského kanálu. Vítr se opět objevuje na úrovni Pašmanu a Gangara. Síla 3-4Bf. Prokřižujeme okolo ostrovů a na moři pak již skoro přímý směr na Žut. Kotviště v průlivu Žut - Žutská Aba. Stojí zde několik lodí, které ale skoro ihned po našem připlutí zvedají kotvy. Chvili to vypadá, že budeme sami. Na noc připlouvají ještě 4 lodě. Do 21:00 vítr 16-20kn. Na noc úplně utichá. Obloha plná hvězd.

Šestý den na moři

Ráno slibovaný vítr si dával na čas, tak lehce motorujeme s koupáním a tréninkem FendrOB. Až před Vrgádou se zvedá slabá 3Bf. Kotvíme před Vrgádou. Výsadek na pláž pod strom. Pak pokračujeme pomalu v proměnlivém a nestálém, slabém 2-3Bf větru k Murteru. V 16:00 vyvázáno. Umýt, počkat na potápěče. Předání bez ztráty květinky.

 

A pak již jen cesta domů zpestřená návštěvou v Gospodarsko Roca, kde mají i peku a výbornou plieskavicu z kančího. A to byl poslední světlý bod, pak již jen dálnice, dálnice...

 

Díky skvělé posádce! 

 

Jachta Chorvatsko - Vis, Hvar, Šolta

21. červen 2022 VaDo

Jachta pro kapitánské novice. Složení celkem pestré, pár členů má zkušenosti, pár jsou úplní laici, kteří nemají zkušenosti s jachtingem žádné. Tomu se musel přizpůsobit i program. V sobotu jsme tedy nikam nevyráželi, ale věnovali jsme se seznámení s lodí, průběhem přebírání lodí a možnými komplikacemi s tím spojenými, čáti lodě, názvosloví. Po 22 hodině již toho měli všichni plné ...… Číst více

Jachta Řecko 2022 - II

25. květen 2022 VaDo

Pokračování o týdenním putování mezi Řeckými ostrovy. První díl najdete tady: jachta-recko-202205-i.html. Čtvrtý den na moři - Vidhi A dnes vlastně začíná přibližování zpět k Aténám. Cílem je zátoka u pevniny pod Porosem, východně od Russian bay. Z počátku se nehne ani lísteček. Několikrát se koupáme, taháme za lanem. Teprve kolem 13 hodiny se dostáváme ze stínu Hydry a začíná ...… Číst více

Jachta Řecko 2022 - I

24. květen 2022 VaDo

Tak od ledna očekávaný jachting mezi řeckými ostrovy se stává skutečností. V pátek večer balíme tašku a modlím se, abychom na nic nezapomněli. A v pět ráno již sedíme v dodávce a letíme směr Vídeň. Letos větší parta, dvě lodě (Murdoc a Apha). O tom, jak jsme se k nim dostali, ještě určitě napíšu. Byla to trnitá cesta. V půl čtvrté odpoledne jsme již na letišti Athény. Tašky přišly všechny, ...… Číst více

Cabo Verde V

11. únor 2022 VaDo

Toto je pátý a poslední díl povídání o plachtění po Kapverdských ostrovech. Předchozí díly najdete: první, druhý, třetí a čtvrtý. Sao Nicolau - Sao Vincente Po výletu po ostrově, covid testech a odhlášení jsme zvedli kotvu a namířili příď směrem k Sao Vincente. Kotva šla nahoru - tentokrát snadno - chvíli před před třetí hodinou. V půl čtvrté jdou plachty nahoru. Plné plachty. Chytáme ...… Číst více

Cabo Verde IV

6. únor 2022 VaDo

Toto je čtvrtý díl povídání o plachtění po Kapverdských ostrovech. Předchozí díly najdete: první, druhý a třetí. Maio - Sao Nicolau (Santa Luzia) Z ostrova Maio z Porto Ingles zvedáme kotvu chvilu před polednem. Plán je stavit se na severozápadní straně ostrova, kde jsou dlouhé bílé pláže, tam dát oběd a přes noc doplachtit na Sao Nicolau. Kde bychom teoreticky měli být kolem 9:00 hodiny. Při vyplutím jsme opět trhali kotvu ze dna. ...… Číst více

Cabo Verde III

3. únor 2022 VaDo

Pokračování povídání o jachtění na Kapverských ostrovech. Předchozí první díl a druhý díl si můžete také přečíst.  Přejezd Fogo - Maio  Toto měla být nejobtížnější etapa naší plavby. Dostat se z ostrova Fogo na Maio. Vše proti větru, který se v té době pohyboval mezi Bf3 až Bf5. Nejkratší trasa po vodě je necelých 100nm. Ale budeme muset křižovat. A 10in2 se zrovna stoupat moc nechtělo, hlavně když byly ...… Číst více

Cabo Verde II

1. únor 2022 VaDo

Pokračování povídání o plachtění mezi Kapverdskými ostrovy. První díl najdete zde. Bravo, Tantum - Bravo, Furna Ráno ještě dokupujeme ryby a zmíněnou půlku tuňáka. Půlka budou stejky, půlka bude tatarák. Ňam. Původně jsme chtěli provést přejezd na Fogo jižní cestou, tedy pod ostrovy. V 11:30 zvedáme kotvy a vyplouváme. Zpočátku ve větrném stínu ostrova, takže na motor. V 11:30 vytahujeme plachty, nejprve na první ref, ale pak refujeme na ...… Číst více

Cabo Verde I

31. leden 2022 VaDo

Konečně nastal den D a vyrážíme na cestu, na kterou se těším přes půl roku. Autem do Mnichova, na parkovišti nechat auto a pak letecky do Lisabonu, kde bude pár hodinová pauza a pak již na ostrov Sao Vincente, kde v Sao Pedro dosedáme na zem. Cesta jak jinak ve znamení Covidu, takže nejdůležitějším papírem byl negativní test a výmysl, který s Covidem asi nemá nic společného - slouží jen pro monitoring pohybu osob - Personal Locator Form. Vše ostatní je podřadné. V ...… Číst více