Cabo Verde V

11. únor 2022 VaDo

Toto je pátý a poslední díl povídání o plachtění po Kapverdských ostrovech. Předchozí díly najdete: prvnídruhýtřetí a čtvrtý.

TopImage

Sao Nicolau - Sao Vincente

Po výletu po ostrově, covid testech a odhlášení jsme zvedli kotvu a namířili příď směrem k Sao Vincente. Kotva šla nahoru - tentokrát snadno - chvíli před před třetí hodinou. V půl čtvrté jdou plachty nahoru. Plné plachty. Chytáme buď zpětný vítr za ostrovem nebo zde funguje brízový vítr. Nevím. Jisté je, že plachtíme ve větru Bf3. Ten na hraně ostrova pomalu padá a kolem půl páté začínáme chytat poryvy z NE. Nejprve gena úplně dolu, pro jistotu. Hlavní plachta nejprve na první, ale za chvílku již na třetí ref. Poryvy z NE sílí až na 30kn. Nakonec se oplachtění ustálí na 3ref na hlavní plachtě a cca 1/2 polovina geny. 

Den rychle končí a padá soumrak a noc. I když je tma jak v ranci (měsíc vychází až před půlnocí a jen srpek), kormidluje se relativně snadno. Před námi je celkem brzy vidět maják z ostrova Sao Antao (Ponta de Tumbo) a pak již nás vedou světla z Porto Novo na ostrově Sao Antalo. Je to nezvyk, na jižních ostrovech je funkční maják spíše vyjímka. Před třičtvrtě na devět je již také vidět před levobokem maják na skále zvané Djeu (Ilheu do Passaros). Trochu nás mate, protože je vidět z velké dálky a přes pevninu. Abychom se k němu dostali., musíme pokračovat současným kurzem a v podstatě jej minout a až pak se k němu nechat sfouknout. Ten míjíme pravobokem přesně ve třičtvrtě na jedenáct.

Domluvené je přistání na bezíně, kde můžeme zůstat vyvázání do rána. Ale najít skomírající vjezdové majáky v záplavě světel je opravdu adrenalinová zábava. Prý ISO red a green. A je to ten semafor nebo to brzdící auto? A nakonec na benzíně má být podle mapy ISO4s3m3M. Ani omylem, ta bludička je vidět maximálkně ze 100 metrů. Ale povedlo se. Ve 23:45 jsme vyvázáni. Drink na ukončení cesty a šipka na pryčnu. Cesta je u konce.

Trasa: 51nm, vítr Bf6-7, 8,5 hodiny plavby, 5,5 hodiny v noci

Ráno přijde osobně majitel chartovky. Zamračeně prohlíde loď a odejde. Dotankujeme cca 60 litrů, pouklízíme a začínáme se shledávat se svými věcmi. Překotvíme na místo v maríně. Zde se vyvazuje způsobem mooringová bójka - molo. Bójka je hodně daleko. Postup: zajede se k bójce přídí, marinero vás vyváže na bójku a pak se povolují lana a záď se nechá sfouknout zpět k molu na své místo. Vzhledem ke stálému NE větru to fungovalo. 

Jen takový folklór majitele chartrovky: sháněli jsme na počátku plavby cartidge CO2 do vest. Prodal nám je za 10€. Po skončení plavby je odkoupil za 5€. Cartridge měly datum spotřeby 2013 až 2017. Tady propadlé.

Sao Vincente

Pojmenován je podle sv. Vincenta, kterýžto den byl ostrov objeven. Známý je především karnevalem, který se koná v únoru (přesně 40 dní před velikonocemi). Ovšem doba kovidová s ním taky mává. Když jsme odjížděli, stále nebylo jasné, jestli bude nebo ne.

Vzhledem k poloze a chráněnému přístavu byl ostrov využíván jako překladiště a obchodní centrum uhlí a zásob pro velrybářské a transatlantické lodě. Po přechodu na ropu to zde obchodní společnosti zapíchly. Přesto je tento ostrov asi nejvíce poevropštělým. Zajímavostí je, že zde není zdroj vody. Nyní se část vody odsoluje a část dováží. Ale není tak dávno, co se veškerá voda dovážela. 

Po obědě jsme vyrazili na trh. Něco koupit, podívat. Tržiště je neskutečný chumel stánků v "chaoticky" se rozbíhající stavbě. Nakoupili jsme různé připomínky a pozdě odpoledne pocítili hlad. Zakotvili jsme ve street bufetu mezi místníma. Vyjímali jsme se tam jak ... příslušníci etnické menšiny. Pěst na oko. Ale zavírali. Takže pivko na lačno. Ujal se nás průvodce Silva a dovedl nás do dalšího nalévárny, kde nám prý ukuchtí tradiční jídlo. Evidentně to bylo překvapení, protože kuchařky vyrazily do všech stran shánět suroviny. Světe div, za 3 piva bylo jídlo na stole. Mezitím ještě stihla (asi) majitelka vyrazit ze dveří místního násosku takovým způsobem, že jej málem zašlapala do podlahy. Prostě saň. Tuňák s rýží a hranolkami a zeleninovým salátem. Moc dobré. Během čekání se na nás přišla podívat snad celá ulice. Nakonec sladká tečka - .papája. Až moc sladná na můj vkus. Ale Romanovi evidentně přišla k chuti :-)
O pár piv a pár caipirinha později se zvedáme k odchodu. Večeře pro osm lidí za pár kaček a moc dobrá. Oproti tomu průvodce byl proti ostatním trochu rozežraný. Za tu jednu cestu s námi do baru si řekl o 5€. No, dostal je.

A pak již drink v baru v maríně a ráno taxi na letiště.

A to je konec plachtění mezi Kapverdskými ostrovy (správně Cabo Verde).

PS: ještě jsme stihli zachránit želvu zamotanou v maríně do zbytků sítě!

Zachráněná želva Barmanka

 

Cabo Verde IV

6. únor 2022 VaDo

Toto je čtvrtý díl povídání o plachtění po Kapverdských ostrovech. Předchozí díly najdete: první, druhý a třetí.

TopImage

Maio - Sao Nicolau (Santa Luzia)

Z ostrova Maio z Porto Ingles zvedáme kotvu chvilu před polednem. Plán je stavit se na severozápadní straně ostrova, kde jsou dlouhé bílé pláže, tam dát oběd a přes noc doplachtit na Sao Nicolau. Kde bychom teoreticky měli být kolem 9:00 hodiny.

Při vyplutím jsme opět trhali kotvu ze dna. Ale tripping line pomohla a kotva snadno vyskočila. Vítr se pohybuje kolem Bf5, máme třetí ref, necelou půlku geny. Kurz 300° nás nese daleko na oceán. V jednu hodinu obrat a v půl třetí jsme na plážích pod Calhetou. Vítr je v tuto spíše Bf6, k pláži se nedá přiblížit. Tak jen na kotvu v dohledu a dáme pozdní oběd. V půl čtvrté opět vytahujeme kotvu (opět byla seknutá pod kamenem, opět musela pomoci tripping line). Kurzem 315° vyrážíme směr Sao Nicolau. V podvěčer vydíme dvě ostré ploutve (větší a menší), které proplují tak 30-40 metrů od lodi. Podle mne opět kosatky.

Plavba k Sao Nicolau je svižná, skoro čistý boční vítr nás žene průměrnou rychlostí 7 uzlů k cíly. Opět se velmi rychle zajedeme v rytmu 3+6. Noc je krásná. Severní obzor je trochu v kouřmu, ale zbytek oblohy je čistý. Dokud nevyjde měsíc a hvězdy nepřesvítí. Ale i ten je již za svou polovinou a vychází až před půlnocí.

V sedm ráno jsme před Sao Nicolau, před Tarrafalem. Kurz přímo k ostrovu je skoro přímno proti větru. Rychlost klesá ke dvěma uzlům. Pokračujeme za pomoci motoru a plachet hodinu a půl a pak to vzdáváme. Asi předčasně. Mohlo se odpadnout a dostat k Sao Nicolau o pár mil dále a pak se vrátit ve větrném stínu ostrova. Další cíl je nám známý ostrov Santa Luzia, kde kotvíme ve pů třetí. Tedy skoro o 5 hodin pozdějií, než jsme původně kalkulovali. 

Napluto 158nm, 28 hodin plavby. Vítr Bf5-6, 12 hodin v noci.

Santa Luzia

Kotviště je dost větrné. Poryvy přes 30kn. Kotva se opět s jasným cinknutím sekla někam pod kámen. Už to snad ani nepřekvapuje. Ale drží jako přibitá. Ještě chvíli jede motor, musíme naplnit nádrže vodou. K večeru koukáme, že jsou ve vodě spearfichisti. Po chvíli připlouvají a nabízí ke koupi něco jako strašky, ale o dost větší. Korýš. Nakonec dohledáváme, že se to jmenuje listorožec velký. Připrava stejná jako humr - horká voda, vyndat chutná sousta a chvilka v troubě. Mezi tím se připraví česnekové máslo. Výborné!!

Noc je větrná, ale kotva pod kamenem drží jako přibitá.

Santa Luzia - Sao Nicolau, Tarrafal

Ráno si trochu pospíme a po snídaňoobědě zvedáme kotvu (opět pomocí tripinigline) a vracíme se na Sao Nicolau na Tarrafal. Cesta ve větru okolo 30kn a ve 4 metrových vlnách je rychlá. Kormidlování chce rytmus a cit. Všem se daří.
Před čtvrtou hodinou zaplouváme do větrného stínu ostrova. V půl páté kotvíme. Tentokrát je dno spíše štěrkové a chvilku trvá, než najdeme místo, kde se kotva dobře zaryje. Přede Tarrafalem kotví holandský škuner Oosterschelde. Úctyhodná loď, vyrobená v roce 1918, restautovaná v letech 1988-1992. Délka 50m, 890 m2 plachet. Na dotaz jsme byli pozvání na prohlídku. Nádhera.

Napluto: 28nm, 5,5 hodiny.

A pak do města. Nezbytné policejní úkony. Měli jsme domluveného průvodce Ruslana (Ruslan Araujo Jan Batist).  Vzal nás nakoupit a na drink. Domlouváme výlety na zítra. Prohlídku hlavního města, nejlepší horské vyhlídky a nádherné pobřeží Carbherino, kde moře vysoustružilo nádherné tvary v sopečném podloží. Vše taxíkem (toyta pickup s lavicemi na korbě). 

Sao Nicolau

Je poměrně dost hornatý a hlavně zelený ostrov. Lidé pracují převážně v zemědělství. Hory jsou poměrně vysoké - 1300nm - a zde se citelně mění teplota vzduchu. Ne jako na Fogu, kde ještě ve 2000 metrech bylo horko. Zde jsme již kolem tisicovky vzpomínali na mikiny zanechané na lodi. Pak návštěva města Ribeira de Brava. A honem na druhou stranu ostrova na vyhlídky.

A ještě jednu věc musíme stihnout. A to testy na Covid. Zítra na Sao Vincente na ně asi nebude čas. Testy dopadly dobře. Samá negativa :-).

 

Vlny na Maiu - Capheta OOSTERSCHELDE OOSTERSCHELDE OOSTERSCHELDE OOSTERSCHELDE Streetart na Tarrafalu Vyvázali jsme se na policejní člun Výhledy Carbherino Carbherino Carbherino Carbherino Carbherino Carbherino

 

Cabo Verde III

3. únor 2022 VaDo

Pokračování povídání o jachtění na Kapverských ostrovech. Předchozí první díl a druhý díl si můžete také přečíst.  Přejezd Fogo - Maio  Toto měla být nejobtížnější etapa naší plavby. Dostat se z ostrova Fogo na Maio. Vše proti větru, který se v té době pohyboval mezi Bf3 až Bf5. Nejkratší trasa po vodě je necelých 100nm. Ale budeme muset křižovat. A 10in2 se zrovna stoupat moc nechtělo, hlavně když byly ...… Číst více

Cabo Verde II

1. únor 2022 VaDo

Pokračování povídání o plachtění mezi Kapverdskými ostrovy. První díl najdete zde. Bravo, Tantum - Bravo, Furna Ráno ještě dokupujeme ryby a zmíněnou půlku tuňáka. Půlka budou stejky, půlka bude tatarák. Ňam. Původně jsme chtěli provést přejezd na Fogo jižní cestou, tedy pod ostrovy. V 11:30 zvedáme kotvy a vyplouváme. Zpočátku ve větrném stínu ostrova, takže na motor. V 11:30 vytahujeme plachty, nejprve na první ref, ale pak refujeme na ...… Číst více

Cabo Verde I

31. leden 2022 VaDo

Konečně nastal den D a vyrážíme na cestu, na kterou se těším přes půl roku. Autem do Mnichova, na parkovišti nechat auto a pak letecky do Lisabonu, kde bude pár hodinová pauza a pak již na ostrov Sao Vincente, kde v Sao Pedro dosedáme na zem. Cesta jak jinak ve znamení Covidu, takže nejdůležitějším papírem byl negativní test a výmysl, který s Covidem asi nemá nic společného - slouží jen pro monitoring pohybu osob - Personal Locator Form. Vše ostatní je podřadné. V ...… Číst více

Jachta Korfu 2021 - pokračování

8. říjen 2021 VaDo

Pokračování povídání o jachtění okolo Korfu. První díl najdete zde. Čtvrtý den Cílem ja Paxos, ormos Lakka. 15 Nm vzdušnou čarou. Ale vítr jde z JJV, takže přímo proti. Křižváním z toho uděláme více než dvojnásobek. A to posledních 5 mil motorujeme. Kotvu spouštíme v 16 hodin. Pak výsadek na dyngině do městečka. Výborná večeře (chobotnice v zelném listu a jehněčí se zeleninou a sýrem). Výborné ...… Číst více

Jachta Korfu 2021

6. říjen 2021 VaDo

Letenky a cesta Že to nebude snadné dávala tušit doba kovidová. Jedno letadlo nám zrušili bez náhrady, hledala se alternativní cesta. Ale nakonec vše klaplo a ráno stojíme ve Vídni na letišti a čekáme na kontrolu. Terminál zapípá a pouští nás do kontrolní zóny. Prohlídka a vstup na palubu. Důležitý je Covid pas nebo potvrzení. Klasický pas důležitý není.  A za chvíli jdeme na přistání ...… Číst více

Kapitán na větší akci

22. srpen 2021 VaDo

Pro velkou partu to měla být velká akce - 5 lodí. Já jako jeden z kapitánů. Dalšími Martin (adminirál), a Ivana, Pepa, Ota. Strašně fajn lidi, fakt. A lodě taky luxusní - Elan 45.1. Sobota a neděle Nalodění v sobotu začalo vlastně velkou seznamovací party na pěti lodích současně, která končila nad ránem. Odplutí v neděli tedy nebylo úplně kooridinované na čas. Nám se podařilo vypadnout kolem poledne. Pokračovací instruktáž o lodi, kde co je, jak ...… Číst více

Ztroskotání aneb jak osedlat piráta

19. červenec 2021 VaDo

Sešlo se nás pět nad úkolem nastrojit piráta. Abych byl upřímný, klucí to již skoro měli pohromadě, když jsem přijel a přispěl tedy vlastně jen ... hodně málo. Zato dál jsem přímo perlil. A pak první projížďka. Vítr byl milostiv a foukalo tak max 10uzlíků v poryvech. Ale první projižďka je první projížďka - prdel sevřená. Každý náklon se hned vyrovnával, otěže plachet skoro pořád v ruce. Vrátili jsme se nadšeni. Pár chybiček ...… Číst více