Doublehanded na Silver Cloud

8. říjen 2023 VaDo

Podruhé s Veverkou sami na jachtě. Na té stejné. Poprvé to vyšlo náramně. Loni do toho něco vlezlo a co druhý pokus? 

TopImage

Den první

Loď se přebírá tak, že se vyzvednou klíče a check-in si dělám sám. Léta jsou na jachtě malinko znát, ale spíše jen soft. Sprayhood a bimini jsou takové unavené, ale drží. Zato motor je ještě v záběhu. Malinko pod stav oleje, tak tam kápnu z místních zásob. Pod podlahou voda (kapka, tam bilge pumpa nedosáhne).

Na loď jsme se dostali již chvilku po poledni. Nákup zásob, uskladnění. A ve tři po poledni padáme ven. V marině spát nebudeme. Natočím motor a ani nečekám na zahřátí a na volnoběh vybublávám z mariny, kde chci zkontrolovat plachty. Vytáhnu hlavasku a jekot alarmu. Motor moc horký. Vypnout. Stojíme před marinou, okolo mělčiny, motor off, vítr 0-3kn. Tak jsme se bavili dalších asi 40 minut tím, že jsme chytali poryvy a snažili se vyjet co nejdále od břehu. Příčina - seacock sání chladící vody motoru. Blbec. Všechny seacocky zavřený, tak tohle mně mohlo taky napadnout. 

Vítr na nás byl milostiv a zesílil až k 8kn (3Bf) a pěkně jsme se svezli. Na noc kotva v zátoce Voulkari před Petriti (skoro jih Korfu). Na jihu z večera bouřky, je slyšet i vzdálené dunění. Sedíme na palubě a pozorujeme vzdálené blesky. O půlnoci se všechny rozpadají a je krásná noc.

Napluto 9Nm, motor 0,5hod

Den druhý

Vyplouváme v 9:00 na motor, pak motor plachta a nakonec plachta. Až do 11:00 máme bočák a držíme pěknou rychlost 3,5kn pod kurzem 15°. Pak točíme podél Korfu na kurz 130° a proti tomu 4-5kn se nedá moc stoupat. Motorujeme asi dvě hodiny. Na jižním hrotu Korfu se rozfouká cca 8kn (3Bf) a můžeme konečně stoupat. Cílem je původně Lakka na Paxosu. Nakonec, jak se vítr stáčí stále vice k severu, můžeme na jeden tack plout, ale ne na Lakku, ale na jižní část Paxosu, na St. Nikolaos. Opovrhneme kotvením na Koukotě ve středu Paxosu. Na St. Nokolaos připlouváme okolo sedmé večerní, po té, co jsme se protáhli úžinou mezi ostrovem a pevninou. Kotvíme pod starou románskou pevností u ostrova. Noc klidná.

Napluto 24Nm, motor 3hod

Den třetí

Ráno počkáme, až z městského mola vypadne většina lodí a zajedeme dovnitř a vyvážeme se na městské molo. Podíváme se na románskou pevnost, projdeme městečko. Nalijeme zbytek z kanystru do nádrže - plno - a nabereme do kanystru 20l nafty.  Po objednání nafty (20 litrů) se pumpař objevil na skůtru s kanystrem mezi nohama. Nádrž plná, zásoba v kanystru, mělo by stačit na celý týden.

Odpoledne, skoro až ve čtvrt na pět, přeplouváme na Antipaxos. Podle předpovědi se má v noci zvednout východní až jihovýchodní vítr, tak očekávám, že se vlnění z oceánu trochu vyhladí. proto volíme za cíl zátoku Kalamítsa ne jihozápadní straně. Večer sem proniká swell. Vyvazumeme kotva břeh v úzkém severním výběžku vedle další české lodě. S kapitánem se známe. Z Borové. Svět je malý. Noc uhoupaná a hlasitá, časté kontroly.

K jeskyním, které v této zátoce jsou, se v tomto vlnění nedá ani přiblížit.

Napluto 5Nm, motor cca 0,5hod

Den čtvrtý 

Kotva se hryzla a drží jako skála. Mám obavy, jak ji ráno vytáhneme. Noc je hlučná. swell se nemírní a cestou se vlny rozbíjí na útesech. Vzhůru jsme již za rozbřesku. Potápím se ke kotvě. Ukazuje se, že nedržela kotva, ale řetěz, který zajel do spáry pod kámen a nebude vůbec jednoduché jej dostat ven. Nakonec na něj přivazuji lano a z vedlejší lodě jej bočním tahem přes vazáky vytáhneme do boku. A jsme volní!

Vyplouváme. Vítr se stáčí postupně na jihozápad. Vlnění se opět zvětšuje a vítr zesiluje postupně ke 20kn. Těžce se na motor probíjíme ze zátoky. Ale pak je to již veselejší, 2 ref na hlavasce a refovaná gena nás vezou místy až 6uzlovou rychlostí dvoumetrovými vlnami směrem k zátokám u Pargy. Vítr před pevninou slábne, vlny padají, vytahujeme plné plachty. Za chvilku na motor a pak se dostáváme do vlivu brízy. Na zadák dojíždíme do cíle - Parga. Zde kotvíme chvilku po jedné hodině ve velké zátoce. Šlofíček, obídek na lodi, koupání. Večer výlet do barů na pivko. Noc klidná.

Napluto: 15Nm, motor cca 1,5 hod

Den pátý

Ráno se vydáme na k vodopádům. Takovou malou oklikou, takže několikrát vystoupáme a sestoupíme, ale nakonec jsme tam! Vodopády jsou obehnané plotem a zavřené. Je po sezoně. Dáváme tapásek a pivko na Anthousii a sestupujeme. Na pobřeží pivko, pizza. 

Pak koukám na mobil, že Slávek je pár mil od nás v pěkné zátoce. Balíme a nakonec, i když to nebylo v plánu, přeplouváme na Two rock bay nad Lygií. Večer návštěva na Sea Bird. Noc klidňoučká. Na Pargu je potřeba se vrátit.

Napluto: 7Nm, motor cca 0,15 hod

Den šestý

Ráno prohlídka zátoky, kde je spousta jeskyněk s průzračnou vodou. Některé jsou hezké v ranním světle, některé v odpoledním. Kotvu zvedáme v jednu po poledni, cílem je dostat se do Lakky na Paxosu. Vane severozápad až severoseverozápad o síle 4Bf (10-12kn). Dovolí nám stoupat až k Parze podél pobřeží. Pak musíme rečkovat a na otevřeném sílí až 6Bf (přes 22kn) v poryvech. Stále na plné plachty plujeme až k Paxosu, ale vítr nám povolí maximálně na St Nokolaos. Tak ještě další dvě změny kurzu. Zabradlí ve vodě, rychlost atakující 6kn. Správný jachting. Radost zakalí pouze vylitá vana pod motorem, kde se vypláchly zbytky oleje a smísily s pár litry pod podlážkou. A v kajutě je rázem bruslařský stadion. Důklaný úklid a pátrání po příčině. (popsáno výše). Do Lakky zaplouváme těsně před 19:00 hodinou. Papání, večer do města na pivko. Noc superklidná.

Napluto: 25Nm, motor cca 0,5hod

Den sedmý

Vypluváme brzo. Za prvé je to relativně daleko, za druhé má ráno ještě malinko foukat a pak má být bezvětří. Ranní vítr jsme nestihli. Od rána pomalu motorujeme, připravujeme loď na předání. V jednu hodinu jsme na Korfu u mysu Levkimmis, kde na mělké vodě kotvíme a obědváme. Koupačka. Po třetí odpoledne zvedáme kotvu a míříme do Benitses, kde dojíždíme chvilku před šestou večerní.  Dolito z kanystru do nádrže. V kanystru ještě zbývá cca polovina. Dokončení úklidu, večeře a ráno budík na letadlo.

Napluto: 27Nm, motor 7,5 hodiny

Celkem 113Nm

Ač Windy slibovalo převážně bezvětří, nakonec jsme se pěkně svezli na plachtách a zase projeli kus Řecka. A sluníčko nás také úplně nešetřilo. Na každé místo se dá ještě vrátit a pokračovat v objevování. Tak zase příště!

 

Řecko, Kyklády - pokračování

25. květen 2023 VaDo

Pokračování článku o plachtění po Kykládách. První díl najdete zde.

TopImage

Den osmý - Paros

Paros je jeden z největších ostrovů Kyklád. Strávili jsme se zde volný den. Půjčili si skůtra a projeli si ostrov trochu podrobněji. Za zmínku stojí několik zastávek.

Přístav Naoussa

Tady jsme schodili kotvu. Naoussa má své centrum vymalovené do Kykládských barev. Ale trochu to připomíná pozlacený Krumlov. Butiky, drahé restaurace, upomínkové předměty. Vyplatí se sejít z této "zlaté uličky" a uvidíte Naoussu jak má být. I velmi dobré restaurace za pár peněz a bez rezervace. Doporučujeme Albatros, trochu dále po nábřeží za trajektová mola.  Výborné mořské plody, ke každému podanému jídlu i popovídání. Máte pocit, že jste na návštěvě u známých, ne v konobě.

Stání v přístavu je zpoplatněno 2,5€. Za vodu a elektriku si připlatíte 20€. A k dispozici je velikánská zátoka, kde je také možné kotvit. 

Hlavní město Parikia

Hlavní město a jeho střed - byzantská katedrála ze 4. století. Celé centrum je přístupné pouze pěšky. Na protějších svazích nad městem je několik polorozpadlých mlýnů. Snažili jsme se k nim dostat na moto. Je to možné, ale musí se objet celé údolí, kde se Parikia rozkládá. Zpět jsme chtěli jinou cestou. A najednou jsme stáli i se skůtrem přímo pod katedrálou. Jak Japonci v Krumlově na pěší zóně. Rychle pryč, než si nás někdo všímne.
Zatím Parikia byla skoro bez turistů. Ale nechystáni na ně jsou. Velká parkoviště všude okolo.

Vesnička Lefkes

Taková malá, zapadlá, ospalá. S příjemnou restaurací krytou stromy, ospalé kočky všude. Balzám na duši.

Marpissa

Marpissa samotná není moc zajímavá. Ale odtud se dá dojet na Agios Antonios - kostel, nebo správně monastýr. Postaven na ruinách hradu. Nabízí úchvatné výhledy do okolí a na průliv mezi Naxosem a Parosem.

Aliki

Přístavní městečko Aliki na jihu ostrova je správná turistická destinace. Penziony, hospody, cestovky, co nabízí výlety tam i onde. Nás zhýčkané poklidnou atmosférou vesniček dále od moře ničím neoslovilo.

Pláže

Na Paxosu jsou pláže všude. Stočené tak, že vždy jsou chráněné před nějakým větrem. Sever ostrova nabízí pár krásných pláží s pískem nebo kameny (kdo co preferuje). A pak celé východní pobřezí - jedna zátoka s malou pláží za druhou. Většina těch zátok je vhodná i ke kotvení. Hlavně na severu ostrova je několik velkkých s hloubkou max 10m, kde se dá kotvit a schovat před nepřízní počasí.

Den devátý - Paros - Mykonos

V osm ráno zvedáme kotvy. Po lehce dramatickém odjezdu sousedních Švýcarů - boční vítr je během vyplutí sfouknul na sousední katamarán. A dramatickém odjezdu postarších Němců, kde si jejich kapitán spletl dopředu a zpět a taranoval před nimi stojící rybáře, mám lehké obavy. Ale správně našponovná kotva nás vystřelí z mezery ven na volnou vodu jako z praku.
Míříme na Mikonos a vítr je, jak jinak, právě od Mikonosu. V poledne na chvilku lehá, ale za hodinu opět fouká a plachtíme. Kolem 17 hodiny opět zeslabuje, ale to jsme již před ostrovem. Stavíme jachtu do haveto a večeříme. Na kotvení si vybíráme  zátoku Ornos, ale je tam poměrně plno. Zkusíme vedlejší a je to lepší. Kotvíme o skalnatého výběžku s pávy. Zátoka je pokrytá bary, plážovými nálevnami a párty probíhá až do ranních hodin. Ale není tak hlasitá, aby se nedalo příjemně spinkat. 40Nm, dobře 3/4 na plachty.

Den desátý - Mykonos - Syros

Dnešní den měl být podle všeho na motor. Proto jsme vyrazili poměrně brzo, dopoledne ještě něco, podle Windy, mělo foukat. Ale již po sedmé můžeme směle vytáhnout plachty. 3Bf ze zádu nás posunují rychlostí 4-5kn. A vydrží to až k Syrosu před přístav Finitas. Tam za rohem vítr lehá. Využijeme ke koupání. A po poledni jsme na místě. Stání opět 3€. Odpoledne je malý přístav naplněn k prasknutí. Harbourmaster rezervace striktně nepřijímá, kdo kdřív, ten dřív. Potkali jsme zde flotilu z Izraele. Nezapřou se. I ty 3€ za stání se snažili usmlouvat.
Kávička, zmrzka, pláž. Chtěli jsme skůtr aspoň na odpoledne, ale místní půjčovna se ještě neprobrala ze zimního spánku.
27Nm, více než polovina na plachty.

Den jedenáctý - Syros - Kea

Cílem je Coressina na ostrově Kea. Tentokrát to vypadá, že Windy předpovídalo dobře a budeme bez větru. Ale chvilku po vyplutí nějaký vítr chytáme, i když ne tak, abychom mohli plout potřebným kurzem. Ale přibližujeme se. Pak opět chvilku na motor. Po desáté chytáme průvan mezi Kythnosem a Serifosem, opět hodina na plachtách. Jakmile se schováme ze Kythnos, jsme opět bez větru a hodinu trávíme opatrným motorováním. Mezi Kythnosem a Keou je opět průvan a dokážeme další 2 hodiny šetřit motor. Okolo Kei opět motorujeme. Západní pobřeží Kei nás přivítá pěkným 4Bf větrem od SW. 
Po 16 hodině jsme na místě, 42Nm, poměr 23/17 plachty/motor je pěkný na to, že nemělo foukat. A jeli jsme na zadní vítr, boční vítr i pěknou stoupačku.
S posádkou Švýcarské lodě vedle nás jdeme uklízet pláž od odpadků. A večer něco, co jsem ještě neviděl. Masové plato pro sedm lidí. Za pár éček. Ale když přinesli první díl, bylo všem jasné, že to nedáme. Druhou polovinu jsme si museli nechat zabalit a měli jsme z toho druhý den snídani i oběd. Grill House mohu jen doporučit.

Den dvanáctý - Kea - Sounion

A tím se naše cesta v podstatě uzavírá. Tentokrát opravdu celý den na motor. Opět po poledni jsme na místě, 16Nm, vše motor. Koupání, padlebordování. Zátoka je plná jachet.

Den třináctý - Sounion - Athény

Vyplouváme po osmé hodině tak, abychom do 16 hodin pohodlně stihli příjezd do Athén. Prý opět motor. Ale ne, přes kopečky na nás padají poryvy větříku a dat se dá "poskakovat" mezi zálivy v pevnině. Chvilku 3Bf, chvilku skoro nic, chvilku předobok, chvilku skoro zaďák. Rozvička trimu. 

Ještě se s námi přišel rozloučit mečoun, který vyskočil nedaleko od lodě asi 3x za sebou.Jeho bílé břicho v ranním slunci pěkně zasvitilo. A po chvíli ještě delfín. 

Až k ostrovu Arsida (prý jsou tam jeskyňky, ale vyčetl jsem to pozdě). na plachty, pak musíme motorovat (skoro přesně hodinu). U ostrůvku Fléves se opět rozfoukává, nejprve nesmělých 2 Bf, pak již 3-4Bf. Vyvážíme se kousek na moře a pak již stálým kurzem do Alimos Mariny. Nakonec se vyvazujeme po druhé hodině. Aspoň má posádka čas skočit na taxík a odjet do Athen. Upluto 28Nm, 21/7 plachty/motor. Předání lodičky bez problému. Poslední noc na lodi.

Letiště a domů. 

Upluto celkem cca 420Nm, 111 z toho na motor. Maximální zaznamenaná rychlost je 12,5kn. Vzhledem k dostatku času jsme nepluli v noci. Jen několikrát vyplutí do šera. Pohodová plavba, kdy i moře k nám bylo milosrdné a nepoznali jsme žádné drsné větry. Moře mělo tak 16-17°C. A severní vítr ještě míň. 

Krásné to bylo.

 

 

Řecko, Kyklády

21. květen 2023 VaDo

Odjezd je poslední dobou vždy největší průšvih. Balíme se v pátek večer ve spěchu, v noci je odjezd na letiště. Ale vše jsme zvládli a v sobotu ve čtyři odpoledne stojíme před svým novým domovem. Jachta Penelope K., majitelská loďka v charteru přes Athenian Yachting. Sám pan majitel nám ji předává a je znát, že je na ni patřičně hrdý. Ale jako každá majitelská loď, má i tato svá "špecifiká". Ale naštěstí ...… Číst více

Jachta Řecko 2022 - II

25. květen 2022 VaDo

Pokračování o týdenním putování mezi Řeckými ostrovy. První díl najdete tady: jachta-recko-202205-i.html. Čtvrtý den na moři - Vidhi A dnes vlastně začíná přibližování zpět k Aténám. Cílem je zátoka u pevniny pod Porosem, východně od Russian bay. Z počátku se nehne ani lísteček. Několikrát se koupáme, taháme za lanem. Teprve kolem 13 hodiny se dostáváme ze stínu Hydry a začíná ...… Číst více

Jachta Řecko 2022 - I

24. květen 2022 VaDo

Tak od ledna očekávaný jachting mezi řeckými ostrovy se stává skutečností. V pátek večer balíme tašku a modlím se, abychom na nic nezapomněli. A v pět ráno již sedíme v dodávce a letíme směr Vídeň. Letos větší parta, dvě lodě (Murdoc a Apha). O tom, jak jsme se k nim dostali, ještě určitě napíšu. Byla to trnitá cesta. V půl čtvrté odpoledne jsme již na letišti Athény. Tašky přišly všechny, ...… Číst více

Jachta Korfu 2021 - pokračování

8. říjen 2021 VaDo

Pokračování povídání o jachtění okolo Korfu. První díl najdete zde. Čtvrtý den Cílem ja Paxos, ormos Lakka. 15 Nm vzdušnou čarou. Ale vítr jde z JJV, takže přímo proti. Křižváním z toho uděláme více než dvojnásobek. A to posledních 5 mil motorujeme. Kotvu spouštíme v 16 hodin. Pak výsadek na dyngině do městečka. Výborná večeře (chobotnice v zelném listu a jehněčí se zeleninou a sýrem). Výborné ...… Číst více

Jachta Korfu 2021

6. říjen 2021 VaDo

Letenky a cesta Že to nebude snadné dávala tušit doba kovidová. Jedno letadlo nám zrušili bez náhrady, hledala se alternativní cesta. Ale nakonec vše klaplo a ráno stojíme ve Vídni na letišti a čekáme na kontrolu. Terminál zapípá a pouští nás do kontrolní zóny. Prohlídka a vstup na palubu. Důležitý je Covid pas nebo potvrzení. Klasický pas důležitý není.  A za chvíli jdeme na přistání ...… Číst více

Jachta Řecko IV

2. červen 2021 VaDo

První díl povídání,  a druhý je zde a třetí je zde, pokud jste nečetli.   Let, původně plánovaný na sobotu odpoledne, byl přeložen na neděli odpoledne. Tím nám vznikl jeden den, kdy si můžeme zběžně prohlédnou Athény. Projdeme známá místa. Zde musím ocenit přínos covidu.  Jsme tu v podstatě sami. Tam, kde podle fotek z turistých průvodců, se táhne fronta, jen tu a tam potkáme turistu. Výborná večeře na zahrádce ...… Číst více

Jachta Řecko III

31. květen 2021 VaDo

První díl povídání,  a druhý je zde, pokud jste nečetli. Kea V noci nás budí smrad spáleniny a kouř. Shodujeme se, že asi na ostrově něco pálí. Ráno je okolo kouřmo. Vyplouváme opět o 6:00 hodině ranní. Ale slunce nevidíme.  Cap Souunion Fouká 15kn Z. Nese sebou kouř. To už víme, že nad Athenami hoří. Míříme na jih, takže vítr na předobok, a doufáme, že z kouře brzo vyplujeme. Zatím je dohlednost tak 0,5-1 Nm, lodě se vynořují ...… Číst více