On-line s Googlem
O Googlu se toho napsalo hodně, v dobrém i ve zlém. Je to obr, který ke svému jménu a rozmachu došel právě s rozvojem Internetu. V nedávné době byl vyhodnocen jako nejbohatší světová firma. A to se hodnotilo v době, kdy akci googlu měly hodnotu "jen" $530 za kus. Ještě na podzim roku 2007 se jejich hodnota pohybovala okolo $700 za kus. Nedubu zde vychvalovat ani kritizovat. Spíše se podíváme, co vše můžeme z Googlem použít pro naše potřeby, co nás to bude stát a jak s tím zacházet. Nečekejte žádný podrobný manuál, spíše jen takový rychlý přehled.
Google začal s vyhledáváním, když na začátku stál geniální nápad. (K principům hledání a hlavně indexování bych se chtěl někdy ještě vrátit.) A dál se u nich vyvíjely aplikace, dokupavaly další projekty nebo jen firmy vlastnící technologie nebo patenty, které se zrovna hodily.
Podle mluvčí společnosti Google, Petry Popluhárové, se Google ani neznaží dávat dohromady nějaký katalog služeb a aplikací, které poskytuje. Prostě Google je všude okolo, i dyž se to nezdá.
Podívejme se tedy, jaké funkce a aplikace z dílny Google najdeme, pokud se podíváme po Internetu?
Vše okolo hledání
O vyhledávání toho bylo napsáho hodně a moc. S tím také Google začínal. O ve vyhledávačí obsažených službách jsem psal v jednom dílu seriálu - seznam doprovodných služeb . V současné době se udává, že cca 40 - 50% všech hledání se uskuteční přez Google Search. Ale aby těch cca 50% nebylo konečných. Česky mluvící kotlina má podle Googlu trochu specifické postavení. Jako jedni z mála máme několik velmi zavedených fulltextových vyhledávačů (Seznam, Jyxo, Centrum, Atlas - ještě jej berme samostatně) a službě Google se zde nedaří překročit 40% hranici podílu provedených hledání.
Indexování a vyhledávání stránek nejsou jedinou mincí na váze. Další jsou vyhledávání
- obrázků - images.google.com
- zpráv - news.google.com
- knih - books.google.com
- věděckých prací - scholar.google.com
- v diskuzních skupinách - www.google.com/groups
Další možnosti přizpůsobení vyhledávače Google je na adrese http://www.google.com/coop. Tam si můžete definovat vlastní vyhledávač, založený na výsledcích hledání Google. To se hodí například při hledání pouze v učitém setu stránek nebo na vlastních stránkách. Vyhledávání na potápění.na.jihu je realizováno tímto způsobem.
A zapomenout nelze ani na firemní řešení - Google Mini a Google Search Appliance. V podstatě jde o krabice, které se umístí do sítě firmy a uvnitř je Google, který indexuje a indexuje. Řešení je to relativně drahé, ale v současné době jediná věc svého druhu na trhu.
Pokud se podíváme na české, a nejen na ně, i světové, vyhledávače, mají skoro všechny snahu se tvářit jako portál a snaží se nalákat uživatele na celou řadu služeb a službiček, které uživateli poskytují. Jednou z těchto služeb je katalog firem, nebo chcete-li, katalog webových serverů. Google jej také nabízí, i když to nikde neinzeruje na hlavní stránce. Ale stačí se podívat na www.google.com/dirhp. Je to velmi rozsáhlý projekt uspořádaného katalogu webů ve světe. Katalog neuspořádal Google sám, ale počátky sahají do komunitního projektu DMOZ, který začal ještě před vznikem Googlu.
Seznam a již i další (Jyxo, Atlas, Centrum, ...) se pyšní vyhledáváním zboží. I tuto službu najdete na Googlu, ale skovanou pod adresou www.google.com/products. Je to jedna ze služeb, která ještě nebyla přeložena do češtiny, takže je ze strany českých eShopů ještě malý zájem. Ale podle interních informací se na překladu pracuje. A v okamžiku, kdy bude služba Product Search v češtině, získá význam i v českých eShopech.
Google Reader - již jsem jej zde zmiňoval několikrát. Velmi povedený agregátor RSS s mnoha možnostmi a celkem pohodlným ovládáním. Takže jej zde nebudu rozpitvávat. Ale doporučím jej.
Google Alerts - tedy upozorněnjí na výskyt nějakého článku nebo obecně na cokoliv, co může vyhledávač Google zachytit. Použití? Strašně jednoduché. Definujete sadu klíčových slov, podle kterých se má hledání provádět. Tu si můžete vyzkoušet třeba na Google hlavní stránce. A potom již zadáte do Google Alerts četnost zasílaných upozornění, a hotovo.
Teď spíše perlička. Mnoho vyhledávačů nabízí uživatelské modifikace úvodní stránky. I to je možné na Googlu udělat. Stačí si nastavit výchozí stránku na www.google.com/ig.
Vše okolo komunikací
Hlavní nosnou službou v komunikacích je zajisté GMail. Dodnes podle mne nepřekonaná. Kdo Vám dneska nabíde cc 6GB prostoru? Není bezchybná, je zdá pár věcí, které se dají vytknout. Nemožnost řazení, například. Ale oponentura zní, netřeba řadit, vždy dohledáte, co potřebujete. Ano, to je pravda. Hledání a členění do skupin je v GMailu velmi propracované. Součástí Gmail účtu je i Google Talk pro pokec mezi přáteli. Ten v podstatě ničím moc nevyniká nad ostatní klienty, spíše by se dalo žíci, že lehce zaostává. Plusem budiž, že při otevření GMailu v prohlížeči funguje i tam zákiladní verze Google Talku. A existuje i klientská aplikace pro OS Windows.
Aplikace pro kancelář a domov
Ta nejjednodušší se jmenuje Google Notebook a neumí nic jiného, než schraňovat Vaše poznámky. Takže jsou přístupné z domova, z kanclu nebo prostě odkudkoliv. Má opět dvě podoby - webová aplikace nebo doplněk pro prohlížeč Internet Explorer nebo Firefox. Můžete si tam například nahrát obsah svých oblíbených (jako zálohu nebo pro sdílení mezi stolním počítačem a notebookem).
Google Calendar - pro jednoduchou organizaci času. Kalendářů si ve svém účtu můžete zřídit hned několik a můžete nastavit i jejich sdílení.
Google Docs je soubor web aplikací pro vytváření a editaci dokumentů. Můžete vytvářet textové dokumenty, tabulky nebo prezentace. Uložit si je nakonec můžete v různých formátech - Open office, Microsoft Office, Adobe PDF, HTML, RTF nebo prostý text,
A to celé Google sdružil pod tzv Google Apps. Každá z jmenovaných aplikací (GMail, Notebook, Calendar, Docs, Talk) je sama o sobě sice hezká, ale pokud je sdružíme k sobě do balíku, dostáváme docela silný, přívětivý a kdekoliv použitelný balík aplikací. Google umožní toto vše provozovat na vlastní doméně (tedy pod vlastním doménovým jménem) pro rodinu nebo malou firmu zdarma. Větší firmy si již musí zaplatit mrzký peníz, ale i tak je to spíše symbolický poplatek.