Jachta Korfu - Agii Theodori (Korintskou cestou)

9. listopad 2019 VaDo

Nechal jsem se najmout jako crew na převoz plachetnice Silver Cloud kapitána a majitele Slávka. Byl jsem celkem nervózní, neznal jsem nikoho. Mohlo to být v pohodě, mohlo to být ale také na ho*no. Teď jen přeskočím na závěr: Sešla se prima parta a cesta byla mimořádně v pohodě. Tímto tedy zdravím Slávka (kapitán), Jirku (first mate a lodní doktor /největší zranění byla zatržený nehet a zadřená tříska) a Matůše.

Na Korfu jsme dosedli po celkem bezproblémové cestě krátce po setmění. Ještě byl čas na rychlý nákup v místním peny marketu u letiště a už jel autobus do mariny Benitses - cca půl hodiny. Na jachtě uložit vše na své místo, pak skočit před marínu na kebab a už byl čas do betle. Ráno to začne! A nemáme natankováno.

První den: marina Benitses -  Agia Effimira marina na Kefalonii

Ráno ještě poslední úpravy, nastrojit plachty, doladit a vyplouváme z Benitses krátce před 10 hodinou. Zpočátku spíše nefouká (tak 1bf), ale postupně zesiluje tak na 2-3 bf, ale přímo z jihu, tedy proti. Celý den na motor okolo ostrovů Paxos a Antipaxos, okolo Lefkády (to již za tmy) průměrnou rychlostí 5 kn.  V průlivu mezi Lefkádou a Kefalonii je poměrně hustý provoz lodí z Korintu a Paterského zálivu. Naproti tomu provoz mezi Ithakou a Kafalonií je skoro nulový. V Agie Effimira kotvíme před druhou hodinou ranní. Pro mně to byla první dlouhá noc za kormidlem. Dobře že byla na motor, aspoň jsem stačil aklimatizovat. Za námi je prvních 90 Nm.

Ráno je kouzelné, zajdeme doplnit zásoby vína do marketu a sháníme čerpací stanice. V marině je pouze mobilní na zavolání. A pro 50l nafty se sem nikdo nepotáhne. Musíme jinam.

Druhý den: shánění nafty a první pokus o Petru

Na Ithace je městečko Vathy, kde by měly být minimálně 3 benzínky. Tak jedem. Je krátce po 10 hodině. Z počátku na plachty, ale pak již nás tlačí čas a opět na motor. Do Vathy se dostáváme v 13:30 a zjišťujeme, že to s naftou nebude tak horké. Pro lodě je vše zavřené. Musíme těch potřebných 70 litrů odtahat v rukách v kanystrech asi 100 metrů od normální čerpačky. A ve 14:00 hodin nabíráme směr Petra, V 18:15 hodin točíme kolem Oxeia do Petraského zálivu. Vítr zesiluje na 5-6 bf přímo východ od Petry a zvedají se nepříjemné vlny. Nejsou vysoké, ale brzdí nás a loď na ně padá s nepříjemnými ranami. Musí se trochu bokem, ale noc je temná a na vlny není vůbec vidět. V 19:15 to vzdáváme a točíme zpět. Za ostrůvkem Oxeia vytahujeme plachty a míříme na zadoboční vítr zpět do Vathy. Tam se dostáváme za pěkného deště přesně o půlnoci. Tentokrát tedy za kormidlem v noci a pod plachtami za ne zrovna slabého větru a ve vlnách. Napluto přes 80 Nm a k cíli jsme se neposunuli ani o kabel.

Třetí den: druhý pokus o Petru

Tentokrát vyplouváme již před 8 hodinou. Po kávičce v místní hospůdce. Fouká stejný vítr jako včera z Petraského zálivu, cca 20-25 kn. Nejprve zkoušíme křižovat proti - okamžitá rychlost na stoupačku i kolem 6 kn, ale STD kolem 2 kn. Takže v poledne balíme plachty a jdeme na to motorem. Kolem Oxeie točíme již v 15:45. A začíná rvačka s vlnami a větrem. Kolem 20:00 máme Petraský most konečně na dohled, ale to je k němu ještě 12 nm, tedy při naší rychlosti asi 3 hodiny. V 5 mílové vzdálenosti (21:45) se hlásíme a je nám doporučena  cesta pod středním obloukem s tím, že se máme hlásit na vzdálenosti jedné míle (22:35). Tam nám potvrzují střední  oblouk. Ve 22:50 projíždáme pod mostem. Nádhera.

Za mostem (to již je Korintský záliv) vítr jako zázrakem lehá na krásných 3bf, ale hlavně vlny, které měly před a pod mostem dost přes metr, mizí a moře má 20 centimetrové vlnky. Vypínáme motor a vytahujeme všechno prádlo. Do dvou sedím za kormidlem (asi od 18:00 minulého dne) a pak předáváme klukům. Měli kotvit ve dvě, ale jelo se jim tak dobře, že si směnu protáhli a jeli až do Galaxidi. Při kotvení opět prší. Ale je teplo a nafouká. Napluto 110 Nm. 

Čtvrtý den:  přiblížení ke Korintu

V Galaxidi se trochu poflákáme. Nedaleko je Delfská věštírna. Ale půjčovna motorek je zavřená a jediná autopůjčovna dává takovou cenu,, že odmítáme s tím, že auto nechceme kupovat, jen půjčit. Tak vyjiždíme směrem Korint před 11 hodinou. Ve 12:00 vytahujeme plachty. Fouká pěkných 3-4 bf, skoro bez vln  Během jizdy zkoušíme, co jachta snese, zkoušíme MOB. Až do 17:00 pěkně plachtíme, pak ale vítr padá a musíme motorovat.  Ve 20:00 jsme nad Koritem, ale kotvení musíme hledat na druhé straně Korintského kanálu. Začíná opět foukat pěkných 3-4 bf, tak plachty nahoru a o půlnoci kotvíme v Kiato v krytém bazénu. Jsou tu komáři. Napluto přes 60 Nm.

Pátý den: Korint

Je pondělí. Korint musíme dát, protože úterý je sanitární den pro kanál.  Vyplouváme v 5:20 a v 6:30 jsme v pětimílové vzdálenosti. Voláme obsluhu kanálu a dozvíme se, že máme čekat na volné vodě. Za námi se ke kanálu řítily dvě obr lodě na plný plyn. V 7:30 jsme před kanálem. Čekáme. Před námi remorkéry berou do vleku velké nákladní lodě a pak již povel "Následujte jachtu Yolo" - to byla další jachta na průjezdu Korintem. V 8:00 najíždíme do Kanálu. Zpočátku žádný spěch, lodě před námi nejednou ani 4kn, ale postupně zrychlují. Na konec jim už nestačíme ani na plný plyn a z Kanálu vylítáme v 8:45 rychlostí přes 6 kn. Uvázat se na molo a zaplatit (104 €) trvá jen slabou půhodinu. Před kanálem z východní strany je již fronta dalších čekatelů.

Samotný kanál je na jednu stranu zážitek. Je to velké dílo. A mosty nad ním! Paráda. Na druhou stranu je potřeba říci, že bez pravidelné údržby by asi netrvalo dlouho a příroda by vše uvedla do původního stavu. Kanál je v pískovci a ani obezdívky moc nepomáhájí zabránit zvětrávání.

škoda, že ten den byl takový pošmourný. Občas zapršelo, slunce vykouklo až odpoledne.

Z kanálu se vyjedeme podívat, kde se bude následující den jachta kotvit. V 10:00 plachty nahoru a za cvičení ovládání lodi a MOB vyplouváme směrem Korfos - pěkné městečko/vesnice  s krytou zátokou.

Ale ve 14:30 na nás jukne přes kopec bouřka, která se rychle blíží. Plachty dolů a na motor se prcháme skovat. Nestíháme. Za deset minut je u nás. Vítr kolem 7-8 bf, ale naštěstí nemá čas zvednout vlny. Ale sbírá vodu z moře a posílá ji vodorovně. Po chvíli první nápor utichá a v 16:00 hodin, kdy kotvíme v Korfosu, již i slunce vykouklo. Napluto 56 Nm.

Večer místní konoba, moc dobrého papání a bumbání.

Šestý den: konec

Ráno již jen procházka, nákup čerstvých ryb a přípravy na vylodění. Do suché mariny je to kousek. Vyplouváme v 10 hodin. Moře se s námi loučí vánkem 1 bf a hladinou jako rybník. Zkoušíme spinakr, sušíme plachty, připravujeme loď. Ve 13:45 jsme před marínou Agii Theodori. Napluto 18 Nm. Celkový zápis podle logu 430 Nm.

Okamžitě jdeme na řadu, loď do doku, jeřáb ji zvedne, umyje se vapkou a převeze na místo. Začíná úklid lodě. Večer na suchu a ráno již jen sbalit bágly a do vlaku (v 11:00), který nás odveze na letiště do Athen. Za dalších 13 hodin jsem doma.

Pokud jste dočetli až sem, díky.

 

        

 

 

Klíčová slova: Jachting, řecko, korfu, korint, petra

Pokračujte ve čtení