Kanárské ostrovy 2025

16. březen 2025 VaDo

Kanárské ostrovy — neplánovaný, ale skvělý zážitek

Původně to měly být Kapverdy, ale nakonec jsme skončili na Kanárských ostrovech. A upřímně? Předčily naše očekávání.

TopImage

První dojmy

Let z Vídně na Tenerife utekl jako voda — necelých pět hodin. Teď už jen cesta autobusem do Radazulu, kde nás čeká naše loď. Po hodině a přestupu stojíme před krásnou oceanis Moscatelo. Téměř nová, přesto už s pár šrámy — hlavně na plachtách. Ale k tomu se ještě vrátím.

Sobota a neděle: Tenerife Radazul a Santa Cruiz

Přebírání lodi proběhlo velmi profesionálně. Odhalujeme drobné vady — vytrhané kapsy u spírů. Do večera je vše opraveno. Neděli věnujeme prohlídce Santa Cruz, kde právě končí karneval, a objevování Radazulu. Doplníme zásoby a připravujeme loď na zítřejší vyplutí.

Pondělí: Radazul - Las Galletas, dell Sur

V pondělí na motor, protože foukalo tak 1-2Bf, jsme se přemístili na kotviště před Las Galletas (porto del Sur). Nic zvláštního se nedělo, seznamovali jsme se mezi sebou a také s lodí. A ujížděli dešti. Večer koukáme, že na Gran Canarii byly záplavy. My sice taky zmokli, ale jen aby se neřeklo. Noc klidná, skoro bez větru.

Úterý: dell Sur - La Gomera San Sebastian

V úterý vyrážíme ráno na motor. Po chvíli se přidávají delfíni. Vezou se s námi asi 20 minut. Pak již vplouváme do pásu větru mezi ostrovy. Plachty ven! A hned se projevilo to, co jsme všichni přehlídli - skrytá vada  - nad 3 refem byl umně zamaskovaný vytržený jezdec na hlavní plachtě. Jen pár štychů slabou nití a přetažené samolepkou. Jen na genu dojedeme do San Sebastian a radíme se s chartrovkou, co s tím. Na samo opravu nemáme prostředky. Chtělo by to plachtu dolů a vyšponovat přední lík, pak vše prošít. Šití máme, ale vyšponování líku na molu nedáme. Na to nejsou prostředky. Nakonec padne rozhodnutí pro návrat do dell Sur, kde na nás bude čekat sailmaker.
Na další den jsme měli domluvenu marinu La Palma Santa Cruiz. Posouváme rezervaci o den. Bez problému. Vyřizujeme rezervaci v dell Sur. Už je potvrzeno z chartrovky, že tam budeme.

Středa: San Sebastian - dell Sur

Brzy ráno vyplouváme do dell Sur. Opět jen na genu a pomáháme si motorem, protože fouká tak slabých 3Bf. Se sailmakerem jsme domluveni na 1500 hodinu. Ve 1400 se vyvazujeme na molu. Ve 1410 je na lodi sailmaker a sundavá plachtu. Od chartovky máme noc placenou. Klobouk dolů. Plachta bude ráno v 1000. 
Odpoledne a večer procházka po Las Galletas, výborná večeře.

Čtvrtek: dell Sur - Punta de Teno

Ráno v 1000 je plachta složena před lodí a ve 1200 je kompletně nastrojeno. Prostě bomba. V 1300 jsme na cestě na Punta de Teno, kde budeme na kotvě. Hned po vyplutí opět delfíni.
Na Punta de Teno jsme chtěli na břeh, ale vzhledem k posunu nestíháme. Připlouváme těsně po setmění. Zakotvíme a je úplná tma. Večeře a spát. Ráno vyplouváme směr La Palma již ve 0300 ráno.
Cestou jsme samozřejmě opravenou plachtu vyzkoušeli - úplná krása. Vítr osciloval mezi 3-6Bf a plachta krásně táhla loď rychlostí 8kn k cíli.
Při bližším zkoumání jsme zjistili, že rozebrali celý přední lík a opět jej sesadili.

Pátek: Punta de Teno - La Palma Santa Cruiz

Vyplouváme ve 0300. Celý den je bezvětrný, pokud nepočítám záchvěvy o síle tak 1-2 Bf. Po rozednění se k nám přidávají delfíni a opět se s námi drží hodně dlouho. A východ slunce na moři je prostě nádherný. Zvláště když máte v pozadí vrchol Tenerife.
Na La Palma se den zdržíme. Večer městečko. Místní bubeníci nás lákají na večerní karnevalové představení. Šlape jim to! A večer na nábřeží velké pódium, kde se vyhlašují nějaké MIS karneval a střídají zpěváci. A v každé ulici duní jiná muzika. Někde pop, někde spíše latina a španělské rytmy. 

Ráno vstáváme brzy a vyzvedáváme auta z půjčovny. První zastávkou je Nautika muzeum. Pokračujeme prohlídkou doutníkové manufaktury v Brena Alta. Pak výborný několikachodový oběd. A nakonec výjezd na Caldera de Taburiente (2426 mnm). Asi tisíc výškových metrů se probíjíme mraky, hustou mlhou a deštěm. Výjezd na vrchol opravdu wow efekt. Najednou slunce, modrá obloha, ledový vítr. Výhledy na La Gomera a Tenerife přes vrstvu mraků pod námi. Koulovačka. 3°C.
Do mariny se vracíme až v noci. Zmoženi zážitky a dlouhým dnem. Jen někteří mají ještě sílu na karneval. 

Neděle: la Palma Santa Cruiz - La Gomera Valle Gran Rey

Z počátku na motor, ale pak plachty a zadoboční vítr o síle místy 7Bf nás žene k Valle Gran Rey. Připlouváme před setměním, molo je plné. Ale nám kotva nevadí. I když je trochu uhoupaná.
Druhý den až odplují lodě od mola se vyvážeme k molu my. Půjčujeme auto a opět vyrážíme poznávat ostrov. První cíl výletu nevyšel - byly to vodopády - ale nenašli jsme vstupní bod na trek k nim. Tak tento bod přeskakujeme a pokračujeme do národního parku Garajonay. Vystoupáme si na Forteza di Chipude (1484mnm). Schody nekonečný. Ale ty výhledy stojí za to!
Pak ještě pokračujeme do vavřínového pralesa, kde si dáme ještě krátký trek. Návrat na loď stíháme ještě za světla.

Úterý: La Gomera Valle Gran Rey - La Gomera Playa de la Guancha

Na plachty se přesouváme celkem pomalu kolem ostrova La Gomera na další naše nocoviště. Jsme zde brzy po poledni. Koupačka, výsadek na břeh, rybaření. Noc na kotvě klidná. Nádherné místo.

Středa: La Gomera Playa de la Guancha - Tenerife Las Galletas

Původně jsme chtěli nocovat jinde, ale vítr, který přes den atakoval 7Bf a poměrně hodně rozvlnil moře, nás donutil použít již jednou navštívené kotviště. Před vlnami jsme krytí, jen občas přijde nějaká větší a rozhoupe loď. Noc uhoupaná. Ale po půlnoci se tiší vítr a po pár hodinách i vlny.

Čtvrtek: Tenerife Las Galletas - Radazul

Vyplouváme na plachty, vítr se s ránem opět vrací, i když ne v původní síle, max 5Bf. Asi v 1/3 cesty lehá skoro úplně a pak se snaží foukat přímo do přídě. Ale nemá sílu, tak 1-2Bf. Kolem 1600 jsme na benzíně, tankujeme a vyvazujeme. Předáváme rovnou loď, již nikam nepoplujeme.

Pátek: Tenerife

Pátek měl být výletní den. Ale co nám celých čtrnáct dní vycházelo, teď padá. Půjčovny nemají auta a podaří se nám až po 3 hodinách se k nějakému dostat. Takže vyrážíme se zpožděním. Loro Parque nese nápis "Completly full". Může za to i vítr na severní straně ostrova, který vyvěsil červené vlajky na pláže. Takže turisti hledají jinou zábavu. 
Tak tedy na vzhůru na La Galdera. Ale nic se nedaří. Na lanovku přijíždíme pozdě. Ale i tak ty zastávky na vyhlídkách jsou úplně senzační. Nebýt před tím na La Palmě, bude to taky wow efekt. Ale po La Palmě je to slabé. Opět jen 3°C, na vrcholu podle infomační tabule -3°C. Bez sněhu.
Nakonec velká večeře.

Poznámka: vedle nás stojí jachta s dvojčlennou posádkou. Druhý den vyplouvají na přeplavbu na Malorku. Už potřetí. Jednou je kosatky potopily, jednou jim jen urvaly kormidlo. Prý byli i v novinách. S touhle statistikou bych tam snad asi nelezl.

Sobota

Zabalit, vypadnout, přesunout na letiště. V Čechách 3 nad nulou. Trochu teplotní šok.

Statistika

Napluto: 318nm, z toho 140nm pod plachtami
Průměrná rychlost 3kn, maximální 8kn
Noční plavba 4 hodiny
Navštíveny  3 ostrovy, 5  městeček, 4 celodenní výlety po ostrovech
Vystoupány 2 nejvyšší vrcholy na 2 ostrovech (La Palma a La Gomera), od nejvyššího vrcholu Tenerife (a potažmo Španělska) jsme byli kousek.
Úspěšně oslaveny, zapity a zajezeny dvoje narozeniny. Vše nej Bohoušku, Ráďo!

 

La Gomera San Sebastian Věčerní La Gomera San Sebastian Delfíni před přídí Delfíni před přídí Monumento a el Enano (Památník trpaslíka)

Rodinné Korfu

9. říjen 2024 VaDo

Na rodinnou jachtu jsem se moc těšil. I když jsem měl i trochu strach, dva členové posádky byli absolutní nováčci. Bude se jim líbit?

TopImage

Díky včasnému převzetí jsme na lodi již brzy odpoledne a můžeme vyplout. Chartrovka varuje před nepříznovým počasím v neděli a pondělí a varuje, že nás v neděli nenechá vyplout kvůli silnému větru. Tak zdrháme již v sobotu navečer. Do velké zátoky Igoumenitsa, která je před severním větrem, který povane od noci přes celou neděli až do pondělka, velmi dobře chráněná. A dno je bahnité, kotva dobře drží. Voda není úplně nejčistší, to dělají trajekty, které tady mají své hnízdo a vjezdový kanál je relativně úzky a mělký. 

V neděli si vyplujeme jen cvičně zaplachtit před zátoku a vyzkoušíme si lodičku a také sebe. Vše v pohodě. Jen večer zjišťujeme, že máme plný waste tank. Neodtéká (signalizace ukazuje prázdno). Reportuju chartovce. Prý ví o problémech s WC a moc se omlouvají. To nám moc nepomůže.

V pondělí ráno vyplouváme na Paxos do Gaios. Ve větru kolísajícím od 4 do 6 Bf jsme za chvíli na místě. Celkem včas, městské molo se plní. Píchnu se mezi dvě velké plachetnice. Prohlídka, výlet, večeře. Zatím v pohodě, na WC do kaváren. Druhý den ráno musíme vyřešit.

V úterý vyplujeme z Gaios jen za roh, abychom byli skovaní před větrem a vlnami a jde se na opravu. Do vody, pumpička na dingy. Bojujeme s tím skoro hodinu. Po profouknutí se vždy znovu ucpe. Ale nakonec slavíme a waste tank je volný a odtéká. 
Přeplouvíme na Antipaxos do jedné menší zátoky, kde nejsou komerční lodě. Klid, jsme tu sami s jedním malým motoráčkem, který po chvíli odplouvá. Koupačka, obídek. Silu požahala medůza. Chvíle paniky, než pochopila, že horká voda opravdu pomáhá. 
Navečer přeplujeme do zátoky před Pargu. Ve větru okolo 4-5Bf jsme tam za necelé 4 hodiny.

Ráno půjčíme skůtry a vyrazíme na prohlídku města, Ali Paša palác a další výhledy. Vše po silničkách a cestičkách. Výborná svačinka v městěčku Agia. K večeru ještě zajedeme podívat na jezero bobrů Llyn Kalodiki. Ale už je pár let vyschlé, pasou se tu ovce. A když jsme sjeli na louky, které zde po jezeru zbyly, byli na nás poštváni ovčáčtí psi. Nevěřili by jste, jak se dá na šotolině jet rychle na skůtru.

Motorky vracíme za tmy. WC se během nepoužívání zase šprajclo. Nouzový plán - muži moře, ženy WC.
Přichází varování od chartrovky, abychom se vrálili již ve čtvrtek, že se na pátek a sobotu chystá zase bordel - přechod spodní hrany studené fronty a změna větru ze severu na jih. Tak horké to nebude (snad).

Ráno vyrážíme kousek do Syvoty s větrem v zádech. Pěkné městečko skované ze všech stran mezi ostrůvky. Mělko, kotva drží. Výlet do města, šopování, zmrzka, kávičky.
Druhý den má odpoledne foukat více z jihovýchodu, ale hlavně pršet. 

Přivstali jsme si a za úplné tmy vyplouváme směr Kerkira, Gouvlija. S tím větrem to není nejprve nijak horké, max 3Bf. Ale postupně 4, pak i 5. Refovaná hlavaska, stále plná gena, nás dovezly až před marinu. Nepršelo.

A tady se musím zastavit. Marinero pořád otravoval, ať mu napíšu, kdy budu v maríně. Tak jsem mu napsal až z benziny, že jedu parkovat. Na našem místě stála jiná loď, tak jsem se vyvázal na místo vedle na její návětrný bok. Ale prý to není dobře, musíme na její závětrný. Marinero mně normálně vyhodil od kormidla, že on sám. To mně lehce nakrklo. Následně to pověsil na mooringy lodí okolo. 2x za sebou. Přál jsem mu to. Místa tam bylo jako kráva, ta loď by se v uličce otočila. Dobře mu tak.
Pak zjišťuji, že to je normální. Vedlejší loď (německá posádka) přiváží už od benzíny. Skipper se tváří pěkně naprdle. Komentuje to, že je to debil. Následně marinero s lodí praští o loď vedlejší, až se stěžně zatřepaly. S německým skipperem jsme se na sebe koukli a neubránili se škodolibému úsměvu.

Oprava waste tenku spočívala v jeho vyčerpání. Bez výplachu, bez vybrání. Posádka po nás bude mít také zajímavý týden.

Snad první týden na moři, kdy jsme nemuseli ani jednou proti větru. Vždy boční nebo zadoboční.

 

Murter - Dolkar

22. září 2024 VaDo

Další týden na jachtě Dolkar. Z podobného soudku jako Marge, ale snad ještě horší. Zde jsou problémy i s takeláží, lana jsou již na konci svého života, ale pikolík z charteru jen krčí rameny. A fasujeme ji bez hlavní plachty, protože parta před námi ji na Kornatech roztrhala na cáry.  Hlavní plachta nám byla slíbena hned na neděli, tak se těšíme. Ale v neděli začíná Chorvatské kolečko. Není, ještě nepřijela, ...… Číst více

Murter - Marge

14. září 2024 VaDo

Opět na moři. Marge od MYD je druhá nejmenší z jejich flotily a také časté používání se na ní hodně podepsalo. Lana jsou různých průměrů, jak prostě to někoho zrovna napadlo nebo co měl po ruce. Na piáno existuje jen jeden způsob - lžíce nebo kuchyňský nůž. A takovýchto drobností je zde spoustu. Ale abych jen nepomlouval.  Motor vypadá celkem pěkně, vypucovaný, nic z něj neteče, startuje na drc. Hlavní plachta celkem nová, gena již starší, ale ...… Číst více

Kapitánská plavba Chorvatsko

25. červen 2024 VaDo

Rodinná kapitánská plavba, včetně jedné malé plavčice na palubě (3 roky).    Vše se přizpůsobylo nejmladšímu členu posádky, takže plavba byla přískoky od koupání ke koupání. I plachty jsme vytáhli. Vypíchl bych návštěvu Luka Prvič, kterou mám moc rád a rád se sem vracím. A také Veli Drvenik - Drvenik Veliki, kde se mi moc líbilo. I třeba proto, že se tam vyvazuje k molu na vlastní kotvu. Několik připluvších ...… Číst více

Jachting okolo Elby

24. červen 2024 VaDo

Hned začátkem května jsme se vydali na jachting okolo Elby. Bylo nás... plná loď. Lodičku jsme měli vypůjčenou z Marina Cala de Medici - Rutilicus.  První zastávka byla na ostůvku Capraia Isola. První den nám počasí jachtingově moc nepřálo. Celé na motor za skoro bezvětří nebo jen slabého vánku. Takové ticho před přechodem fronty. Ta má dorazit další den. Druhý den vstáváme do pošmourného rána s mraky nízko nad mořem. Ale ...… Číst více

Tréninková plavba Chorvatsko 24/1

15. červen 2024 VaDo

První letošní tréninková plavba z mariny Betina. Ne že bych měl ambice vyplout v sobotu, ale čekat do neděle do 10 hodin, než se pracovníci chartovky trochu rozkoukají a konečně doplní chybějící vybavení lodě mně fakt nebavilo.  Ale nakonec ano! Máme skoro vše. Jen motor pro dinginu ne. Není a možná bude ve středu. Stejně se do mariny vracíme, tak uvidíme. První cesta vede okolo Murteru. Pěkný jachting, vítr 4, místy atakující ...… Číst více

Nizozemské kanály - Sneek

4. květen 2024 VaDo

Tak k tomuto výletu jsem se připletl víceméně náhodou. Ale Nizozemsko, konkrétně Fríské kanály, mne lákaly už dlouho. A když se to tak pěkně sešlo, tak proč ne? Krátký výlet - jen pondělí až pátek - zaměřený na ovládání těchto homeboatů. Což je poměrně velká motorová lodička. Okolo 14 metrů na délku, něco přes 4 metry na šířku a přizpůsobená třeba celoletnímu putování po kanálech.  Ze ...… Číst více

Doublehanded na Silver Cloud

8. říjen 2023 VaDo

Podruhé s Veverkou sami na jachtě. Na té stejné. Poprvé to vyšlo náramně. Loni do toho něco vlezlo a co druhý pokus?  Den první Loď se přebírá tak, že se vyzvednou klíče a check-in si dělám sám. Léta jsou na jachtě malinko znát, ale spíše jen soft. Sprayhood a bimini jsou takové unavené, ale drží. Zato motor je ještě v záběhu. Malinko pod stav oleje, tak tam kápnu z místních zásob. Pod podlahou voda (kapka, ...… Číst více

Jadran v září na Brunellu

25. září 2023 VaDo

Brunello, Bavarka C45, je skoro nová loď. Vyrobená v roce 2023, tedy má za sebou necelou první sezonu. Na první pohled vypadá moc pěkně. Na druhý začnou být vidět místa, kde se šetří. Až moc. Stolky nemají hrany, deska je tak tenká, že postavením hrnce se špagetami mimo středovou nohu riskujeme jeho ulomení, v kokpitu není kam položit skleničky. Obcně trend záchod pro každou kajutu se mi nelíbí. Ocenil bych méně záchodů a více místa. ...… Číst více