Jachta Řecko I

24. květen 2021 VaDo

Tak jsme se po čekání, o pár dní delším než rok, dočkali a vyrazili na jachtu v Řecku. Čechy opouštíme upršené a studené (a do takových se také vrátíme).

Cesta

Letadlo z Vídně. Řekové požadují vstupní formulář a PCR test, rakušákům stačí "tranzit". Vše rychle zkontrolováno a po krátké cestě (prospal jsem ji) sedáme v Athénách. Hned na nás útočí nezvyklé vedro, celých 25°C! Před letištěm hup na linku X96 a za necelou hodinu jsme před marínou. Zde nastává malinké tápání. Podle zprostředkovatele se máme setkat někde (poslal mapku) se zástupcem chartrovky, ale vše je jinak. Čekají na nás na u lodi. Ale tu si musíme najít. Měli jsme domluvené přespání na lodi už od pátku, s tím, že check-in bude v sobotu dopoledne a pak můžeme vyrazit.

Check-in

Zde se musím zastavit detailněji. To, co nastalo tady, se nevidí. Důkladně jsme prolezli loď od přídě po záď a od stěžně až do podpalubí. Prolezli jsme všechno. Každý kohout, každé potrubí - kam jde, kam vede. A tak dobře připravenou loď na vyplutí jsem také neviděl. Harnesy složené v deskách, vesty připravené - chytneš a jdeš. Nářadí a díly vyskládané v kufru.

Elena je již postarší loď, ale v dobré kondici, dobře udržovaná, zánovní plachty, motor vycíděný. Ne, že neměla chybičky, ale ty má i loď fungl nová.

K trase

Podle vývoje počasí jsem se nakonec rozhodl pro Kyklády s tím, že tam nepojedeme napřímo, ale zastavíme se cestou na Porosu. I když jen tak kouknout. Pak dále na Milos a stoupat po ostrovech (Serifos, Kithnos, Kea) pěkně zpět.

Na Poros!

Vyplouváme před polednem. Slabý předoboční vítr nás z počátku celkem vezl rychlostí okolo 4kn, ale pak začal slábnout a nakonec jsme museli zapnout motor. Takže motorsailing. Moře se celkem vlní mrtvými vlnami, ale zatím se všichni drží. Na Poros doplouváme v podvečer (17:45) a kotvíme na  východním kotvišti zátoky Porou. Máme za sebou prvních 32Nm. V podstatě čekáme na SZ vítr, který by se před půlnoci měl zvednout. Nejsilnější má být nad ránem, kdy by mohlo vát i 30kn.

Milos

Směrem na Milos vyplouváme o půlnoci. Hlavní plachtu na 2ref, genu také. Zpočátku to vypadá, že jsme refování přecenili, ale vítr postupně sílí na slibovaných 30-35kn.Postupně zvedá zadoboční vlny okolo 2 metrů. V tmě se kormidluje dost špatně, vlny jsou cítit pod lodí, ale nejsou vidět. Noc je temná, měsíc je ve těsně po novu a zapadá hned po půlnoci. Ale hnězdnaté nebe to vynahrazuje.

Kdo je na palubě, má vesty a harnesy. Dvojčlené hlídky po dvou hodinách. Ale stejně se moc nevyspím. Loď nemám "v uchu", takže jsem na palubě určitě každou půlhodinu. Až nad ránem, kdy se vítr utišuje, chvilku pospím. Pár členů posádky zezelenalo.

Celou noc potkáváme spousta lodí mířících asi do Pirea a dále do Turecka. Provoz je hodně čilý. Povedlo se nám protáhnout v jedné velké díře mezi konvojem lodí. S rozbřeskem vítr lehá a tak postupně vytahujeme všechny plachty do plných. Ale stejně za polovinou cesty vane již jen nějakých 4-5kn, což nás na zadobok moc rychle k cíly nepřibližuje. Takže opět motorsailing. Kotvíme v zátoce Milou u města Limit Adamas po 13 hodině. Zatím tady nic nefunguje, ani voda ani elektrika. Taky po nás nikdo nechce žádné peníze. Ale to neva. S elektrikou jsme soběstační a vody zatím dost. Máme za sebou 13 hodin plavby a 72Nm. Z toho polovinu na plachty. Zelená část posádky dostává okamžitě správnou barvu.

Protože nevím, kolik motor bere, pro jistotu tankujeme. Tím se zjistí spotřeba a pro další můžeme být klidní. Motorovali jsme za pomoci plachet cca 60Nm (asi 10 hodin) a spotřeba byla 30 litrů nafty. Tak vlastně nic.
S tankováním: Cisternu je potřeba si zavolat. Protože jsme se vyvázali na novém mole, kam cisterna nezajede, musíme přejet blíže k trajektovému molu. Ale to není na noc vhodné. Zubaté betony dost odrazují. Takže po natankování zpět na původní místo u nového mola, ale již ne bokem, ale pěkně mooringová pozice dál od mola. Ráno má trochu foukat, opět SZ, takže do zátoky přijde jistě nějaké vlnění (přišlo).

Postupně dorazilo ještě pár jachet (asi 6), ale my tam byli první!

Prohlídka města, kávička, zmrzlinka. Večer na místní ňamky. Hospody plné spíše místních. Vstáme v 6:00. Cíl je Serifos. Ráno bude motor. Před polednem se má na chvilku zvednout vítr, tak ať jsme v tu dobu na moři a svezeme se.

Pokračování v dalším díle.