Jachta Chorvatsko - Vis, Hvar, Šolta

21. červen 2022 VaDo

Jachta pro kapitánské novice. Složení celkem pestré, pár členů má zkušenosti, pár jsou úplní laici, kteří nemají zkušenosti s jachtingem žádné. Tomu se musel přizpůsobit i program.

TopImage

V sobotu jsme tedy nikam nevyráželi, ale věnovali jsme se seznámení s lodí, průběhem přebírání lodí a možnými komplikacemi s tím spojenými, čáti lodě, názvosloví. Po 22 hodině již toho měli všichni plné kecky a šlo se spát – i s ohledem na noc strávenou v autě. 
Wimmer jachting: přijeli jsme po 14 hodině a jachta byla ihned k převzetí. Check-in stylem – zkontroluj si loď a když nebudeš vědět, zajdi se zeptat. Palec nahoru.

Neděle

Vítr měl být takový nijaký, 2-3 Bf od severu. Vyplouváme směrem Vis a den věnujeme ovládání lodi pod plachtami a na motor. Postupně se všichni střídají za kormidlem a u lan. Plavba je na zadoboční vítr o síle cca 3Bf, který posupně utichá. Nácvik MOB na motor. V závěru dne pak opět sílí na 3-4 Bf čistý zaďák. Po 16 hodině kotvíme v zadní části zátoky Parja (u bunkru). Procházíme dnešní zkušenosti a sundáváme dingy a motor a posádka zkouší, co to umí a jak se s tím pracuje. V podstatě až do nočních hodin. Noční kotevní hlídky, i když je noc klidná s vánkem okolo 2Bf. Pro některé nová zkušenost.

Pondělí

Ráno, po vyjetí většiny lodí ze zátoky, se trénují kotevní manévry. Výběr místa, kotva, otestování kotvy, snubber line. Zde je první „krizovka“ při vytahování kotvy, kdy se přepne řetěz, který se šprajcne ve vrátku a spálí se pojistka. Je potřeba vyměnit pojistku a rozebrat vrátek a uvolnit řetěz. Posádka zvládá vše na výbornou. Míša za kormidlem nás pěkně udržuje v klidné vodě, aby to s partou na přídí moc neházelo. Po opravě pokračuje nácvik. Pak se přesouváme pod „českou vilu“ na bójku, kde si dáme lehký oběd a přesouváme se na molo do Visu, kde jsme chtěli trénovat vyvazování zádí k molu. Místa dost, ale pro prvním manévru se přivalí balík jachet a už není moc prostoru pro nějaké chyby. Proto necháme zbytek na ráno a podíváme se do městečka. Stejně pro nás má přijet taxi a odvést nás do konobi Rico na objednanou peku. Luxusní večeře. Na jachtu se vracíme až kolem půlnoci.

Úterý

Ráno jsme počkali, až se uvolní místo pro tři jachty a začali s nácvikem vyvázání na mooring. Kormidelníkům lehce komplikoval situaci vítr z boku o síle cca 3Bf a nebylo místo pro začínání couvání proti větru. Takže se začínalo buď po větru nebo na boční vítr. Ale poprali se s tím všichni, i když někteří ne hned na první pokus.
Pak se již uvolnily i bójky, tak jsme navázali hned tréninkem vyvázání se k bójce. Bylo znát, že si již všichni více věří v ovládání jachty a bylo to většinou bez problému. V tu dobu již čas pokračil a posádka byla hladová. Krátká pauze na lehký oběd, po které následoval přejezd na Pakleni otoci. Z Višky luky jsme vykřižovali na severní vítr o síle 4Bf, který ale postupně slábl na bídné 2Bf. Tak jsme motorovali a koupali se a chytali fendry. Až před Pakleni otoci se vítr opět vzpamatoval a stočil se k NNW o síle 3-4Bf. Toho jsme využili k tréninku obratů po a proti větru a vedení jachty. V 18 hodin shazujeme kotvu s tím, že dáme lehkou večeři a pak kolem 20 hodiny zahájíme přejezd do Starigradsky zaljev do Luka Tiha na bójku. Ale ouha, kotva se nám hryzla pod kámen a nedala se vypáčit. Musel jsem pod vodu do asi 8metrové hloubky vyvázat lano na kotvu a pomocí něj ji uvolnit. Mělo tam být rovnou, moje chyba. Pak nám zabralo asi půl hodiny najít jiné vhodné místo na kotvení.
To místo, kde se nám sekla kotva, je to samé, kde jsem se potápěl ke kotvě Němcům před dvěma lety Dáme vzpruhu do bříška před přeplavbou na Hvar, cílem jsou bójky v Luka Tiha.
Vyplouváme se zpožděním, až ve 20:45. Harnessy a vesty. Harnessy jsou bohužel jen 4. Odměnou je nám nádherný východ měsíce nad mořem. Vítr SZ, 4Bf. Plachty ven. Křižujeme okolo Pakleníků, protáhneme se úžinou mezi ostrůvky Parzanj a Borovač a již na boční vítr míříme ke Hvaru. Vítr chvilku před půlnocí ulehá, proto poslední část cesty nejprve na motorsailing a posléze už jen na motor. Cestou se trénuje určování lodí a jejich polohy podle světel. Vyvazujeme se přesně v 1:00 hodinu po půlnoci na bójku. Můžeme si vybírat, je tu skoro prázdno.

Středa

A ve 9:45 jsme již opět v pohybu. Míříme do Starigradsky zátoky do města Stari Grad. S tím, že před městem je hotelové molo, kde se dá potrénovat. Bohužel zde zkouší přístavní manévry katamarán. Tak pokračujeme do města na kávičku a něco malého k zakousnutí.
Stari Grad opouštíme chvilku po jedné hodině. Molo u hotelu je prázdné, tak se zde potrénují přístavní manévry – vyvázání na molo bokem a odplutí pomocí springu. Vítr je malinko k molu o síle cca 3Bf, moře celkem klidné.
Pak křižujeme Starigradskou zátokou opět proti větru. Já tady snad nikdy neplul po větru, vždy proti. Ať již dovnitř nebo ven. Okolo půl páté vítr opět utichá, tak přijde na řadu koupání a motorování. Mezi 17 a 17:30 se vítr ještě trochu ztopoří na nějaké 3Bf, ale pak již utichá definitivně. Opět nácvik MOB, část na motor, část na plachty. Do zátoky Necujam na Šoltě připlouváme v půl osmé a zkoušíme další kotvící manévr – kotva-břeh. Noc je klidná s lehkým vánkem.
Zaseknul se logger a nezachytil vzorné vykřižování ze Starigradskyho zaljevu. Všimnul jsem si toho bohužel až pozdě.

Čtvrtek

Ráno šnorchlování na vraku v zátoce. Kolem 10 se má zvedat vítr, tak vyplouváme. Ale s větrem to tak horké není. Musíme si pro něj dojet celkem daleko k pobřeží. Ale pak již opět křižujeme kolem Drveniků k Rogoznici. Vítr 3-4 Bf, SZ. Nácvik MOB na plachty.
Do Rogoznice již na motor. Městské molo je obsazeno regatou, tak jen zajedeme natankovat a uděláme výsadek na gumáku do marketu pro pečivo. Nakonec přejíždíme do zadní části zátoky na kotvu. Dno je zde bahnité a travnaté, kotvu zkoušíme snad 5x, než uspokojivě drží.

Pátek

Kolem deváté zvedáme kotvu a razíme do Rogoznice na ranní kávu a snídani. Trochu pocvičit přistávací manévry. Kavárny zklamání, ráno vyprodukují tak maximálně croissant. Pamatuji se, že se dala dát i snídaně. V 11:00 jsme již na moři a jedeme si pro vítr, který měl začít foukat dříve na severu. Taky ano. Nejprve nesmělých 3Bf. Křižujeme k majáku Mulo a obeplouváme jej poctivě celý na plachty. Pak dále směr sever pro vítr, který postupně sílí přes 4Bf až nakonec na pěkných 6Bf. Trénujeme obraty po a proti větru, s posádkou nebo single handed, kotvení na plachty u ostrůvku Lukovnak, kde se koupáme a uděláme poslední jídlo na lodi.
Pak již jen přejezd na zadní vítr do mariny Kremik. V zátoce před marinou je vítr pěkně nevyzpytatelný s poryvy o síle přes 20 kn přicházejí ze všech stran. Jachty se řadí do fronty, vjezd je úzký a je celkem jedno, kdo jede na benzínku a kdo rovnou vyvázat. V tom větru si nikdo netroufne najet těm druhým do manévrů. Až na smíšenou polsko-německou posádku za námi. Drží se nám stále pár metrů za zádí a povykují cosi o chvatu. Konečně jsme u píru, couvačka do uličky a vyvázání na prst. Vypnout motor a týden je opět za námi. Předání lodě bez problému během 10 minut.
Netrpělivá posádka za námi najíždí do té samé uličky. Pár ran o vedlejší lodě, trocha křiku a nadávek od marinéra a jsou také vyvázaní.

Pěkný týden… Díky mojí učenlivé posádce: Míša, Honza, Jarda, Martin, Martin a Milan.

Statistika

Napluto 151 nm
Po plachtami 80 nm
Noční plavba 5 hodin
Stání 1x marina / molo, 1x bójka, 3x kotva
Tankování  35l nafty

 

Klíčová slova: Jachting, Chorvatsko, jachta Chorvatsko, jachta v Chorvatsku

Pokračujte ve čtení

Další
Předchozí
Foťák po smrti