Lipno - Plzeň a zpět okrskama

11. červenec 2022 VaDo

Protože jsem si udělal radost a pořídil pořádného cesťáka (Honda ST 1300 Pan European), zkoušíme delší poznávací výlety než jen okolo komína. Ale i okolo komína se na tom moc dobře jede.

TopImage

O svátcích (slavit jeden den dva, co přitáhli církev a hned druhý den upáleného církví umí jen Češi) jsme vyrazili z Lipenska směr Plzeň. Normálně cesta na 2 hodiny. Ale vzali jsme to pohranicích s Rakouskem a Německem. Jeden tam po České straně, druhý den zpět, po straně Německé a Rakouské.

Cesta Lipno - Plzeň

Vyjíždíme s asi hodinovým zpožděním proti plánu, protože celou noc pršelo a ráno stále něco padá. Čekáme, až děšťové mraky zmizí. Teprve pak vyrážíme z Lipenka směrem Volary, Borová Lada. Na Lipensku, i přes občasný déšť již jsou kolaři. Posledního lipenského kolaře je vidět v okolí Želnavy. Jen jeden postřeh, vyskytuje se převážně na silnici, včetně mláďat. Nevadí mu, že vedle má vyhrazené svoje teritorium - cyklostezku.

Dále se již kolaři žádného druhu nevyskytují. Minimálně na dalších 30 km. V okolí Šumavských vesniček Kvilda, Modrava, Nové Hutě, Anín se opět vyskytuje v hojném počtu endemit kolař Šumavský. Jeho výskyt je omezený Železnou Rudou. Dále je opět klid a silničky jsou prázdné až na hranice Českého lesa. Ještě bych upřesnil, že se převážně vyskytuje okolo hlavních tahů. Mimo ně je jeho výskyt řídký.

Tam jsme již odbočili směrem k Plzni. Opět převážně po silnicích 3 a nižší třídy. Asfalt většinou rovný a hladký, občas je to horší. Silničky krásně klikaté přes vesničky, mezi poli a lesy. Častěji než kolaře sportovního je k vidění místní používající kolo jako dopravní prostředek mezi vesnicemi. Kolaři jsou k vidění ve vyšším počtu jen pokud vyzazíme na pár kilometrů dlouhý přejezd po silnici II nebo nebo I třídy.

Cesta Plzeň- Lipno

Z Plzně na hranice částečně kopírujeme svoji cestu z předešlého dne. Do Německa přejedeme v  Horní Folmavě. Jestli jsou u nás silničky pěkné, tady jsou superpěkné. Točí se po úbočích Šumavy doprava doleva. Pro nějaké stoupání je potřeba si vyjet nahodu nebo dolů k vesnicím, ale pak je to super. Na hranicích s Rakouskem se kvalita mírně zhorší. Na čáře s Českem (Zvonková) jde kvalita přímo dop*le. Snad jen kousek za Lipnem, ale zrovna ten, který podle mne nebyl až tak moc potřeba. Ten větší průšvih je ze Zvonkové na hranice. Na Německé straně jsou ve vyšším počtu k vidění kolaři jen v okolí kabinových lanovek. V ostatích místech jen tu a tam, spíše vzácně. Buď jsou domestikovaný a používají cyklostezky, nebo vyhynuli.

Ujeto za dva dny přes 700km. Asi 5km po dálnici, cca 30km po silnicích I třídy.