Jachta Řecko 2022 - II

25. květen 2022 VaDo

Pokračování o týdenním putování mezi Řeckými ostrovy. První díl najdete tady: jachta-recko-202205-i.html.

TopImage

Čtvrtý den na moři - Vidhi

A dnes vlastně začíná přibližování zpět k Aténám. Cílem je zátoka u pevniny pod Porosem, východně od Russian bay. Z počátku se nehne ani lísteček. Několikrát se koupáme, taháme za lanem. Teprve kolem 13 hodiny se dostáváme ze stínu Hydry a začíná foukat jižní vítr. Pomocí něho se protáhneme kolem ostrůvků Tselevnion a zajíždíme do kanálu k Porosu. To již fouká krásných 4-5Bf. Před kanálem prádlo skasáme a motorujeme kanálem. Krásné místo, někdy budu muset hodit kotvu i tady.

Ihned po projetí kanálem vytahujeme plachty na 2 ref a rychlostí 6-7kn letíme do cíle dnešní etapy. Kotvíme, sice na větru, ale ten má upadnout s příchodem tmy a o půlnoci se má rozfoukat severní vítr o síle 6Bf z průchodu studené fronty. A před tím budeme chráíněni. Už odpoledne se nad pevninou vytvořilo několik bouřek. Pro sychr držíme hlídky. Kotva drží, loď sebou ani moc nešije, přejela si na nové místo a stojí.
Večer nás vylekal asi delfín. Párkrát se ozvalo odfouknutí někde blízko lodi a když jsme tam namířili čelovku, viděli jsme jen zvířenou vodu.

Druhá loď se sem již nechtěla trmácet a zůstala na noc v Russian bay. Tam se vítr pěkně točil kolem dokola a k ránu jim vykroutil kotvu.

Pátý den na moři, cílem je Korfos

Ráno je o poznání chladněji, poslední hlídku probírá krátká přeháňka. V 8:00 zvedáme kotvu a motorujeme úžinou mezi Porosem a pevninou kolem majáku Faros. Fouká zde poctivá 8Bf od severu, v poryvech i 9Bf. Hned za úžinou, kde je možnost manévrování, vytahujeme plachty. Na širokém placu se vítr mírní na rozumných 7Bf. Křižujeme kolem Methany až do půl druhé, kdy si můžeme trochu odpočinout a odpadnout o pár stupňů. Hned se zvedá rychlost a valíme průměrně 8kn, ve špičkách je tam i 10kn. Ještě jedna stoupačka v trysce mezi Agistry a Kypa Kura, kde je opět krásná 9Bf. Ve tři odpoledne jsme již vyvázáni před tavernou. Před loděmi se poflakuje želva. A my jdeme protáhnout nohy na břeh. A dobré papání. Zítra máme před sebou poslední etapu: Korfos – Alimos Marina.

Šestý den na moři - návrat do Alimos

Ještě večer slibovali předpovědi pohodový jachting ve větru kolem 5Bf. Ale realita je jiná. Hned na výjezdu z Korfosu fouká 6Bf. Vítr měl podle předpovědi a ranního modelu na severu být slabší, tak zkusíme nastoupat nad ostrovy Platia, Stakhtoroy a Ispsilí, které jsou výše nad Aeginou. Strategie se ukázala jako chybná, pocitově tam fučelo ještě víc – 7, v poryvech 8Bf. A museli jsme si ještě trochu nastoupat, abychom se nad ně dostali. Ti, co jeli rovně pod nimi, možná měli chvilku trysky, ale jinak pohodovější vítr. Čím více se blížíme k Aténám, tím je vítr silnější. Valí se z průsmyku nad Athénami přímo do huby a sílí až na 8Bf. Po třetí odpoledne jsme již před marínou. Ještě zavolat, že jsme tady a potáhnout rollfok na geně o dvě otáčky. Již když se balila bez tahu byl rolfok úplně vytažený. Teď, když se balila v tahu, nám ještě kousek chyběl. Z volání vyplynule, že jsme peer 2 vlevo. To je dobře, zajíždět budeme na zpátečku. Taky se to povedlo na první pokus. Ale ouha, vlevo je z pohledu ze břehu, ne z vody. Takže odvázat a přejet na nové místo. Nacouvat po větru, který i v bazénu byl 4Bf (15kn) a nevyzpytatelně se točil. Takže první i druhý pokus o nacouvání ruším, protože mi vítr odhazuje příď stranou, teprve pak se podaří fixnout návětrné lano a motorem se srovnat. Uf. Alpha vedle má podobné problémy.

Pak již jen checkout. Ten je důkladný, dělají jej ve třech a fakt se počítá i jestli svítí všechny žárovičky v salonu. Bez ztráty kytičky. A balit. Ráno přesun do města do apartmánu a procházka po Athénách. V neděli již jen letadlo a před půlnocí doma.

Celkem napluto 160NM, z toho na plachty 103NM. A to jsme se na můj vkus celkem poflakovali.