Jachta Chorvatsko - Vis, Jabuka, Palagruža
Jarní jachting v Chorvatsku mi začíná připomínat potápění. Zima a spotím se už při soukání do hader. Ale jinak - paráda.
Do Kaštely přijíždíme v noci z pátku na sobotu, ráno máme vyplout po probuzení druhé skupiny, která dorazila nad ránem. Windmeter ukazuje 30kn. Bude to zajímavé.
Sobota - Split - Korčula
Vyplouváme před polednem. Přes Trogirskou zátoku motorujeme, ale před Splitem vytahujeme plachty, hlavasku na první ref, plnou genu a vyrážíme průměrnou rychlostí přes 7uzlů směr Splitská vrata. Vítr nás tam úplně nepouští, před nimi musíme dát jedno réčko. A pak již opět rychlostí, místy atakující 10 uzlů, směr Hvar a Pakleni otoci. Tam se musíme prostoupat průlivem mezi Pakleníky a Hvarem. Podle logu 13x rečko. Prý rekord. Směr Korčula míříme příď kolem 15 hodiny. Stoupáme až skoro nad Vis, abychom se pak stočili na Korčulu do Vela Luky. Vyvazujeme se ve 23:15. Na to, že foukalo průměrně přes 20kn, to nebylo špatný.
Korčula - Vis
Druhý den se mi nezapnul tracker, takže údaje jen podle paměti. Vítr v poryvech k 35kn, JV. Zadobok k Visu, Komiza. Ale: Odhalzovali jsme pozdě a kolem Visu to byl spíše předoboční vítr a měli jsme co dělat se protáhnout kolem jižních ostrovů Visu. Vlny se už začínají zvedat ke 2 metrům. 1/3 posádky okupuje oba záchody. Ostatní se drží, ale svěže nevypadá nikdo, vyjma Hanky a Martina. Vlny ze zadoboku a později boku již chodí přes příď a zalívají kokpit. Vyvazujeme se v Kutě pozdě odpoledne a jdeme ochutnat tradiční peku z chobotnice a vepřového. Zajímavé, jak se všichni rychle otřepou.
Vis
Mělo foukat opravdu hodně, hlásí poryvy až 50kn. Část posádky jde na prohlídku ostrova a ve třech je máme přijet vyzvednout k bunkrům. Nápad dobrý, ale vítr kolem 30kn spolehlivě zabránil zakotvení. A i kdyby se povedlo zakotvit, nevím, jak by se povedlo v gumáku dojet na břeh. Gumák by byl jako vznášedlo. Takže my zpět vodou a vyvazujeme se opět v Kutě. Oni po břehu.
Tak si odpoledne dáme aspoň projížďku Vis - Pakleni otoci a zpět. Hlavasku na druhém refu, gena na cca 2/3. Vítr z boku. Rychlost stabilně nad 8kn a za 4 hodiny jsme zpět.
Jabuka
Na Jabuku vyrážíme v 5:00 ráno. Původní plán ve 4:00 jsme zavrhli, protože je zataženo a černočerná tma. Okolo Visu je to sailing a chvílemi motorsailing. Ale jakmile se dostaneme ze závětří, je to jízda. Jugo v poryvech přes 30kn, 2 ref, vlny pomalu šplhají ke 3 metrům. Za námi frontová hradba, před námi poměrně hezky. Zatím letíme na Jugo s větrem skoro v zádech. Tři hodiny před dosažením cíle - Jabuky - nás fronta dohání a během 20 minut jugo lehne a nastává bora. Velice rychle zesiluje na 35kn. Vlny z jedné strany a vítr z druhé. K Jabuce stoupáme a točíme se kolem ní ve 13:00. Opět mám žaludek (a většina posádky taky) nějaký lehčí.
Vlny se postupně změnšují. A pak začíná pršet. Bora má snad 0°C, voda o trochu víc. Máme na sobě navlečené úplně vše. A mokří jsme taky celkem fest. Vlny zvedané borou se opět začínají dostávat ke 2 metrům.
Kotvíme opět na Visu v 18:03.
Další den je sušící. Bora rychle vyčistila oblohu a sluníčko pálí jako o život. Jen vítr je přímo ledový a suchý. Vše se díky tomu rychle vysuší. Prohlídka českého domu (majetek ROH podle toho vypadá).
Palagruža
Na tu vyrážíme o půlnoci. Nejprve motorsailing, pak krásný zadoboční jachting až k Susacu, který míjíme ve 4:00 ráno. Před východem slunce ale vítr padá a dojíždíme na motor. Chvilku po 8:15 jsme na Palagruža. Vyvazujeme se na bojku v zátoce, procházka k majáku, nalezení kešky, zanechání pozdravu a dokonce koupání. V 16:00 vyrážíme zpět směrem na Lastovo. Susac míjíme v 19:00, tentokrát levobokem a na malé molo v Pasaduru v zátoce Jurjeva Luka se vyvazujeme 21:45. Véča a spinkat.
Do Splitu na jeden zátah
Ráno se stavíme na kávu v Ubli a pak již směr Korčula, Hvar, Splitska vrata a Split. Dostávám důvěru a mám naplánovat den. Routing, očekávané počasí, hlídky. Vítr chvilku fouká okolo 20kn, chvilku jen 8kn. Přes den se vítr stáčí z JV na SZ a mění rychlost. Jachting, chvílemi motorový jachting. V 16:00 se dostáváme ke Hvaru a protáhneme se okolo Pakleníků. Pak již Splitská vrata, tam jsme v 18:00 hodin. Zrovna se tu křižují tři Jadrolinie a do toho my na plachty. V 19:30 vjíždíme do Splitu pod plachtami. Důvěra pokračuje a parkuji u benzíny. 45 stop je znát a nejsem si vůbec jistý odhadem přídě. Natankujeme cca 60 litrů. Odplutí je ve znamení diskuze. Já jsem pro příďový spring, kapitán je pro záďový. Kapitán má pravdu. Ale bylo to jedno, skoro bezvětří. A pak již jen motor až do Kaštely. Vyvazujeme ve 21:00 za poryvové bory cca 25kn. Lehce brnkneme za mooring, lana a ticho.
Celý den byl jen o sušenkách - došel plyn. Moc jsme se všichni těšili na večer, až si z některé lodi vypůjčíme plnou plynovou lahev a uvaříme si něco teplého.
A v sobotu ráno již jen sprcha a pak dálníce, dálnice, dálnice.
PS: vlněné ponožky a kroksy jsou nejlepší oděv na zimní jachtu!
Díky Martinovi (kapitán), Alešovi, Jardovi, Kubovi a našim pečovatelkám Hance a Věrce!