Něco o skype

25. říjen 2008 VaDo

Slíbil jsem, že napíšu něco o Skype. Skype používá poměrně dost lidí. Podle odhadů z poslední doby není počet přihlášených uživatelů menší než 1,5 mil ani v nočních hodinách Evropy nebo Ameriky.  Takže se hodně telefonuje.

Aby to nevypadlo, že budu Skype jen kritizovat, musím zmínit jeho přednosti. Tou hlavní je, že přinesl mezi lidi IP telefonii zadarmo. A tím masově její použití rozšířil. Za to mu budiž nehynoucí dík! Po uvedení Skype se sice postupně začali objevovat jehokonkurenti, ale Skype byl první. Kvalita hovorů není sice na jedničku, ale na druhou stranu, co by jste za ty peníze ještě chtěli? Kvalita je dostatečná na běžné telefonování. A další služby, které již k těmto klientům patří (posílání souborů, chat, multichat, konferenční hovory, ...) jsou zde také. A potom to, nad čem by měl Skype vydělávat - zpoplatněné služby - SkypeOut a SkypeIn.

V čem tedy tkví nedůvěra ke Skype, se kterou se okolo potkáváme? Proč jej osobně nemám rád? Je to v jeho nedostatešné dokumentaci. Dodnes není znám přesný popis mechanismu transferu hovorů, dodnes není znám přesný popis komunikačního protokolu. Na jednu stranu je mi jasné proč - omezení konkurence a zamezení "černých" klientů z komunikty Open Sourcenebo třetích stran, které by neumožňovaly řízení jako oficiální klient Skype. A také tímto omezují možnost prolomení (používání služeb Skype) bez příslušné autorizace. Ale mně jako správci sítě vadí, že nevím, co se přesně v mojí síti děje.

Jak Skype komunikuje

Sám Skype označuje síť Skype klientů jako P2P síť třetí generace. Ve standardní sítí P2P je pouze node (tedy klient) a login server (ten, kdo ověří vaši identitu). Skype síť obsahuje navíc supernody (node v povýšeném režimu) . Login servery jsou provozovány firmou Skype. Nody a supernody jsou klientské počítače. Login server by měl ověřit identitu klienta. Ve Skype síti ale pravděpodobně nemusí přihlašující se klient komunikovat se Skype login servery, ale stačí mu pouze komunikace se supernodem. Login servery totiž vydávají klientovi certifikát, který má omezenou platnost. Prokázání se tímto certifikátem je pravděpodobně dostatečné pro přihlášení do síte. Supernody mají několik důležitých úkolů. Musí udržovat seznam přihlášených klientů a navíc ještě zprostředkovávají komunikaci mezi dvěma komunikujícími nody. Pokud mohou dva nódy navázat přímou komunikaci, komunikují přímo, pokud se jim to nepovede, vyhledají prostředníka - suprnode.

Kdy je možné stát se supernodem?

Teoreticky každý, kdo má věřejnou IP adresu a dostatečnou konektivitu se může stát supernodem. Pokud si přečtete EULA k aplikaci Skype, tak to přímo výslovně povolujete.

článek 3.3 ze smlouvy EULA z roku 2008
Využití vašeho počítače: Software Skype může využívat procesor a přenosové pásmo počítače (nebo jiného příslušeného zařízení), který používáte, k omezenému účelu podpory komunikace mezi vámi a třetími stranami. Společnost Skype vynaloží komerčně přiměřené úsilí na ochranu soukromí a integrity vaší komunikace a počítačových zdrojů (nebo jiného příslušného zařízení), které využíváte, ale společnost Skype nemůže v tomto ohledu poskytovat žádné záruky.

článek 4.1 z této smlouvy EULA
Zákonné účely: Budete používat software Skype pouze k zákonným účelům. V této souvislosti kromě jiného nesmíte (a) zachycovat nebo sledovat, poškozovat či pozměňovat jakoukoli komunikaci, která není určena vám

článek 4.4 z této EULA smlouvy
Využití vašeho počítače: Pokud je vaše používání softwaru Skype závislé na využívání procesoru a přenosového pásma, které vlastní nebo ovládá třetí osoba, berete na vědomí a souhlasíte, že vaše licence na používání softwaru Skype je podmíněna získáním souhlasu příslušné třetí osoby s takovým využíváním. Přijetím této Smlouvy a používáním softwaru Skype prohlašujete a zaručujete, že jste tento souhlas získali.

Kolik je asi tak v síti supernodů a jak jsou tyto supernody zatíženy?

Ví se, že každý suprnode může obsluhovat několik stovek dalších nodů, řekněmě tedy 500. O těchto nodech ví někdeteré další informace - přihlešovací jméno, adresu a další atributy potřebné pro vyhledání konkrétního kontaktu v síti Skype. Uživatelů Skype je asi 50 mil. Z tohy plyne asi tak 100 000 aktivních supernodů. Denní volací provoz Skype je nyní odhadován na cca 50 mil minut volání. Kolik z nich je ukutečněno přímo a kolik přes supernódy, to je ve hvězdách. Ale vzhledem k rozsáhlému rozšíření NAT i mezi uživateli připojenými na ADSL, můžem předpokládat, ža asi tak polovina všech volání může jíž přes supernody. Takže každý supernod obslouží teoreticky 250 minut volání denně (15 000 sekund volání)
Změřený datový tok volání je cca 6 - 10 kB. Přes supernode prochází dvakrát - tam i zpět, tedy budem předpokládat cca 20kB/sec  - celkem denně okolo 300MB dat (v podstatě plus mínus autobus, všechno jsou to jenom odhady). K tomu je potřeba připočíst režijní komunikaci supernode, kdy si musí udržovat přehled o přihlášených klientech, provádět hledání, o které jej požádají další mody nebo supernody. Rozsah této komunikace je opravdu težko odhadnutelný. Ale pár desítek MB denně to jistě bude. Tak zkusím - 50MB/den.
Takže jeden supernode může - připomínám teoreticky - přenést denné cca 350 MB dat, které nejsou vaše. A naopak - vaše volání proudí asi přes jiný supernode. Poslouchá tam někdo?

 Od verze 3.0 obsahuje Skype možnost konfigurace pomocí registrů. Potom hodně volali správci sítí. Co je možné nastavit? Spoustu věcí, ale podívejme se pouze na ty důležité. Podrobně se potom můžete podívat do dokumentace.

Politiky a zákazy

  • EnableFileTransferPolicy - nastavení na 1 zakazuje přenos souborů oběma směry.
  • DisableSupernodePolicy - pro nás ten nejdůležitější - zakáže stát se supernodem.

Veškeré nastavení je uloženo buď v HKLM a nebo HKCU v klíči 
Software\Policies\Skype\Phone. 
Nebo si stáhnout a importovat tento reg soubor. Pro správce je k dispozici ADM template s politikami pro Skype.

Používat Skype?

Ale ano! Je to dobrý klient. Ale jeko vždy, nemá smysl slepě instalovat. Je potřeba se podívat a zkontrolovat, jak se daný SW chová a jaké z jeho používání pro mne plynou důsledky. A pokud jsou nějaké negativní dopady, zvážit, jak minimalizovat jejich dopad a nebo se s nimi smářit a brát jeko jako "povinnou daň".

Klíčová slova: Skype, IP telefonie, Volání, volání zadarmo

Pokračujte ve čtení

Předchozí
Odkazy