Jarní Leštinka

3. duben 2022 VaDo

Pojeďte na Leštinku, v dubnu bude už hezky. Tak jsme tady! 2°C pod nulou, z nebe se sype sníh jako na Vánoce. Však jsme kolegům jdoucím na ponory zpívali koledy. Navíc prý voda nic moc.

TopImage

Zazpívali jsme koledy i sobě a šli do vody. Prvních pár metrů hodně špatné. Ale pak je to lepší a lepší a mezi 10-15 metry je voda docela čistá s viditelností jistě 4-5 metrů. Viděni: spící velký kapr, plno okounů (nespících), dva jesetěři. plno potápěčů.

Někteří jedinci se nám krapet neplánovaně namočili. Vinou byla vždy nepozornost - nezaklapnutý uzávěr rukavice, nedotažený poslední zoubek zipu... Ale všichni přežili.

Na druhém ponoru je již znát množství potápčů před námi a místa s dobrou viditelností se hledají hůře a húře. A to se již v zázemí rozbíhá diskuse a proběhlých akcích, budoucích akcích a dalších plánech, která trvá do pozdních nočních hodin.

Ráno pár diskutujích nevypadá moc svěže. Ale vydatná snídaně a káva rozproudí opět krev a začínají se těšit na další ponory. S Tomášem chceme zkusit lom Srní, tak se loučíme a vyrážíme před obědem. Podcenili jsme situaci. Srní je nově za závorou hned u silnice a tím pádem nedostupné. Příště volat! Navíc je v Hlinsku sned ještě větší zima než se nám zdála na Leštince (teplota pod nulou a studený vítr). Tak nás asi voda dneska nechce. Kašlem na to jedem domů.

Listopadový lom Hoštěradice

7. listopad 2021 VaDo

Lom Hoštěradice na první pohled lákal průzračnou vodou. Pár rybářů na břehu, jedna trojice ve vodě, druhá se chystala. Tak "do gumy"!

TopImage

První ponor si dáme pěkně dokola. V první části je zajímavá stěna, která přechází v kamenitý svah a na druhé straně v pozvolný  štěrkový svah. Tam měli rybáři nahozeno (a zakrmeno). Bylo to znát, místy viditelnost jen pár centimetrů, jak se tu krmí zakrmení kapři. V šterbinách mezi kameny pár štik. Ve větvích stromu zamotaný kapr s utrženým úvazem (já málem taky). Ale nedostal jsem se k němu, byl moc živý a větve moc husté. Na mělčině v příjezdové cestě potkáváme další potápěče. Tady je to dost zkalené. Škoda, od této částí lomu jsem si sliboval nejvíc. Po 75 minutách lezeme z vody. Ta byla celkem příjemná, celých 11°C.

Druhý ponor jdeme ke dnu. Tu a tam rak, tu a tam zalezlý kapřík v štěrbině mezi kameny (že by se chystali na zimu?). Po vystoupání na přijezdovou cestu na platě hned tři candáti. U výstupu ve větvých naházených stromků spousta potěru. Ale štiku jsem tam nenašel. Divné, když tam měla prostřený talíř.

Ještě trochu pocvičit a jdeme z vody. Opět skoro hodina. A to jsem Ondrovi sliboval, že nejvýš 40 minut a jdeme z vody.

Menší ryby se asi chystají na zimu, jsou zalezlé mezi kameny.

Lom je to moc hezký a být blíž, jsem tu častým hostem. Takhle jsme proseděli 5 hodin v autě.

Vševily - nahoře to šlo

31. říjen 2021 VaDo

Podíváme se někam pod vodu. Plán / původní / byly Hoštěradice. Ale potápěč míní, ISZS mění. A pronalajaly si lom na neděli. Tak kam jinam? Před rokem jsem se byl podívat na Vševilech. Ono to není před rokem, byl led... Všude se otáčí voda, čistí se a lokality hlásí hezkou viditelnost. I na Vševilech to vypadá ze břehu moc hezky. A pod vodou také. Ještě nás nalákalo cosi lovící u hladiny. Do 5 metrů hezké, ...… Číst více

Šifr - romantika pryč

24. červen 2021 VaDo

Po pár měsících opět na břidlicovém lomu Šifr. Těšil jsem se. Prosinec mne navnadil. Ale velké bylo zklamání a to hned ze dvou důvodů. Ačkoliv jsem na lomu byl někdy po 9:00 ráno, už se plnilo parkoviště. Ne potápěči, ale koupači. Nad rozlehlým parkovištěm se vznáší sloup prachu, ten si zpět sedá na vodu, kde je vrstva opalovacích krémů, asi ještě ze včera. A k tomu začíná pekelné vedro. Ale dole je stále 6-8°C, takže ...… Číst více

Žernovka 2

25. leden 2021 VaDo

V krátkém čase opět na Žernovce. Lom se mi líbil a byla i moc pěkná voda. Tak jej ukážu také Ondrovi. Ale ouha. Že se za pouhé 3 dny změní voda? Ale ano, ukázalo se to nyní. Ve středu dole vidět určitě 6+. Nahoře se voda lehce kazila s viditelností tak 3+.  A v neděli v celém profilu viditelnost s bídou 3 metry, spíše něco málo přes 2. Ale štiky byly na svém místě (doslova a do písmene). Takže nakonec stejně hezký ponor, i když s poněkud horší ...… Číst více

Žernovka - pěkný lom

20. leden 2021 VaDo

Sice uprostřed týdne, ale co by člověk pro potápění neudělal... Žernovka je moc pěkný lom s přístupem hned ze silnice. Voda vypadala zeshora moc pěkně. A to se také potvrdilo po skočení do vody.  Do cca 10 metrů mléčný zákal, ale stále viditelnost přes 3 metry. Pod 10 metrů se voda krásně vyčistila a vidět byl jistě dvojnásobek. Dole spoustu harampádí, je vidět, že lom býval obecní skládkou. Ale je na co se dívat a co prozkoumávat. Několikrát ...… Číst více

Drahenický Málkov - poslední ponor?

18. leden 2021 VaDo

Drahenický Málkov vypadal jako logická volba - pod ledem je, není ani moc daleko a naposledy tam nebyla úplně špatná viditelnost. A když jsem se dozvěděl, že to bude asi poslední ponor na tomto lomu na hodně dlouhou dobu... Ano, s potápěním na tomto lomu je konec. Je zaveden opět do těžby a v současné době se z něj vyčerpává voda. Už je minimálně 2 metry pod svým normálním stavem. Led má střídavou sílu od 7 do 10 cm. Ale vstup je od posledního vstupu ...… Číst více

Lomeček pod ledem

11. leden 2021 VaDo

Na Lomečku úžasná viditelnost. A Zdeněk udržuje část nezamrznutou a část zamrznutou, takže ideální podmínky pro nácvik potápění pod ledem (bez ledu). Jeseteři pózují a neznají strach. Zato kapři jsou opatrnější a drží se dál. Postupně  se osmělují a připlouvají blíž a blíž. Asi by se časem odhodlali i úplně blízko, ale viset jen tak bez pohybu ve 4°C vodě .... Br, za chvíli to začíná být cítit. ...… Číst více

Blatná, Málkov

26. prosinec 2020 VaDo

Vyjet někam za vodou -domluva byla rychlá. Večer jsme se domluvili a ráno seděli v autě. A počasí bomba. Občas nějaký mráček, ale jinak jasno, slunce, teplota kolem 0°C. Ještě před lomem stihneme dojet nešťastníka s hvězdou na kapotě, který se pohyboval nějak přískoky. Nejelo. Tak malá rozcvička a odtlačit z úzké silnice aspoň na výjezd na polňačku. Mobil měli, umrznutí a vyhladovění nehrozilo, tak jsme pokračovali v cestě.  A na nejmenovaném lomu nikdo. Převléct, ...… Číst více

Lom na jihu čech u Blatné :-)

1. listopad 2020 VaDo

Tento lom jsem navštívil před asi 7 nebo 8 lety a vyhodnotil jsem to jako nehodný zanoření. Ale když se nyní na fb objevila informace o pěkné viditelnosti... Co zmůže jedna fotka na fb. Jsem tady první, těším se na private ponor, pak přijíždí kluci z Blatné. Rychle do gumy! A mám lom sám pro sebe. Škoda toho, že je zataženo a blíží se déšť. Ryby jsou zalezlé v kamenech a jen tu a tam zvědavý okoun nebo hejno plotic (nebo co to tam je) se občas objeví. ...… Číst více